تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

وزیر نفت: مصرف گاز نابسامان است

"به شيوه‌اي كه اكنون گاز مصرف مي‌كنيم حتي يك متر مكعب گاز هم براي صادرات باقي نمي‌ماند. با ادامه این وضعیت تا سال 1390 صادرات گاز نخواهيم داشت. " غلامحسین نوذری وزیر نفت که برای توضیح در مورد افت فشارگاز و قیمت ارزان فروش گاز در مجلس حآضر شده بود با گفتن این جملات نمایندگان مجلس را در جلسه علنی قانع کرد.

وزیر نفت با تأكيد بر اينكه تزريق به ميادين گازی از نان شب واجب‌تر است، گفت: ما سه روز پيش ناچار شديم، به دليل مصرف بالاي گاز كشور، گاز تزريقي به ميادين را قطع كنيم تا مصرف خانگي با مشكل مقطعي گاز روبرو نشود. وي اظهار داشت: گرچه از نظر اقتصادي تزريق به ميادين مي‌تواند اقتصادي‌تر باشد اما ما بايد نياز مردم در سرماي منهاي 30 درجه را حل كنيم.

گفته های وزیر نفت در حالی بیان می شود که وزارت نفت با انتقادات بی سابقه کارشنان انرژی روبروست. آنها وزارت نفت را به سهل انگاری متهم می کنند و می گویند که وزرات نفت می بایست هشدارهای ترکمنستان نسبت به قطع گاز را جدی می گرفت و این مشکل را قبل از فرارسیدن فصل سرما حل می کرد.

کارشناسان همچنین نسبت به روند کند توسعه میادین گازی پارس جنوبی معترض هستند و معتقدند که برای توسعه میادین گازی باید از سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی کم گرفت.

این در حالی است که از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد شرکت های بزرگ اروپایی نظیر توتال از توسعه میادین نفتی و گازی ایران کنارگذاشته شدند.

هم اکنون بسیاری از شهرهای شمالی و غربی با مشکل افت فشار ناشی از قطع واردات گاز از ترکمنستان مواجه هستند.

پیش از این محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران وعده داده بود که مشکل قطع گاز و افت فشار گاز در شهرهای شمالی ایران تا روز سه شنبه 25 دیماه برطرف شود. اما از گرگان و سایر شهرهای ایران خبر می رسد که این مشکل حل نشده و صف هایی طولانی مقابل نانوایها ایجاد شده است.

فرماندار گرگان در گفتگو با ایرنا از خريد نان و انتقال آن به دامداری ها خبر داده است. وی از مردم خواسته تا اگر موارد مشکوکی همچون خرید انبوه نان دیدند آن را به فرمانداری گرگان اطلاع دهند.

مشکل افت فشار گاز در پایتخت ایران همچنان پابرجاست و مردم برای گرم کردن خود از وسایل گرما زای غیراستاندارد نظیر اجاق پلوپزی استفاده می کنند.

همین مسئله باعث شده تا امروز سه شنبه تهران شاهد هفت مصدوم و يك كشته براثرگاز گرفتگی باشد. مدير منطقه ‪ ۳‬سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران به ایرنا گفت: سه حادثه گازگرفتگي صبح امروز سه شنبه رخ داد و ايستگاههاي امدادونجات ‪ ۳۷۱ ،۳۷۳‬و ‪۳۰۴‬ بلافاصله درخيابانهاي توحيد، تهرانپارس، تهران نو و گلبرگ حاضر شدند. وي علت وقوع اين حوادث رااستفاده ازاجاق پلوپزوپخش منواكسيدكربن در فضا اعلام كرد.

علی بهرامیان افزود: شهروندان دقت كنند كه دو نقطه ازمنزلشان بايد به گونه اي باشد كه جريان هوا در منزل ايجاد شود. بهراميان گفت: بستن تمام درزهامخصوص خانه‌هاي داراي وسايل گرمايشي شوفاژ است. به گفته وي،اين كار براي خانه‌هايي كه وسيله گرمايي شعله دار مانند بخاري يا شومينه دارند، خطرناك است.

وي درادامه با اشاره به وجود قرص‌هاي مسكن، آب ليمو و آب قند در بسياري ازصحنه‌هاي حوادث گفت: متاسفانه مشخص شده برخي ازافرادبه محض احساس سردرد وسرگيجه كه عامل بسياري ازآنها گازمنواكسيدكربن درمحيط اطراف بوده از مسكن ، آب ليمو و آب قند استفاده كرده اند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)