تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گشایش پرونده قضایی نابودی نوارهای بازجویی توسط سیا

وزارت دادگستری ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که تحقیقات کامل قضایی را درباره نابودی نوارهای بازجویی اعضای القاعده توسط ماموران سازمان مرکزی اطلاعات این کشور (سیا)، آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه مایکل موکاسی دادستان کل ایالات متحده اعلام کرد که جان دارهام، یک دادستان فدرال باسابقه از ایالت کنیتیکات، را برای نظارت بر تحقیقات درباره نابود کردن نوارهای بازجویی اعضای القاعده در سال 2002 توسط سیا برگمارده است.

انتشار خبر نابود کردن این نوارها از سوی سیا پرسش‌های بسیاری را درباره شیوه برخورد دولت جورج بوش با متهمان به تروریسم برانگیخته است.

ماه گذشته سیا پذیرفت که در سال 2005 نوارهای ویدئویی بازجویی افسران این سازمان از دو عضو القاعده که مظنون به دست داشتن در عملیات 11 سپتامبر بودند را نابود کرده است.

اعلام این خبر از سوی سیا، به پی‌گیری تحقیقاتی از سوی کمیته‌های اطلاعاتی سنا و کنگره ایالات متحده انجامید تا معلوم شود آیا سیا در این بازجویی‌ها یا نابود کردن نوارها قانونی را زیر پا گذاشته و اطلاعاتی را از کمیته تحقیقات 11 سپتامبر مخفی کرده است یا نه.

مسئولان سیا پیش از این اعلام کرده بودند که بازرسان این سازمان که پیش از نابودی نوارها را دیده‌اند، گزارش کرده بودند که افسران متهمان را تحت فشار گذاشته بوده‌اند.

سیا ادعا کرده است که دلیل نابود کردن این نوارها حفظ امنیت افسران بازجو بوده و علاوه بر آن نوارها دیگر ارزش اطلاعاتی‌شان را نیز از دست داده بودند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)