تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دستگیری 44 اسلامگرای عضو حزب الله در ترکیه


در یک عملیات همزمان و هماهنگ پلیسی بیش از 44 نفر از اعضای سازمان حزب الله ترکیه در این کشور دستگیر شدند.

به گزارش رادیو زمانه از آنکارا به نقل از خبرگزاری های ترکیه این افراد در استانهای قونیه، استانبول، مرسین و دیاربکر دستگیر شده اند. 34نفر از دستگیرشدگان از شهر با بافت مذهبی قونیه هستند و 10 نفر دیگر نیز در استانبول، مرسین و دیاربکر دستگیر شده اند. پلیس امنیت ترکیه اعلام کرده است تعداد دستگیر شده ها ممکن است بیشتر شود. رئیس بخش مبارزه با ترور پلیس امنیت استان قونیه نیز اعلام کرد این عملیات پلیسی حاصل 8 ماه کار اطلاعاتی بوده است.

حزب الله یک سازمان رادیکال غیرقانونی در ترکیه است که اعضای آن برای ایجاد یک نظام اسلامی در ترکیه مبارزه مسلحانه می کنند. این سازمان که پیوندهایی نیز با سازمان القاعده دارد پیشتر در بخش های کردنشین ترکیه فعالیت داشت، اما اکنون فعالیت های خود را در شهر قونیه متمرکز کرده است.

شکل گیری سازمان حزب الله ترکیه در شهر کردنشین دیاربکر بوده و هدف اولیه این گروه مبارزه با اندیشه های لنینیستی – مارکسیستی بوده است.

سازمان حزب الله ترکیه توسط حسین ولی اوغلو راه اندازی شد و در آغاز شکل گیری در استانهای کردنشین باتمان و دیاربکر علیه پ.ک.ک مبارزه می کرد. ولی اوغلو رهبر این گروه در سال 2001 در یک خانه تیمی از سوی پلیس هدف قرار گرفت و کشته شد.

پیش از این روزنامه یدیعوت آحارنوت چاپ اسرائیل خبر داده بود نیروهای القاعده در ترکیه در نظر دارند اهداف آمریکایی و اسرائیلی را در ترکیه هدف قرار دهند. به نوشته روزنامه آکشام ترکیه، این گزارش از سوی مقامات اسرائیلی به اطلاع ترکیه رسانده شده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)