تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نگاهی به سرمقاله های امروز مطبوعات ایران

بدتر از محبوبيت‌طلبي!

روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با اشاره به سخنان رئيس پيشين كميسيون اجتماعي مجلس (عضو فعلی كابينه احمدي‌نژاد) که گفته بود: «مهم‌ترين عامل ايجاد گراني‌ها در كشور، ناشي از محبوبيت‌طلبي برخي مسئولان است، هر مسئول خبري يا قولي مي‌دهد كه مي‌خواهد به اسم خودش تمام شود، بدون آنكه به آثار آن وعده در جامعه فكر كند» می‌نویسد: آن‌چه كه هم‌اكنون موجب نگراني گرديده است، تسري اين خصلت در برخي گفتارها و رفتار‌هايي است كه تاثير بلند مدت و بين‌المللي دارد و جبران آثار و پيامدهاي آن، اگر غيرممكن نباشد بسيار مشكل است.

سرمقاله نویس این روزنامه تاکید کرده است: اين موضوع بيشتر در سفرهاي خارجي برخي مسئولان و يا هنگام پذيرايي آن‌ها از ميهمانان خارجي نمود پيدا مي‌كند و گاهي در اظهارنظرهايي متجلي مي‌شود كه پيرامون تعاملات دوطرفه ايران با بعضي كشورها بيان مي‌گردد و در تمام موارد، به نظر مي‌رسد ترسيم چهره‌اي مهربان و منطقي از دولت نهم در عرصه‌هاي جهاني، مهمترين هدف دولتمردان است.

در بخش دییگری از این یادداشت انتقادی، نویسنده ضمن کالبد شکافی رفتار دوگانه کشور‌هایی چون هند، اندونزی، چین و روسیه در مورد پرونده هسته‌ای ایران، سفر‌های خارجی مسوولان به کشور‌های همسایه جنوبی را نیز در راستای سیاست محبوبیت طلبی دانسته و می‌نویسد: دو سفر وزير خارجه ايران به بحرين در فاصله كوتاه را نيز مي‌توان تابع همين قاعده محبوبيت‌طلبي دانست.

شيوخ بحرين هم كه ظاهراً از ريشه‌ برخي تحركات ديپلماتيك در ايران مطلع بودند، در فاصله دو سفر سخناني مطرح كردند كه بسيار بزرگتر از دهان ايشان بود. ابتدا وليعهد بحرين مدعي تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌اي شد و پس از آن هم وزير خارجه آن كشور خواستار التزام ايران به خواسته‌‌هاي جامعه بين‌المللي براي«شفاف‌سازي فعاليت‌هاي هسته‌اي و اعتمادسازي در منطقه» شد.

در بخش پایانی سرمقاله آفتاب یزد، سیاست‌های ایران در عراق نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفته و چنین نتیجه گیری شده است که؛ اين ويژگي ترسيم چهره‌اي محبوب از دولت نهم در ميان دولت‌ها و ملت‌ها و پس از آن ادعاي موفقيت‌ ديپلماسي خارجي دولت نهم مي‌باشد كه هدف جانبي يا اصلي آن، ادعاي انفعال ديپلماسي خارجي در دولت‌هاي سازندگي و اصلاحات است.

اين خصلت، بسيار خطرناكتر از نقش «محبوبيت‌طلبي دولتمردان» در گراني و تورم داخلي است و اگر چاره‌اي براي آن انديشيده‌ نشود، قطعا پيامدهاي منفي بسياري براي كشور خواهد داشت.

هشداري براي نظام آموزشي

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری‌اسلامی به بهانه ترک تحصیل 115هزار دانش‌آموز ابتدایی در سال کنونی، به نقد بررسی وضعیت تحصیلی دانش آموزان ایران می‌پردازد.

این روزنامه می‌نویسد: متاسفانه اطلاعات منتشره در اين خصوص {ترک تحصیل} كافي به نظر نمي‌رسد. لكن با احتساب ميزان مردودي‌هاي هر ساله به نظر مي‌رسد كه ابعاد «ريزش تحصيلي» در نظام آموزشي كشور بسيار وسيع و نگران كننده است. اين نكته بويژه با عنايت به تعهدات و مسئوليت‌هاي نظام آموزشي كشور در جهت تامين اهداف آموزش و پرورش رايگان جزو ابهاماتي است كه بايستي براي رفع آن بررسي‌هاي كارشناسانه‌اي صورت پذيرد و مسئله بصورت ريشه‌اي بررسي شود.

جمهوری اسلامی با پیش بینی این‌که رقم ریزش تحصیلی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان می‌تواند بیشتر از آمار مدارس ابتدایی باشد، در ادامه سرمقاله خود تاکید کرده است: با توجه به اطلاعات و ارقام موجود در زمينه «ريزش تحصيلي» در مقاطع راهنمائي و متوسطه و همچنين تفوق عددي آن در مقايسه با مقطع ابتدائي اين نگراني وجود دارد كه احيانا ريزش تحصيلي در مقاطع راهنمائي و دبيرستان حتي از اين ارقام نيز فراتر رود.

صرف‌نظر از اين‌كه اصولا «انصراف از تحصيل» و «ريزش تحصيلي» دو مقوله جداگانه محسوب مي‌شوند و هر يك علل و عوامل موثر و متفاوتي دارند لكن از ديدگاه « آسيب شناسي اجتماعي » نهايتا به عوامل هم جهت در مقولات اثرگذار بر«آسيب هاي اجتماعي» تبديل مي‌شوند.

این روزنامه در پایان از مسوولان آموزش و پرورش خواسته است: با اطلاع‌رساني نسبت به انصراف 115 هزار دانش آموز ابتدائي در سراسر كشور مسوولیت مدیران به پايان نرسيده است، بلكه انتظار منطقي اينست كه دفتر آموزش عمومي با انجام تحقيقات كارشناسي در اين مقوله به تفكيك استانها درصدد يافتن علل و عوامل موثر در اين مقوله باشد تا براي چاره‌جوئي در اين مقوله راهكارهاي فوري و موثري جستجو شود. چرا كه بيم آن مي رود بي‌تفاوتي در اين زمينه باعث بروز مشكلات و تنگناهائي براي فرد و جامعه گردد و در آينده نه چندان دور ناهنجاريهاي ناشي از اين پديده گريبان همه را بگيرد.

طمع دشمن در انتخابات مجلس

روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود به قلم مهدی محمدی بر لزوم شناخت دشمن از سوی محافظه‌کاران در آستانه انتخابات تاکید کرده است.

کیهان با انتقاد از مشی چندسال اخیر محافظه‌کاران در فراموش کردن دشمن و برنامه‌های آن برای فروپاشی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌نویسد: «ما دشمن داريم» ، اين جمله‌اي است كه فهم آن در آستانه انتخابات براي كاركشته‌هاي سياست درايران، گاه بسيار دشوار و بلكه ناممكن مي‌شود.

تجربه «غفلت از دشمن» به لحاظ تاريخي در ايران ديرينه است و درسال‌هاي اخير هم مكرر رخ داده است. از مدعيان اصلاحات كه توقعي نيست، اما اصول‌گرايان هم در اين سال‌ها گاه چنان در گرداب مهيب زد و خورد‌هاي فرقه‌اي غرق شده‌اند كه پاك از يادشان رفته دشمني بي‌رحم و زيرك در كمين ايران عزيز نشسته كه اگر غلبه پيدا كند، خط كشي‌هاي درون جريان اصول‌گرا كه سهل است حتي به مرزبندي‌هاي اصول‌گرا و اصلاح‌طلب هم در موارد مهمي هيچ اعتنا نخواهد كرد.

سرمقاله‌نویس کیهان با افشای این نکته که دشمن برای انتخابات مجلس هشتم، برنامه‌های فراوانی را تدارک دیده است، خطاب یه سیاست‌مداران کارکشته می‌نویسد: امروز ساده انديشي محض است اگر تصور كنيم دشمن صحنه فوق العاده حساسي مانند انتخابات مجلس را رها خواهد كرد و تلاشي براي نقش آفريني در آن نمي‌كند. اتفاقا دلايل مهمي هست كه نشان مي‌دهد دشمن بيش از هر زمان ديگري به صحنه داخلي ايران چشم دوخته و با انجام طراحي‌هايي پيچيده قصد دارد تاثير مطلوب خود را بر اين صحنه بگذارد.

اصلي‌ترين عامل هم اين است كه دشمن غربي و در راس آن امريكا به وضوح به اين نتيجه رسيده كه هيچ‌كدام از طراحي‌هاي بيروني آن عليه ايران اسلامي چه در شوراي امنيت و چه در خارج از آن، چه درباره بحث هسته‌اي و چه غير از آن، امكان توفيق ندارد و اگر قرار باشد عليه نظام اسلامي اقدام موثري صورت بگيرد حتما بايد آن را از داخل سازمان داد.

سرمقاله نویس کیهان در تحلیل چنین روی‌کردی از سوی دشمن در انتخابات مجلس تاکید می‌کند؛ تجميع اين دو عامل، يعني «شكست در بيرون» و «فراهم بودن مجاري طمع و ابزارهاي دخالت در داخل» علت‌هاي اصلي توجه عميقي است كه دشمن خارجي به انتخابات مجلس هشتم در ايران نشان خواهد داد و علامت‌هاي اين تلاش از هم اكنون پيداست.

این روزنامه با اشاره به این‌که برخی از اصلاح‌طلبان مایه امید دشمن در داخل هستند و شعار‌های آن‌ها کاملا منطبق با دشمنان است، نوشته: برخي از اصلاح طلبان ايراني هم البته انصاف بايد داد در جلب توجه غرب هيچ كوتاهي نكرده‌اند اگرچه غربي‌ها اگر اهل عبرت گرفتن از تاريخ بودند مي‌فهميدند سرمايه گذاري روي جماعتي با اين مشخصات مفهومي جز «آتش به مال زدن» ندارد. شعارهاي فعلي اصلاح طلبان كه مي‌توان حدس زد تا زمان انتخابات روز به روز پر رنگ‌تر خواهد شد دقيقا با خط تبليغي دشمن منطبق است.

البته آقايان تا امروز هيچ توضيحي درباره اين هماهنگي نداده‌اند، اما نتيجه‌اي كه از آن بايد گرفت چندان پيچيده نيست.

ما و درس‌هايي از كره شمالي

روزنامه قدس در سرمقاله امروز خود با عنوان «ما و درس‌هايي از كره شمالي» آورده است: سير تحولات در مناسبات كره‌شمالي با آمريكا و سياستهاي اتخاذ شده ميان آنها در كنار مسايل دو جانبه، اين سناريو را براي افكار عمومي جهان و صاحب نظران سياسي ايجاد كرد كه اين عملكردها مي‌تواند در قبال پرونده هسته‌اي ايران و كلاً مناسبات ايران و آمريكا هم تكرار شود.

سرمقاله نویس این روزنامه با استناد به 3 بند تاریخی و سیاسی معتقد است؛ اگر ایرانی‌ها هوشیار نباشند، ممکن است گرفتار سرنوشتی مشابه سرنوشت کره‌شمالی در مساله هسته‌ای شوند:

1- ملتها همواره بر اصل استقلال و اقتدار كشورشان در عرصه جهاني تأكيد دارند. مردم كره شمالي هرچند سالهاست در فقر به سر مي برند، اما به دليل اصل حفظ استقلال در برابر آمريكا، به حمايت از دولت پرداخته‌اند.

2- هر چند كره شمالي در ابتدا تحت فشارهاي بين المللي توانست امتيازهايي از آمريكا و جهانيان دريافت كند، اما در نهايت آمريكا بي توجه به توافقهاي صورت گرفته تلاش دارد به هر نحو كره شمالي را به همكاري بدون امتيازگيري وادار سازد.

آمريكايي‌ها تا پيش از تعليق وعده‌هاي بسياري براي كمكهاي اقتصادي و حتي هسته‌اي به اين كشور دادند، اما در يك ماه گذشته كه كره برنامه تعليق را اجرايي كرده است به تشديد سياستهاي خصمانه روي آورده‌اند.

3- كره شمالي در راستاي سياست مقابله با آمريكا توانسته بود جايگاهي در ميان ساير كشورها بويژه حاميان استقلال‌خواهي و مبارزه با امپرياليسم كسب كند، اما پذيرش خواسته‌هاي آمريكا به نوعي وجهه جهاني اين كشور را نيز خدشه‌دار كرد، زيرا كره تا حدودي آزادي خود را در اين مذاكرات از دست داد و تحت فشارهاي آمريكا قرار گرفت.

این روزنامه در پایان چنین نتیجه گرفته است که بر اين اساس، پذيرش اين كه ايران هم در مسير كره‌شمالي قرار گيرد و با آمريكا به مصالحه بپردازد، امري خلاف منافع ملي و مغاير با جايگاه جهاني ايران است، زيرا تجربه كره‌ شمالي و ليبي نشان داد آمريكا هرگز به تعهدات خود پايبند نبوده و سياستهاي خصمانه خويش را دنبال مي‌كند. لذا تهران براي حفظ عزت و عظمت داخلي و جهاني، ادامه مسير بهره‌برداري از دانش صلح آميز هسته‌اي را بايد سرلوحه سياستهاي خود قرار دهد.

قليان‌ها خاموش، كارگران بيكار

روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «پيامدهاي ممنوعيت استفاده از مواد دخاني در اماكن‌عمومي؛ قليان‌ها خاموش، كارگران بيكار!» به قلم محمود افشار آورده است: براساس اطلاعيه‌اي كه در روزهاي پاياني پاييز امسال از سوي مركز اطلاع‌رساني پليس كشور مخابره شد، استفاده از مواد دخاني و قليان در مراكز پذيرايي و اقامتي از جمله سفره‌خانه‌ها، رستوران‌هاي سنتي، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، باغچه‌هاي پذيرايي (اعم از شهري و بين شهري) و تمامي اماكن عمومي ممنوع اعلام شد.

مردم‌سالاری که در سرمقاله خود ترجیح داده است تا از زبان قهوه‌خانه داران، ابعاد دیگری از این تصمیم را بررسی کند، نوشته است: جلوي ساختمان اتحاديه صنف قهوه‌خانه داران كشور، تجمع قهوه‌خانه‌داران تهران كه هركدام خود را نماينده 10 نفر معرفي مي‌كردند ديديم كه مراتب اعتراض آنان به برخوردهاي قهر‌آميز با اين صنف بود.

آنها مي‌گفتند كه از مسئولان گردشگري، وزارت بهداشت و پليس مي‌خواهيم تا برخورد عالمانه‌تري با اين موضوع بكنند، زيرا چنين برخوردي زمينه‌ساز فساد خواهد بود.

سرمقاله نویس این روزنامه در پایان، خود تاکید می‌کند: باید در اجراي هر طرحي به جوانب كار هم انديشيده شود كه يكي از بارزترين آنها بيكاري تعداد كثيري از كارگران است كه هر كدام داراي خانواده هستند و نان‌‌آور. پس اجراي هر طرحي شايد كار آساني باشد، ولي سنجيده عمل كردن دشواري‌هايي دارد كه بايد براي آنها راهكارهايي ارايه شود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)