تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تعویق تظاهرات مخالفان در کنیا

روز پنجشنبه به دنبال برخورد پلیس با تظاهرکنندگانی که به دعوت رایلا اودینگا رهبر مخالفان حکومت کنیا به خیابان‌های نایروبی پایتخت این کشور آمده بودند، سخنگوی حزب اودینگا تعویق یک هفته‌ای این تظاهرات را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران تظاهر کننده که روز پنجشنبه به دعوت اودینگا رهبر 62 ساله مخالفان برای برپایی تظاهرات "میلیونی" به خیابان آمده بودند، با برخورد پلیس و نیروهای شبهه نظامی رو‌به رو شدند.

به دنبال اقدام پلیس در سرکوب تظاهرات مخالفان که دولت موایی کیباکی آن را غیر قانونی خوانده بود، ویلیام روتو، معاون اودینگا در میان جمعی از تظاهر کنندگان حضور یافت و با تاکید بر پرهیز حزبش از وقوع خشونت‌های بیشتر، تعویق یک هفته‌ای این تظاهرات را اعلام کرد.

مخالفان دولت موایی کیباکی، او را متهم می‌کنند که در انتخابات 27 دسامبر گذشته دست به تقلب وسیع زده است و رقیب او رایلا اودینگا با رد نظر کمیسیون انتخابات مبنی بر انتخاب رییس جمهور فعلی، خود را پیروز این انتخابات می‌داند.

در خشونت‌هایی که پس از اعلام رای نهایی انتخابات 27 دسامبر گذشته برای انتخاب رییس جمهور در کنیا روی داد تاکنون دست‌کم 340 تن کشته و هزاران نفر نیز آواره شده‌اند.

تاکنون مقامات مختلفی در اتحادیه آفریقا برای میانجیگری میان دو طرف درگیر در کنیا و پایان بخشیدن به خشونت‌ها کوشیده‌اند و روز پنجشنبه فرانک- والتذ اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز آمادگی خود را برای میانجی گری میان دو رهبر کنیایی اعلام کرد.

به دنبال همین تحولات، امروز، پنجشنبه، اتحادیه اروپا خواهان پایان درگیری‌ها و تلاش برای استقرار یک دولت ائتلافی متشکل از دو طرف درگیر شد.

این در حالی است که امروز دادستان کل کنیا نیز خواهان انجام مستقل برای روشن شدن وضع انتخابات اخیر شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)