تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سرما در ایران، پنج کشته و ده‌ها شهر فلج

سرمای سخت تهران باز هم منجر به تعطیلی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان‌های شهر و شهرستان‌های این استان شد.

به گزارش زمانه، مقام‌های دولتی ایران امروز اعلام کرده‌اند که روز چهارشنبه تنها ادارات دولتی دماوند و فیروزکوه به دلیل برودت شدید هوا تعطیل خواهند بود.

تا لحظه مخابره این خبر مصوبه‌ای درباره تعطیلی ادارات در سایر شهرستان‌های تهران صادر نشده است.

این تصمیم در پی گزارش‌های واصله از سازمان هواشناسی، شرکت گاز و دیگر نهادهای مرتبط از سوی استانداری تهران اتخاذ شده است.


اورژانس می‌گوید تا کنون پنج نفر در اثر سرما و 12 نفر در اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند (عکس: فارس)

این در حالی است که کارشناسان سازمان هواشناسی دمای هوای تهران را در چند روز آینده باثبات پیش‌بینی می‌کنند. این کارشناسان با اشاره به این‌که در روز جمعه 21 دی‌ماه آسمان تهران ابری خواهد بود، گفته‌اند از عصر روز جمعه بارش برف مجدداً در تهران آغاز خواهد شد.

بخش هواشناسی بی.بی.سی هم وضعیت هوای تهران را نیمه آفتابی و حداقل و حداکثر دمای تهران را 16- و 10- درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی کرده است. در همین حال بخش هواشناسی سی.ان.ان نیز برای تهران رگبار پراکنده با حداقل و حداکثر دمای 5- و صفر درجه پیش‌بینی کرده است.

منایع خبری در تهران گزارش می‌دهند که 150 نماینده مجلس در نامه‌ای از شهرداری تهران و سایر شهرداری‌های کشور در خصوص اقدامات به موقع در برف‌روبی، نمک‌پاشی، شن‌ریزی و باز کردن معابر و رفاه شهروندان تقدیر و تشکر کرده‌اند.

رئیس اورژانس کشور هم صبح امروز اعلام کرد طی سه روز گذشته اورژانس کشور در مجموع 10 هزار و 700 مأموریت انجام داده که طی آن 127 مجروح و 12 جسد ناشی از تصادف و پنج نفری که بر اثر سرمازدگی جان باخته بودند از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند.

مقام‌های اورژانس می‌گویند: در سه روز گذشته اورژانس کشور با تجهیز 1400 پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای در مجموع 8153 ماموریت شهری و 2528 ماموریت جاده‌ای انجام داده که از این تعداد 876 برای امداد به تصادف‌های جاده‌ای و 1557 مورد آن امدادرسانی به تصادف‌های شهری بود.

از سوی دیگر، مصرف گاز بخش خانگی و تجاری روز گذشته‌ - دوشنبه 17 دی - با پنج میلیون متر مکعب افزایش نسبت به روز یکشنبه به 385 میلیون متر مکعب رسید.

مسوولان شرکت ملی گاز اعلام کرده‌اند با وجود تعطیلی دوروزه مدارس و ادارات دولتی به دلیل سرمای شدید هوا، مصرف بخش خانگی هم‌چنان رو به افزایش است.

آن‌ها اعلام کرده‌اند که ‌ در صورت ادامه روند کنونی مصرف که رو به رشد و غیر‌متعارف است، امکان افت بیشتر فشار و قطعی گاز در استان‌های مختلف مانند گلستان، مازندران، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل وجود دارد.

در حال حاضر تمام تأسیسات گازی در بخش‌های تولید و توزیع با تمام توانایی در حال فعالیت هستند؛ به طوری که روزانه 445 تا 450 میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود.

برودت شدید هوا طی روزهای گذشته در کنار قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران به دلیل آن‌چه که «بروز مشکلات فنی و تعمیر آن» ذکر شده، سبب آن شده که به منظور تأمین نیاز داخلی، صادرات گاز ایران به ترکیه قطع شود.

نظرهای خوانندگان

سرما نه .کمبود گاز!

-- ... ، Jan 8, 2008 در ساعت 08:41 PM

برام عجبیه نهایت برف تهران 15 سانتی متر و هوا هم نهایتا 10 درجه زیر صفر است .کجای دنیا را سراغ دارید که به این خاطر مملکت را تعطیل کنند مثلا روسیه یا همین ترکیه که واردات گازش قطع شده ولی همه چی روی روال عادیه. وقتی حکومت دست یه سری ... باشه از این بهتر نمیشه بازم بگیم انرژی هسته حق مسلم ماست!!!

-- سامان ، Jan 8, 2008 در ساعت 08:41 PM

من نمی دانم این برف و سرما که تقریبا از یک هفته پیش قابل پیش بینی بود.(با مراجعه به سایتهای معتبر هواشناسی)آیا بهتر نبود مسئلان محترم به جای آنکه اکنون مکررا از طریق اخبار و زیرنویس در تلویزیون از مردم خواهش کنند تا در خانه هایشان بمانند و به سفر نروند و در مصزف گاز "شدیدا" صرفه جویی کنند،از همان یک هفته پیش هشدارهای لازم را میدادند تا هم عده زیادی از هموطنان عزیزما در جاده ها گرفتار برف و کولاک نمی شدندو جانشان را از دست نمی دادند؟
همچنین آیا صحیح بود گاز وارداتی تنها به دلیل تقاضای بهای بیشتر،در چنین شرایطی قطع شود تا جان بسیاری از هموطنان مان به خطر بیفتد؟
جهت اطلاع دوستان خارج از کشور باید به عرضتان برسانم که کشورمان در وضعیتی بحرانی و فوق العاده قرار گرفته،برودت هوا در بسیاری از شهرها در حدود 20- درجه است وبارش برف نیز گرچه همچنان در مناطق شمالی ادامه دارد،از روز جمعه دوباره اکثر نقاط کشور را فرا خواهد گرفت.
در چنین شرایطی تعطیل کردن کل کشور،به خصوص مدارس و دانشگاهها در ایام امتحانات، برای کاهش مصرف گاز ، مضخک ترین راهی بود که می توانست به ذهن مسئولان برسد!
تعطیلات زمستانی ناخواسته ای که با اوضاع جوی موجود به نظر می رسد که ناچارا می بایست همچنان ادامه یابد!
حفیقتا که باید یرای حل بحران موجود چاره ای اساسی اندیشید.

-- یک دانشجو ، Jan 9, 2008 در ساعت 08:41 PM

باید دید علت واقعی این تعطیلات غیرمنتظره چی هست!! من بعید می دونم بارش برف و سرما باشه. تو تهران که واقعا برف زیادی نبارید. از فیروزکوه هم که من خبر دارم گفتن سرد هست ولی نه اونقدر که 2 روز تعطیل بشه. آخه واسه اونا عادیه این برف و سرما. هر چی هست علت این تعطیلی برف و سرما نیست. چون واقعا برف عجیبی نباریده حداقل تو این دو جایی که من سراغ دارم. شاید باید خیلی جاها رو تعطیل می کردند ولی تو استان تهران به نظر من احمقانه بود.

-- طاهره ، Jan 9, 2008 در ساعت 08:41 PM

کی به سرما اهمیت میده؟ سرما بر ضد امپریالیسم و استکبار جهانیه. جون آدمیزاد هم که توی ایران مفته. هزاران ایرانی فدای یه تار سیبیل رهبر. برف هم که برکت خداست بر بندگانش. پس همه با هم دست در دست هم فریاد میزنیم :
*** انرژی هسته ای حق مسلم ماست***

بیشین بابا حال نداریم!!!

-- علی ، Jan 9, 2008 در ساعت 08:41 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)