تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

محرم و رسالت روحانیت
روزنامه جمهوری در سرمقاله امروز خود به فرارسیدن سال نو قمری و نقش وقایع رخ داده در محرم سال 62 هجری در فرهنگ ایرانیان پرداخته است.

این روزنامه با تاکید بر بهره‌گیری از آموزه‌های دینی این ماه از سوی مسوولان جمهوری اسلامی می‌نویسد: نظام جمهوری‌اسلامی علاوه بر وظیفه مدیریت كشور ایران و رسالت بزرگی كه در برابر امت اسلامی دارد برای پالایش دین از زنگارهائی كه در طول تاریخ به آن بسته شده است نیز وظیفه مند است. اگر به این وظیفه بزرگ امروز عمل نشود قطعا فردا دیر است و متاسفانه در طول نزدیك به سه دهه كه از عمر نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد نه‌تنها این نظام به این وظیفه مهم عمل نكرده بلكه بی‌توجهی به آن موجب افزایش زنگارها و رسوبات شده و دین و مذهب بویژه عزاداری‌ها و سایر آیین‌های مذهبی به پالایش بیشتری نیازمند گردیده است.

جمهوری اسلامی با انتقاد از کم‌مایه بودن مجالس مذهبی در سال‌های اخیر آورده است: اینكه امروز وزن مجالس عزاداری كم شده و علیرغم بالا رفتن كمیت از كیفیت آنها بشدت كاسته شده به دلیل بی‌توجهی مفرط به این مقوله بسیار مهم و حساس است. ظریفی میگفت : قبلا مداحان مجالس مذهبی را برای خطبا آماده می‌كردند و حالا برعكس شده و منبری‌ها مجالس برای مداحان آماده می‌كنند!

سرمقاله‌نویس این روزنامه با خطرناک توصیف کردن نقش مداحان در دین‌باوری عوام نوشته است: اینكه مداحان اكنون خط‌دهی مذهبی را برعهده گرفته‌اند و بسیاری از مردم دین خود را از آنها می‌گیرند به دلیل همین بی‌توجهی‌های خطرناكی است كه در سال‌های بعد از انقلاب به كیفیت مقوله تبلیغ دین و پالایش دین از انحرافات و كژی‌ها شده است. امروز كار به جائی رسیده كه بعضی مداحان به خود اجازه می‌دهند در مقولات سیاسی ـ اجتماعی نیز تعیین كننده باشند و خود را « قسیم الجنه والنار » بدانند. این یك خطر بزرگ است كه محرم و صفر را تهدید می كند و از این ره‌گذر دین و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نیز تهدید می‌شوند.

نویسنده سرمقاله‌ در بخش پایانی یادداشت خود تاکید کرده است که حوزه‌های علمیه برای خارج كردن مجالس مذهبی بویژه عزاداری‌ها از این وضعیت غیرقابل تحمل و خطرناك وظیفه‌ای بزرگ برعهده دارند. بزرگان روحانی به شیوه قدیم به منبر بروند و جا را برای تعزیه‌گردانان سوداگر تنگ كنند.

مجلس تراز ملت
روزنامه کیهان، امروز هم سرمقاله خود را هم‌چون روز‌های گذشته به انتخابات مجلس هشتم اختصاص داده است.

این روزنامه در اهمیت نقش مجلس در نظام جمهوری اسلامی، نوشته است: مجلس در تلقی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی راستین، بازوی اقتدار جمهوری اسلامی در برابر كانون‌های فساد داخلی و خارجی است نه آلت فعل كانون‌های خطر (نظیر اتفاقاتی كه در ماجرای شهرام جزایری، شركت قطعات فولادی، ایران مارین سرویس، ماجرای هسته‌ای و... رخ داد). مجلس در تراز و نصاب جمهوری‌اسلامی، پیشانی اعتماد به نفس و امید و ایمان ملی و صف مقدم رویارویی با دشمنی‌ها و خیانت‌ها و تهدیدهاست نه پایگاهی برای «گرا» دادن به دشمنان عقده‌دار و زخم خورده جهت بهتر و دقیق‌تر ضربه زدن به كشور و ملت و نظام. پس تلقی اصلی باید این باشد كه مجلس، جبهه‌ای حساس و خاكریزی مهم است.

محمد ایمانی، سرمقاله‌نویس این روزنامه، نوشته است که روال انتخابات در ایران با انتخابات در کشور‌های دینا بسیار تفاوت دارد. او می‌نویسد: انتخابات در ایران برخلاف بسیاری از كشورهای دنیا، یك «خط» هدایت شده نیست بلكه به لحاظ هندسی به یك «چند ضلعی» و به عبارت درست‌تر به یك «حجم هندسی چند بعدی» دارای عمق و محتوا شبیه تر است. از برخی انتخابات فرمالیته در رژیم‌های دیكتاتوری نظیر رأی 100 درصدی صدام در رفراندوم كذایی! كه بگذریم، در كشورهای بزرگ مدعی دموكراسی در دنیا، انتخابات روند كاملاً صاف و یكدست و تماماً طراحی شده دارد.

ایمانی بار دیگر بر نقش دشمن داخلی و خارجی در انتخابات اشاره کرده و تاکید می‌کند: یكی از چالش‌های بزرگ، همین حلقه‌های مافیایی داخلی و خارجی هستند و اگر قطب‌بندی وجود دارد، اصالتاً در رویارویی با این حلقه‌های زرسالار و زورسالار و تبلیغات‌سالار است. همین حلقه‌ها هستند كه با وجود خاستگاه‌ها و انگیزه‌های متنوع به سمت نقطه‌ای واحد سیر می‌كنند و به هم‌افزایی قدرت و فشار می پردازند. آن نقطه هدف، ایجاد و تقویت «حاكمیت دوگانه» در قدم اول و سپس انحلال حاكمیت بومی، ملی و اسلامی در برابر حاكمیت اشرافی، استبدادی، وابسته و استعماری در نهایت است جایی كه دیگر نتوان سراغی از ارزش‌های دینی و منافع ملی گرفت، یعنی ختم انقلاب!

هزینه سهمیه‌بندی
روزنامه همبستگی سرمقاله امروزخود را به تجزیه و تحلیل هزینه سهمیه‌بندی سوخت اختصاص داده است.

عباس میرزا ابوطالبی، استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس در سرمقاله امروز این روزنامه می‌نویسد: تحلیل هزینه - فایده نشان می‌دهد كه برای شروع اجرای این طرح بیش از 100 میلیارد تومان هزینه شده است و هر سال نیز حدود 10 تا 15 میلیارد تومان هزینه نگهداری شبكه و مسائل جانبی آن است. پاسخگوی این هزینه گزاف در صورت آزادسازی قیمت بنزین به‌عهده دولت، مجلس و یا فرد دیگری است؟ چه كسی حاضر است یك جفت جوراب یا یك بسته كبریت را آن هم با زحمت زیاد به چهار برابر قیمت بخرد؟

نویسنده با مسوول دانستن دولت و مجلس در قبال چنین مساله‌ای آورده است: واقعیت‌ آن است كه در این طرح مجلس و دولت هر دو مسؤولند چراكه مجلس باید با دوراندیشی، دقیق‌تر مسأله را بررسی می‌كرد و تصمیم می‌گرفت و به پیامدهای آن نیز توجه می‌كرد. . دولت هم نباید قانون را نصفه و نیمه اجرا كند، چراكه در قانون سهمیه‌بندی بنزین پیش‌بینی شده بود كه هم‌زمان با سهمیه‌بندی به دولت اجازه داده می‌شود كه سوخت بدون یارانه توزیع كند كه دولت این كار را نكرد و برای اولین‌بار در تاریخ قانون‌گذاری كشور، دولت عنوان "به دولت اجازه داده می‌شود" را به "دولت اختیار دارد كه بكند یا نكند" تغییر داد.

ابوطالبی در پایان سرمقاله خود نوشته است: آیا دست‌اندركاران و نمایندگان مجلس به خاطر مشكلاتی كه به‌خاطر تصمیمات نسنجیده آن‌ها برای مردم ایجاد شده است، نباید علاوه بر تغییر سیاست‌ها از مردم عذرخواهی كنند؟

دولت نهم و آسیب‌های اجتماعی
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با محور قراردادن آسیب‌های اجتماعی در سیاست‌های دولت و مجلس و نقش هریک از این نهاد‌ها در پیش‌گیری و درمان این آسیب‌ها، به نقد و بررسی آمار‌های خودکشی در کشور پرداخته است.

یوحنا نجدی، نویسنده سرمقاله امروز مردم‌سالاری نوشته است: طبق اعلا م وزارت بهداشت سالانه قریب به 4500 نفر در ایران دست به خودکشی می‌زنند که این آمار در میان زنان، سه برابر مردان است اما خودکشی‌های موفق مردان، سه برابر زنان است. براساس آخرین تحقیقات، ایران پس از چین و هندوستان، در جایگاه سومین کشور در بیشترین اقدام به خودکشی در میان زنان قرار دارد که باتوجه به جمعیت چین و هندوستان، این آمار برای ایران نگران کننده‌تر به نظر می‌رسد.

این روزنامه با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس و نقش دولت و مجلس در کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌نویسد: فرصت زیادی تا انتخابات مجلس هشتم باقی نمانده است. با توجه به وضعیت تورم، گرانی و بیکاری انتظار می‌رود که داوطلبان نمایندگی در سراسر کشور، حل مشکلات اقتصادی را به رای دهندگان نوید بخشند. اما در این میان چشم فروبستن بر آسیب‌های اجتماعی و بسترهای آن، عملا داوطلبان و رای دهندگان را از بخش بزرگی از واقعیات تلخ جامعه ایرانی غافل می‌سازد.
هم از این رو، دولتی که با وعده حل کردن این گونه نابسامانی‌ها به قدرت رسیده و عمده پایگاه اجتماعی خود را در مناطق محروم و دور افتاده می‌داند، باید بیش از سایر گروه‌ها و جناح‌های سیاسی از افزایش آمارهای این چنینی درباره آسیب‌های اجتماعی، احساس نگرانی کند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)