تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

هلند: ورود دانشجوی ایرانی به رشته های فنی ممنوع

دانشگاه ها و موسسات آموزشی هلند از ارائه هر گونه درسی به ایرانیان که به نوعی به دانش هسته ای مرتبط باشد، منع شدند.

به گزارش زمانه، وزارت آموزش، فرهنگ و علوم هلند با همراهی وزارت خارجه این کشور در ابلاغیه ای به دانشگاه ها و موسسات آموزشی خواسته است تا ضمن عدم پذیرش دانشجوی ایرانی برای رشته های فنی که ممکن است به مسائل هسته ای مرتبط شود، از ارائه این گونه دروس به دانشجویان فعلی نیز خودداری کنند.


دانشگاه های هلند از ارائه دروس مرتبط با دانش هسته ای به ایرانیان منع شدند

خانم لوبینگه از روابط عمومی وزارت آموزش، فرهنگ و علوم هلند به زمانه گفت: بر مبنای قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل متحد و هماهنگی با وزارت خارجه ارائه هر گونه درسی که به دانش هسته ای مرتبط باشد در دانشگاه ها، دبیرستان ها و کلیه موسسات آموزشی برای دانشجویان ایرانی ممنوع خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که دقیقا چه رشته ها و یا دروسی شامل این تصمیم خواهد شد، گفت: ما از کلیه موسسات آموزشی درخواست کرده ایم که فهرست دروس و رشته های فنی خود را به ما اعلام کنند تا ما در باره دامنه محدودیت های لازم تصمیم بگیریم.

خانم لوبینگه همچنین گفت که این تصمیم شامل دانشجویان فعلی ایرانی نیز می شود و این افراد نمی توانند دروسی که به تشخیص وزارت مربوطه برای آنان منع شده باشد را انتخاب کرده یا بگذرانند.

قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل تصریح می کند هر گونه انتقال فن آوری و دانشی که به توسعه برنامه هسته ای ایران یاری برساند باید متوقف شود.

به گفته سرویس جهانی رادیو هلند، دولت هلند نگران آن است که دانشجویان و یا متخصصان ایرانی با دستیابی به اطلاعات هسته ای حساس بتوانند به دولت آن کشور برای "توسعه تسلیحات اتمی" یاری برسانند. با این حال آژانس انرژی اتمی می گوید هنوز به هیچ مدرک کاملا مشخصی که نشانگر تلاش دولت ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای باشد، دست نیافته است اما از سوی دیگر پنهان نگه داشتن ماهیت برنامه غنی سازی اورانیوم سبب شک و تردید این آژانس شده است.

در همین حال مسئولان دانشگاه تونت در هلند نیز اعلام کرده اند علاوه بر رشته هایی که به مسائل هسته ای مرتبط می شود، از این پس ایرانیان اجازه تحصیل در رشته روانشناسی را نیز نخواهند داشت. مسئولان این دانشگاه از ارائه این توضیح که تحصیل در رشته روانشناسی چه ربطی به دانش هسته ای دارد، خودداری کرده اند.

یادآوری می شود که عبدالقادر خان که به پدر دانش هسته ای پاکستان مشهور شده است در دانشگاه فنی دلفت در هلند تحصیل کرده و مدتی را نیز در آزمایشگاه های هسته ای این کشور به کار پرداخته بود وی بعدها بطور ناگهانی به پاکستان رفت و در توسعه برنامه هسته ای آن کشور که منجر به تولید بمب اتمی شد نقش اصلی را ایفاء کرد.

سالها بعد وی به اتهام فروش دانش هسته ای به ایران، لیبی و کره شمالی تحت تعقیب قرار گرفت ولی دولت پاکستان حاضر به بازداشت وی و ارائه اطلاعات مرتبط در این زمینه به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ا) نشد.

در همین ارتباط:
قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل متحد

نظرهای خوانندگان

ژنرال پرويز مشرف، اگر نه بخاطر دست داشتن احتماليش در قتل خانم بوتو ، لااقل به علت بخشودگي عبدالقادر خان که اسرار اتمي پاکستان و دانش توليد بمب اتمي را در اختيار کشور هاي ليبي و جمهوري اسلامي( و هر خريدار ديگري که بعداً صدايش در خواهد آمد)گذاشت،بايد پاسخ گوي جهان متمدن باشد.

-- دانشور ، Jan 4, 2008 در ساعت 09:02 PM

Ba inke amalkardhaye nezame hakem dar Iran morede ghaboul nist vali in raftare gharbiha neshaneyi az tarze tafakor colonialisti ishan ast. Inha ehtiaj be keshvarhayi too sari khor ya bissavad o pouldar darand vali vaghti sohbat az elm o danesh mishavad hamanande kane be technologie khod michasband. Aya agah hastand ke payehaye hamin technologie az ma o keshvarhaye sharghi be in ha ressideh? motmaenan bale vali be nodrat be in mozou eteraf mikonand

-- Nam ، Jan 4, 2008 در ساعت 09:02 PM

واقعا شرم آوره!!
این چه قانونی ست؟ اینا که به جای اینکه روی جمهوری اسلامی تاثیر بذارند تازه از کارای اون که مثل تحریم زنان در تحصیل رشته حقوق و این جور کارا یاد هم گرفتند و دست اونو از پشت بستند با این تحریم های اینچنی شون!!
واقعا که!
ما حتی اینجا هم باید چوب ندانم کاری های اون سران در ایران را بخوریم

-- اختر ، Jan 4, 2008 در ساعت 09:02 PM

It seems like a joke for everybody, but we know that it's a tragedy for Iranian students. There are a lot of Iranians who have tried to enter International universities, it has cost a lot for them( money, time, loosing a sweet life...); but now they should be removed because of stupidity of policy. I don' know who should be blamed: Iran's government, or international policy! any way it's painful.

-- Saba ، Jan 4, 2008 در ساعت 09:02 PM

بنظر من افرادی نظیر"دانشور" که بعد ازسالیان درازو دسترسی به "منابع" هنوز مسائل را آن
طوریکه غرب استعمارگروچپاولگربه اوتلقین کرده اند می بیند رامسئول دانست که با "تروریست کردن"مظلوم باغارتگران "جهان متمدن"همکاری کامل دارد. باید دانست که غرب طی پنج قرن گذشته به هرجنایتی دست زده که دنیا راآنطور که منافعش راتأمین کند طرح ریزی و برای پیاده کردن آن از هرجنایتی چه درظاهر و چه مخفی ازطریق نیروهای خودکه اخیرا"در لوای" کوشش
برای دموکراسی" از"گزارشگران تااتحادیه های
وابسته کارگری" که همگی تحت شعارهای متفاوت یک هدف یعنی بزیرکشیدن کشورهای ضعیف تروضمیمه کردن الیت فاسد وخودفروخته که با سیستم اقتصادی چپاولگران عصرحاضر همآهنگی کامل دارد را اجراسازد.باید دانست که انگلستان درقرن هژدهم افرادی راکه از
مهارت ویژه برخورداربودند بعلت سودمند بودن این مهارت دراقتصادکشور،از سفرکردن این افراد بخارج جلوگیری میکرد و درحقیقت آنان را بعنوان زندانی برای رونق اقتصادی خودش نگه می داشت. حالا بعدازچپاول دنیا بوسیله استعمارغرب که همه میدانند هلند هم جزوآن بود امروز با راه انداختن تبلیغات دروغین تحت لوای "جنگ برعلیه ترور" که خود بانی آنست
از انتقال دانش که "جهانی" است و دراثر کوششهای افراد مختلف درکشورهای مختلف و تحت تمدنهای گوناگون جمع و انباشته شده است رادرانحصارخودنگه داشته و دیگران را همچنان اسیر وبرده خود نگه دارد.


-- آذر ، Jan 4, 2008 در ساعت 09:02 PM

بهتر بود هلندیها کمی در روابط تجاری و سیاسی و لاس زدن با تهران تخفیف می دادند . دانشجوی ایرانی فن خود را در اختیار آدمکشان قرار نمی دهد .

-- منوچهر ، Jan 4, 2008 در ساعت 09:02 PM

I have lost at least one year of my career because of this issue and not being able to obtain US visa! it seems I should be worried all the time everywhere in the world as far as I remain Iranian and it seems making us ashamed and angry of our nationality is the actual goal behind those stupid sanctions! those who need nuclear related information are able to obtain that easily from various sources such as Abdolghadir KHan!!

-- Ali ، Jan 4, 2008 در ساعت 09:02 PM

be nazare man hich Irani ro nabayad be Holland wa Europa rah dad. na baraye tahsil nabaraye zendegi. tebghe amare jadid dar Holland 85% kasani ke az Iran be Holland amadehand dar hale hazer BIKAR hastand wa az GEDAKHANE pol migirand.

-- Iran dost ، Jan 4, 2008 در ساعت 09:02 PM

دانشور عزیز منظورتان از جهان متمدن حتما آمریکا است نه ؟
در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
روبه صفتان زشت خو را نکشند

-- Firouz ، Jan 4, 2008 در ساعت 09:02 PM

تفو بر تو ای بخت گردون تفو! این برنامه پاک سازی ایرانیان در سطح بین المللی تازه شروع شده است. مگر آنکه تمامأ امضا بدهیم که اربابی انگلیس و روس را قبول داریم.

بیچاره آن بچه های ایرانی و آینده ایشان....

-- میز ابولحسن خان صاحب جمع ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

به اندازه کافی متخصص ایرانی در کشورمان و سراسر دنیا داریم که به این علوم آشنا باشند و هلند هم در علوم هسته ای تخم دو زرده نکرده که حالا از این فیگور ها میاد. همان گل لاله سنبل کشورشان هم از ایران گرفتند.

-- نادر ونکی ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

متاسفانه هلند، به علت اینکه کشوری کوچک و فاقد سیاست خارجی مستقل است دست به این اقدام زده!! وگرنه کشورهای بزرگتری مثل آمریکا یا انگلیس هنوز به همان منوال قبل به ایرانیان ویزای تحصیلی می دهند.
به نظر من قطعا باید جامعه علمی ایرانیان هلند از طریق رسانه ها و تظاهرات به این مسئله اعتراض خود را نشان بدهد... وگرنه کسی چه میداند که مرحله بعد چیست!
من خودم یکی از قربانیان این مسئله هستم!!!

-- امیر ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

با تشکر از برادران و خواهران مومن هلندی
که با تحریم ایرانیان از آموختن علوم فنی
در پس پرده احتمالا خود به صادرات مربوطه اقدام خواهند کرد و با این حرکت جالب مشت محکمی به دهان مردم ایران و تقویت دولت خواهند زد .خداوند نفت را از ما نگیرد که دولتمردان جهان با گرفتن حق خود از نفت ایران زحمت تشکر کردن هم بخود نمی دهند .بجای این کار ها مبادلات رسمی تجاری سیاسی خودتان را کنترل کنید.

-- siavash ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

من میتوانم از نظر علمی ثابت کنم اثر چنین کارهایی ناچیز است. اگر دست اندر کاران رادیو زمانه مایل هستند میتوانند با بنده تماس گرفته و در نهایت این مطلب را بصورت یک خبر یا مصاحبه کار کنند.

-- MM ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

من میتوانم از نظر علمی ثابت کنم اثر چنین کارهایی ناچیز است. اگر دست اندر کاران رادیو زمانه مایل هستند میتوانند با بنده تماس گرفته و در نهایت این مطلب را بصورت یک خبر یا مصاحبه کار کنند.

-- MM ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

ما هم در تاریخمان شخصیتی بنام انوشیروان داشتیم که جلوی علم آموزی برای غیر قدرتمندان را میگرفت و اکنون از او به بدی یاد میکنیم تاریخ از انوشیروان که به خود لقب عادل داده بود بخاطر همین حرکت با تلخی و بدی یاد میکند

-- حسین رحیمی  ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

منبع درآمد این آقای دانشور باید جالب باشد

-- بدون نام ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

The Dutch nation should be utterly ashamed for discrimnating a certain nation in this way. And they will be enormously surprised to see European recruits in Iranian nuclear plants tomorrow. Shame on the Netherlands!

-- Petros van Iraan ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

The Dutch nation should be utterly ashamed for discriminating a certain nation in this way. And they will be enormously surprised to see European recruits in Iranian nuclear plants tomorrow. Shame on the Netherlands!

-- Petros van Iraan ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

البته صدور تكنولوژى و علم به كشورهاى جهان سوم ممنوع است . در عوض وقتى كه به سوپر ماركتهاى ايران ميرويد انواع پاستيل هارى بو ساخت هلند را كه كيفتيت مزخرفى هم دارند را آنجا ميبينيد ! يا در حاليكه آمريكا با ايران قطع رابطهء اقتصادى دارد ، سومين بازار بزرگ سيگار آمريكا در جهان ايران مرگ بر آمريكا گو ميباشد!
در هر حال تا زمانيكه جمهورى اسلامى و آقای خامنه اى را داريد ، اصلا خودتان را ناراحت نفرمائيد ! همه چيز يكشبه درست خواهد شد !!! مهران / آمستردام

-- مهران / هلند ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

ثبت نام من رو در یک دوره آموزشی که ربطی به مسایل هسته ای هم نداره رو تو دانشگاه آیندهوون به حالت تعلیق در آوردند:(
کلافه شدم، چقدر ما بیچاره ایم!! اون از ایران اینم از اینجا، ای کاش می شد رفت یک کره دیگه که همه همدیگرو دوست داشته باشند

-- رضا ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

بحث داغي که ناخواسته شروع شده است احتمالاً اين امکان را خواهد داد که ايرانيان خودشان وامکانات علمي کشورشان را بهتر بشناسند. غير از دانش هسته اي و شايد اموختن زبان هلندي،چه لزومي دارد که با تفاوت فاحش و روبه بالاي ارز ،اين همه دانشجو هر سال ايران را ترک کنند وبعدا هم اکثراً در پايان تحصيل به کشور بر نگردند.بيش از ربع قرن مديريت غلط دانشگاه ها و رفتار غير انساني با دانشجو ومحروميت هاي تحميلي و تبعيضات مذهبي وعقيدتي،اين چنين صداي جوانان را در آورده است وگرنه مي بينيد که هيچ مقام دولتي يا دانشگاهي تاکنون به اين تصميم اعتراضي نکرده است.

-- منصوري ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

اشاره هاي چندتا از اظهار نظر کنندگان به کامنت دانشور بيشتر حاکي از روحيه امريکا ستيزي رايج سالهاي اخير است.درحاليکه نامبرده از جهان متمدن ميگويدو نه يک کشور بخصوص و مخالفان اتمي شدن ايران بسيار بيشتر از يک کشور است و اين طرز داوري اين معني را ميدهد که بجز امريکا و منجمله اظهار نظر کنندگان بي تمدن هستند که البته اينجوري نيست وخوب است که خانم يا اقاي دانشور خودشان جواب اين سؤ تفاهم را بدهند

-- مصطفي ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

این قانون هم از نوع قانونهای جمهوری اسلامی ست.

-- امین کیا ، Jan 5, 2008 در ساعت 09:02 PM

1- گنه کرد در بلخ آهنگری* در هلند زدند گردن مسگری
2- موضع رادیو زمانه ای ها در این باره چیست؟ تحسین ضمنی آن به دلیل مخالفت با دولت ایران (به هر قیمتی)؟
3- قانون زشت و مسخره ای است که سیخ داغش فقط نصیب دانشجوها خواهد شد

-- مَتَتي ، Jan 6, 2008 در ساعت 09:02 PM


بجای این کار از تجارت با ملایان و خرید نفت از ایران را تحریم کنند.دیواری کوتاه تر از دانش آموزان و دانشجویان ایرانی پیدا نکردند.این سیاست نادرستی است و ملایان ضرری از آن بابت نخواهند داشت.

-- افشا ، Jan 6, 2008 در ساعت 09:02 PM

ey kash on mosahebe mosharafo mididin ke ba che negarani va asabaniyati dasht migoft AKHE PAKESTAN DEMOKRASI MIKHAD CHI KAR?omidvaram movafagh beshe va onam in demokrasi ro ke ma darim saheb nashan va hamchenan GHEIRE DEMOKRATIK BASHANakhe vaghan dar jame ke bish az 80%bisavadan ....

-- بدون نام ، Jan 8, 2008 در ساعت 09:02 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)