تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آب و برق پانصد روستا درجنوب شرقی ایران قطع شد

سیل در جنوب شرقی ایران سبب قطع آب و برق و همچنین از میان رفتن راه ها و جاده ها در برخی مناطق شده است.

دبير ستاد حوادث پيش بيني نشده سيستان و بلوچستان امروز به خبرنگار ایرنا گفته است بر اثر بارندگي‌هاي اخير، طغيان رودخانه‌ها و جاري شدن سيل آب و برق ‪ ۵۰۰‬ روستا در جنوب اين استان همچنان قطع است.

براساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، با استقرار ‪ ۲۲۰‬ دستگاه ماشين آلات سنگين محورهاي فرعي شهرستانهاي چابهار – ايرانشهر و نيكشهر تا ‪ ۲۴‬ساعت آينده بازگشايي خواهد شد.

تاكنون با تلاش امدادگران هلال احمر به دو هزار و ‪ ۲۳۰‬خانوار امداد رساني شده است. مسوولان هلال احمر می‌گویند تاکنون يك هزار و ‪ ۶۳‬دستگاه چادر، پنج هزار و ‪ ۲۳۸‬تخته پتو، يك هزار و ‪ ۱۴۴‬شعله چراغ والر، يك هزار و ‪ ۹۹۲‬قوطي كنسرو ماهي، چهار هزار و ‪ ۵۰۰‬قرص نان و هفت هزار و ‪ ۵۵۲‬قوطي كنسرو لوبيا در میان سیل‌زدگان توزیع شده است.

رييس مركز ديده‌باني و هواشناسي سيستان و بلوچستان هم به ایرنا گفته است بارندگي‌هاي چند روز گذشته در جنوب اين استان در مقايسه با سال گذشته ‪ ۳۰۰‬درصد افزايش داشته است.

سیل چند روز پیش در شهر‌های جنوبی کشور همه راه‌هاي اصلي و فرعي منتهي به ايرانشهر از شرق، شمال و جنوب را بر اثر طغيان رودخانه محلي و شکستن پل، مسدود کرده است.

راه‌هاي سيب سوران به زابلي، سيب سوران به پست کوه، زابلي به سرباز و محور بمپور به دلگان و دلگان به کهنوج نيز بر اثر طغيان رودخانه‌هاي محلي مسدود است.

نظرهای خوانندگان

سلام دوست عزیز
می دانی باران چیست؟

ریزش های جوی که به صورت باران و برف و تگرگ و یا مخلوطی از برف و باران (SLEET) و شبنم انجام می گیرد بارندگی نامیده می‌شود. میزان بارندگی و نیز مقدار تبخیر از سطح آب و یا آبهای سطحی در تعیین میزان ذخایر آب های سطحی و زیر زمینی اهمیت زیادی دارد اندازه گیری مقدار بارندگی در تمام سطح کره زمین به علت نداشتن یک شبکه کامل ایستگاههای باران سنجی به طور دقیق امکان پذیر نیست.در سرویس های هواشناسی منظور از تعیین میزان بارندگی عبارت از جمع مقادیر بارندگی مایع و معادل مایع هر بارندگی جامد از قبیل برف و تگرگ بر حسب ارتفاع است.بنابراین تمام بارندگی ها بایستی به طور دقیق و روشن اندازه گیری شود.مقادیر مذکور ترجیحا بر حسب میلی متر اندازه گیری شده و دقت عمل در اندازه گیری های روزانه 0.1mm در اندازه گیری های هفتگی و ماهیانه 1mm است.مقدار ریزش برف بر حسب سانتی متراندازه گیری می شود.با تقریب می توان گفت که 1cm از برف تازه معادل 1mm باران است.مع الوصف نسبت مذکور به غمق و نوع برف بستگی دارد.در بعضی از کشورها مقدار بارندگی و عمق برف بر حسب اینچ و اجزل آن اندازه گیری می شود.برای تبدیل واحدهای مذکور به یکدیگر از رابطه زیر استفاده می شود:

1 INCH = 2.54cm = 25.4mm

ساده ترین و متداول ترین روش اندازه گیری ریزش باران استفاده از باران سنج(RAIN GAUGE) است.این دستگاه از قسمتهای مختلف تشکیل شده است .یک قسمت آن از یک قیف با طرح مخصوص ساخته شده که دارای لبه تیزی است.قسمت دیگر آن(لوله باران سنج) استوانه شکل بوده که آب باران به وسیله قیف مذکور به داخل آن هدایت می شود.استوانه فلزی و پایه نگهدارنده از اجزا تشکیل دهنده ای دستگاه می باشد.قطر دهانه قیف باران سنج ها مشخص بوده و بین 10-20cm انتخاب می شود.قطر دهانه قیف و لوله باران سنج ها طوری انتخاب می شود که سطح مقطع دهانع قیف نسبت مشخص با سطح مقطع لوله باران سنج داشته باشد.هر یک از کشورها قطر مشخصی برای دهانه باران سنج های شبکه هواسناسی خود انتخاب کرده اند.در ایران قطر دهانه باران سنج ها 8 اینچ انتخاب گردیده است.
حالا فهمیدی باران چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

-- یک هواشناس ، Jan 17, 2008 در ساعت 04:34 PM

درود. شهرستان‌های چابهار – ايرانشهر و نيكشهر در جنوب بلوچستان هستند نه سیستان. سیستان با بلوچستان یکی نیست. اگر بنویسید جنوب استان سیستان و بلوچستان باز یک چیزی.

-- شادان ، Jan 17, 2008 در ساعت 04:34 PM

lotfan etelaat daghigh va behtari dar ekhtyar begzarid

-- mohammad reza ، May 8, 2008 در ساعت 04:34 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)