تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نگرانی از"موج بازداشت دانشجویان چپ گرا"

در حالی که برخی از فعالان دانشجویی از دستگیری شمار دیگری از دانشجویان چپ گرا در 48 ساعت گذشته توسط نیروهای امنیتی خبر می دهند، نهادهای مدافع حقوق بشر در برابر موج تازه بازداشت دانشجویان ابراز نگرانی کرده اند.

از جمله کانون مدافعان حقوق بشر، با ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت و نگهداری این دانشجویان در زندان در بیانیه خود به عدم آزادی قصابان ، توکلی و منصوری، سه دانشجویی که هفته ها از تودیع قرار وثیقه آنها گذشته ولی همچنان در زندان اوین نگهداری می شوند اعتراض کرده است.


دستگیری دانشجویان چپ گرا از زمان برپایی مراسم شانزدهم آذر آغاز شد، عکس از وبلاگ دانشجویان چپ

این بیانیه همچنین از بازداشت گسترده دانشجویان چپ و کرد به عنوان نشانه ای فاحش از نقض آزادی بیان و عقیده یاد کرده است.

در بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر به تداوم بازداشت ليلا حيدری، بهروز صفری ،عليرضا متين پور ،جليل غنی لو و سعيد متين پور، بدون حق دسترسی به وکیل اعتراض شده و از صدور احکامی علیه دانشجویان توسط کمیته های انضباطی سخن به میان آمده است.

کانون مدافعان حقوق بشر خواستار آزادی بدون قيد وشرط کليه زندانيان سياسی وعقيدتی و رفع ممنوعيت تحصيلی کليه دانشجويان محروم از تحصيل شده است.

از سوی دیگر کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر نیز اسامی دوازده دانشجویی را که در 48 ساعت گذشته توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اند چنین اعلام کرده است:

مرتضی اصلاح‌چی(دانشجوی فلسفه دانشگاه علامه)، آناهیتا حسینی( دانشجوی دانشگاه تهران)، سروش ثابت (علوم کامپیوتر دانشگاه شریف)، محمد پورعبدالله (مهندسی شیمی دانشگاه تهران)، ساناز اللهیاری، امین قضایی، سروش دشتستانی، بیتا صمیمی زاد، مرتضی خدمتلو، بهزاد باقری، کاوه عباسیان و بیژن صباغ.

گفته می شود که تعداد دانشجویان بازداشت شده هم اکنون به 60 نفر رسیده است. هفته گذشته وزیر اطلاعات اعلام کرد که رهبران دانشجویان کمونیست بازداشت شده و با طیف های چپ که اخیرا در دانشگاه ها فعال شده اند برخورد شده است.

این دستگیریهای گسترده در نیمه اول آذر ماه گذشته، کمی پیش از برگزاری مراسم روز دانشجو توسط دانشجویان چپ گرا در دانشگاه های ایران آغاز شد.

نظرهای خوانندگان

من سروش ثابت رو می شناسم، سابقا معلم من تو المپیاد کامپیوتر بود، ولی اصلا آدم سیاسی ای به نظر نمی اومد... شوک زده شدم وقتی این خبر رو شنیدم... آدم با استعدادی هستش امیدوارم زودتر آزادش بکنن، ولی اینو می گم که خیلی آدم حسابی تر از اونی هستش که بخوان به عنوان زندانی به خطا رفته نگهش دارن.

-- Sina ، Jan 16, 2008 در ساعت 09:58 PM

من از دوستان چندتا از دانشجویان زندانی هستم تنها جرمی که دوستان من مرتکب شدند دفاع از ازادی و برابری.
الانم برای ازادی چندتاشون وثیقه های 100 و150 میلیونی تعیین کردند.
امیدوارم زودتر ازاد بشن.

-- hiwa ، Jan 17, 2008 در ساعت 09:58 PM

من از دوستان چندتا از دانشجویان زندانی هستم تنها جرمی که دوستان من مرتکب شدند دفاع از ازادی و برابری.
الانم برای ازادی چندتاشون وثیقه های 100 و150 میلیونی تعیین کردند.
امیدوارم زودتر ازاد بشن.

-- hiwa ، Jan 17, 2008 در ساعت 09:58 PM

متاسفم باید ازشما کهشجاعانه مبارزه می کنیدحمایت کنیم موفق باشید

-- بدون نام ، Jan 19, 2008 در ساعت 09:58 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)