تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله های مطبوعات ایران

جمهوريت و اسلاميت ملازم يکديگر
جمهوريت و اسلاميت عنوان سرمقاله روز چهارشنبه روزنامه اعتماد است كه به قلم نجف‌قلی حبیبی به انتخابات اسفنده ماه آينده مجلس شوراي اسلامي پرداخته است.

حبیبی با تاکید بر این‌که شرکت در انتخابات برای هر مسلمانی واجب است، می‌آورد: هر مسلماني در جمهوري اسلامي ايران و همه کسان ديگر که تحت لواي اين حکومت زندگي مي‌کنند، قاعدتاً موظفند در انتخابات که تجلي اراده مردم و مظهر جمهوريت است و در قانون اساسي ما رنگ اسلامي گرفته است، حضور فعال داشته باشند و مشارکت در انتخابات را به مثابه يک وظيفه ديني که در اين‌جا عين وظيفه ملي است تلقي کنند. بي‌اعتنايي به انتخابات مجلس شوراي اسلامي، بي‌اعتنايي به وظيفه ملي است، بي‌اعتنايي به وظيفه ديني است که در قانون اساسي ما يکي شده‌اند.

او همچنین معتقد است هر تلاشي براي تفکيک جمهوريت و اسلاميت ولو در رقابت طرح «حکومت اسلامي» در منطق قانون اساسي ما مردود است و اعمال هر شيوه‌ای که موجب دلسردي مردم از مشارکت در انتخابات شود در منطق قانون اساسي پذيرفتني نيست.

حبیبی با تشریح بایدها و نباید‌های تبلیغات در انتخابات اتی مجلس می‌نویسد: در جريان انتخابات انواع روش‌هاي عوام فريبانه و تحريف حقايق و ترور شخصيت توسط جريان هاي فرصت طلب و پيچيده که داراي منافع خاصي هستند با توسل به اعتقاد ديني و ملي مردم رخ مي دهد و روشنگري توسط اشخاص مطلع و صالح و مسووليت پذير بسيار مهم است.

گروه‌هاي ذي‌نفوذ در دموكراسي‌هاي كثرت‌گرا
روزنامه همبستگي در سرمقاله امروز خود به قلم عباس ميرزا ابوطالبي نماينده سابق مجلس، نقش احزاب سياسي و گروه‌هاي ذي نفوذ در دمكراسي‌هاي تكثرگرا را مورد بحث و بررسي قرار داده است.

سرمقاله نويس همبستگي با برشمردن نكاتي در زمينه شرايط پيدايش احزب سياسي می‌نویسد: حزب بايد داراي سازمان‌هاي مركزي و رهبري كننده، پايدار و ماندني باشد، حزب بايد داراي سازمان‌هاي محلي پايدار بوده و با سازمان‌هاي مركزي پيوند هميشگي داشته باشد، رهبران مركزي و محلي حزب بايد مصمم باشند كه قدرت سياسي را در پهنه كشور به تنهايي يا به ياري احزاب ديگر در دست گيرند، حزب بايد از پشتيباني توده مردم برخوردار باشد.

نماينده سابق مجلس هم‌چنین بابرشمردن برخي خصوصيات گروه‌هاي ذي نفوذ، آن‌ها تجمع افرادي معرفی کرده كه داراي منافع، هدف‌ها شيوه نگرش‌هاي مشترك بوده و به خاطر پيشبرد، حفظ يا نيل به اين اهداف گرد هم مي‌آيند و بر همين مبنا با يكديگر ارتباط متقابل پیدا می‌کنند.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در پایان با بررسی و مقایسه ساختار و فلسفه وجودی احزاب و گروه‌های ذی‌نفوذ می‌نویسد: معمولا عضويت در گروه‌هاي ذي‌نفوذ حالت غيرارادي به خود مي‌گيرند كه در احزاب سياسي به اين شكل نيست. از نظر تشكيلات و سازمان نيز اگرچه در گروه‌هاي ذي‌نفوذ درجه هماهنگي و همگرايي به مراتب بيشتر است اما احزاب سياسي داراي مرامنامه و برنامه‌هاي جامع و كلي هستند كه منافع عموم مردم جامعه را در بر مي‌گيرد در حالي كه اكثر گروه‌هاي ذي‌نفوذ فاقد برنامه‌هاي جامع بوده و صرفا داراي يك يا چند هدف مشخصي مي‌باشند اگر چه اين اهداف با منافع كلي جامعه در تضاد باشد.

مجلس خانه ‌کارآمدها
روزنامه كيهان در سرمقاله امروز خود با اشاره به تاكيد آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر كارآمدي به عنوان يكي از ويژگي‌هاي شاخص نمایندگان مجلس، می‌نویسد: بار كارآمدي با توجه به ساختار مجلس شوراي اسلامي و شان تقنيني و نظارتي آن بيشتر بر دوش نمايندگان منتخب مردم مي‌باشد. طبعاً بكارگيري تمامي ظرفيت‌هاي علمي، اجتماعي و سياسي براي خدمت رساني به مردم و وامداري ملت مي‌تواند به عنوان محورهاي كارآمدي مورد توجه قرار گيرد.

سرمقاله‌نویس این روزنامه خطاب به همه احزاب و گرو‌ه‌های سیاسی نوشته است: شايسته است احزاب و گروه‌هاي سياسي به فرموده رهبر معظم انقلاب، انتخابات را به عنوان يك هدف عالي و شيرين مورد توجه قرار دهند و افرادي را تحت ليست مورد نظر خود به مردم معرفي نمايند كه ويژگي‌هاي يك نماينده كارآمد را دارا باشند.

این روزنامه بر ضرورت هماهنگی بین قوای مقننه و مجریه برای کارآمدی هرچه بیشتر تاکید و اضافه کرده است: هماهنگي و همراهي قواي مقننه و مجريه، مولفه‌اي است كه مي‌تواند زمينه خدمت‌رساني بيشتر و بهتر به مردم را فراهم كند. اين هم جهت بودن و همراهي ظرفيت‌هايي را در عرصه اجرايي كشور ايجاد كرده است كه در صورت استفاده مناسب از اين ظرفيت ها بخش عمده‌اي از مشكلات موجود برطرف مي‌شود.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با انتقاد از عمل‌کرد مجلس ششم و در دفاع از کارکرد مجلس هفتم آورده است: مجلس هفتم در قياس با ادوار گذشته خود-خصوصاً مجلس ششم- در بررسي لوايح و تسريع در تصويب آنها رشد قابل توجهي داشته و در مسير رشد و توسعه كشور گام‌هاي موثري برداشته است. اين مجلس با ارتباط تنگاتنگ با مردم، نقشي پررنگ در ايجاد هم‌گرايي بين آنان و نظام، القاء آرامش به جامعه، تنش زدايي در عرصه ملي و جهاني و پرهيز از جنجال‌هاي سياسي بيهوده، ايفا كرده است. طبيعي است مجلس فعلي را نبايد با دوره قبل آن مقايسه كرد چرا كه مجلس ششم با نوع رويكردي كه به موضوعات سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي در داخل و سياست خارجي كشور داشت و عملكردي كه از اين دوره برجاي گذاشت، كارنامه‌اي غيرقابل دفاع ارائه داد.

مجلس هشتم چگونه بايد باشد
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با بررسی کوتاه عمل‌کردِ مجالس ششم و هفتم و بیان برخی از نقاط ضعف و قوت آن‌ها، از بالا رفتن سطح توقع مردم از مجلس هشتم خبر داده است.

این روزنامه در نقد مجلس ششم می‌نویسد: انصاف اين‌ است كه مجلس ششم به‌هيچ‌وجه در شان نظام جمهوري اسلامي نبود. چراکه نغمه شوم ختم انقلاب از بعضي نمايندگان مجلس ششم به گوش رسيد و زير سئوال بردن اساس انقلاب و نظام در سخنراني‌هاي قبل از دستور مجلس ششم تا آنجا پيش رفت كه رئيس غيور آن مجلس فرياد برآورد و گفت: اين مطالب با آن‌چه راديو اسرائيل مي‌گويد تفاوتي ندارد.

و در نقد مجلس هفتم نیز چنین نوشته است: متاسفانه مجلس هفتم از همان ابتدا در چنبره شعارهاي غلط اقتصادي گرفتار شد و با شعار تثبيت قيمت‌ها جريان عادي اقتصادي كشور را كه البته نيازمند اصلاح و ترميم بود اما هرچه بود از آن‌چه با شعار تثبيت قيمت‌ها پيش آمد بهتر بود به بن بست خطرناكي مبتلا كرد كه راهي براي فرار از آن پيدا نمي‌شود. بي برنامه بودن دولت نهم در زمينه اقتصادي نيز نكته‌اي‌ است كه بسياري از صاحب‌نظران اقتصادي حاضر در مجلس هفتم و افراد خارج از مجلس آن را همواره گوش‌زد مي‌كنند و متاسفانه مزيد بر علت شد و كشور را دچار مشكلات اقتصادي شديد نموده و مردم را در گراني و تورم شديد رها كرده است.

اين روزنامه در ادامه نوشت: مردم انتظار دارند مجلس هشتم مجلسي مستقل و شجاع باشد. نمايندگان مجلس هشتم بايد براي اقتصاد كشور برنامه داشته باشند، براي مقابله با وضعيت نابسامان فرهنگي و هنري اقدام كنند و با تقويت جنبه نظارتي مجلس راه را بر بي‌انضباطي‌ها و عدم تمكين مجريان نسبت به مصوبات مجلس ببندند. ادامه اين وضعيت بويژه در بخش اقتصادي كه با زندگي روزمره اقشار ضعيف سروكار دارد، به هيچ وجه براي مردم قابل تحمل نيست.

احراز صلاحيت
روزنامه رسالت نيز در سرمقاله امروز خود به موضوع احراز صلاحيت نامزدهاي نمايندگي مجلس پرداخته و سخنان اخير سعيد حجاريان مبني بر اين‌كه صلاحيت نامزدها بايد (به جاي شوراي نگهبان) توسط مردم احراز شود را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

محمد كاظم انبارلويي در اين سرمقاله با تقسيم مردم به سه دسته شامل؛ عده‌اي كه به يك نامزد راي موافق مي‌دهند، عده‌اي كه به اين نامزد راي نمي‌دهند و عده‌اي كه اصلا راي نمي‌دهند نوشت: اگر بخواهيم به فتواي آقاي حجاريان عمل كنيم بايد ببينيم چه وضعيتي بر سر احراز صلاحيت‌ها با نفي نقش شوراي نگهبان پديد مي‌آيد. بويژه اين‌كه نمايندگان منتخب در برابر تمام ملت مسئول هستند.

انبارلویی در بخش دیگری از نقد خود بر نظر حجاریان تاکید کرده است: آيا به اين فهم از احراز صلاحيت چيزی به نام اعمال «حاکميت ملي» از طريق مجلس باقی می‌ماند؟!
ما با آقای سعيد حجاريان در مورد اين‌که عقد نمايندگی از نوع «وکالت» نيست موافقيم پيش از اين هم آيت‌الله مهدوی کنی در يکی از سخنرانی‌های خود در جامعه اسلامى مهندسين به اين مهم اشاره کرده بودند. اگر تعريف ايشان را بپذيريم و آن را «نوعی عقل مدرن» بدانيم آيا مشکل حل میشود؟ چطور می‌شود نماينده‌ای با 30 هزار رای از شهریکه بخش عظيمی از مردم حوزه انتخابيه صلاحيت او را تائيد نکرده‌اند و همچنين مردم ديگر شهرهای ايران هم صلاحيت او را احراز نکرده‌اند، براساس «عقل مدرن» نماينده يک ملت 70 ميليونی باشد.

او تاکید کرده است که معلوم نيست با راه‌حل آقای حجاريان برای احراز صلاحيت‌ها قبل از برگزاری انتخابات شاهد چه صحنه‌هايی بايد باشيم. هجوم مردم به فرمانداری‌ها و فرياد عده‌ای که می‌گويند فلانی صلاحيت ندارد و عده‌ای ديگر فرياد برمی‌آورند صلاحيت دارد، اگر کار به خون و خونريزی نکشد خيلی بايد خدا را شکر کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)