تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سه هزار نفر رد صلاحیت شدند

رهبران احزاب ايران امروز چهارشنبه اعلام كردند حدود 3 هزار نفر از داوطلبان نمايندگي در انتخابات پارلماني اين كشور كه بيشترشان از اصلاح طلبان و خواستار تغييرات دموكراتيك در نظام حاكم هستند رد صلاحيت شدند.

خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي ايرنا به نقل از حسين طلا فرماندار تهران اعلام كرد: "تنها در تهران 27 درصد از داوطلبان رد صلاحيت شده‌اند. روزنامه اصلاح طلب اعتماد در صفحه اول شماره امروز خود نوشت: "سه هزار نفر رد صلاحيت شدند."

این در حالی‌است که حسين طلا فرماندار تهران در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا اعلام كرد: "109نفر از نامزدها در حوزه انتخابيه تهران رد صلاحيت شده‌اند و صلاحيت 280نفر ديگر نيز به علل فني همچون ضميمه نكردن مدارك مورد نياز به فرم‌هاي درخواست خود رد شده است."

شمار نامزدهاي تاييد يا رد صلاحيت شده در استانها هنوز به‌طور رسمي اعلام نشده است. فرماندار تهران گفته است: "نامزدهاي ردصلاحيت شده در تهران و مناطق اطراف آن چهار روز مهلت دارند كه به اين تصميم شوراي نگهبان اعتراض كنند."

رييس ستاد انتخابات استان تهران هم در واکنش به اعتراض‌های گسترده رد صلاحیت‌شدگان، امروز اعلام کرده است "بروز اشتباهي از سوي هيات‌هاي اجرايي" را محتمل است.

صفر‌علی براتلو به ایسنا گفته است:"هيات‌هاي اجرايي در اين رابطه مسوول هستند. ما در ارتباط با احراز يا ردصلاحيت افراد هيچ مسووليتي نداشته‌ايم. هيات‌هاي اجرايي نيز شامل معتمدين مردم هستند و بر اساس قانون آن‌ها هستند كه بايد نظر بدهند."

وزيركشور نیز با اشاره به اين كه ممكن است در مواردي از بررسي صلاحيت‌ها در هياتهاي اجرايي دقت كافي صورت نگرفته باشد اظهار اميدواري كرده است با "دقت هيات‌هاي نظارت اگر كسي در مواردي مورد تاييد است، تاييد شود."

به گزارش ایسنا مصطفي پورمحمدي افزوده است:"مراجع استعلامي تقريبا به خاطر تعداد زياد كانديداها تا آخرين زماني كه داشتند، پاسخ‌ها را دادند، كه عملا زمان بررسي صلاحيت‌ها توسط هيات اجرايي كوتاه شد و كار را براي رسيدگي مشكل كرد."

از سویی دیگر سایت آفتاب نزدیک نزدیک به حزب اعتدال و توسعه امروز نام برخی از رد‌صلاحیت‌شدگان را به این شرح اعلام کرده است: "قدرت‌الله عليخانی نماينده بویين زهرا و محمد عليخانی نماينده قزوين، اسماعیل گرامی‌مقدم نماينده بجنورد، نوروزاده نماينده اسفراين، ولی آذروش نماينده اردبيل، صديقی بناب نماينده بناب، شهريار مشيری نماينده بندرعباس، ولی‌‌الله شجاع‌پوريان نماينده بهبهان، حسين آفريده نماينده شيروان، اکبر اعلمی نماینده تبریز، مهرانگیز مروتی نماینده خلخال، داریوش قنبری نماینده ایلام، پیرمؤذن نماینده اردبیل، ولی رعیت و سهیلا جلودارزاده نماینده تهران، پورزمان نماينده نقده، مرتضوی نماينده فارسان، انصاری نماينده آبادان، عطارزاده نماينده بوشهر، شاهی‌عربلو رییس کمیته اقتصادی مجلس هفتم، محسني‌بندپی نماينده چالوس، ناصر موسوی رامهرمز، سيد نظام ملاهويزه نماينده دشت آزادگان، جعفر آيين‌پرست، معلمی پور، علی مقنيان نماينده بيجار، رفعت بيات نماينده زنجان و رضا عبداللهی نماينده ماهنشان، عباسپور نماینده ارومیه، کاظم دلخوش نماينده صومعه‌سرا، عباسی نماينده محلات، سيدآبادی نماينده سبزوار، صادق دقيقی نماينده آستانه‌ اشرفيه، حبيب‌زاده نماينده بوكان، حسین پاپی نماینده دورود و فتح‌الله حسن‌وند نماینده خرم‌آباد" از جمله شخصیت‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرایی هستند که صلاحیت آن‌ها احراز نشده است.

در واکنش به چنین رد صلاحیت گسترده‌ای حزب مشارکت صبح امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:" رد‌صلاحيت‌ها علي‌العموم بر مدار قانون نبوده و تاكنون در هيچ يك از دوره‌هاي پيشين در هيات‌هاي اجرايي سابقه نداشته است."

به گزارش ایسنا، "جبهه مشاركت ايران اسلامي با ابراز تأسف از معمول داشتن برخي رويه‌ها، ضمن محكوم‌كردن اقدامات غيرقانوني و غيرحقوقي و دست‌اندازي به حيثيت و عرض و آبروي بسياري از شخصيت‌ها و چهره‌هاي محترم، موجه و مورد اعتماد و اقبال مردم، همه دلسوزان نظام و مسئولان عالي‌رتبه را براي بازگرداندن روند انتخابات مهم مجلس هشتم بر مدار قانون،فراخوانده است."

خبرگزاری مهر هم در خبری به نقل از مهدی کروبی اعلام کرده است:"امشب جلسه فوق العاده شورای مرکزی این حزب برای بررسی ردصلاحیت‌ها تشکیل می شود و پس از آن اقدامات خود در این زمینه را انجام خواهیم داد."

بيش از 7000 نفر در سراسر اين كشور براي احراز 290 كرسي مجلس ايران در انتخابات بيست و چهارم اسفندماه ثبت‌نام كرده‌اند. صلاحيت عقيدتي همه نامزدها توسط شش روحاني و شش حقوقدان عضو شوراي‌نگهبان بررسي و در نهايت تاييد يا رد مي‌شود. از آن‌جايي‌كه مخالفان همه 12 عضو شوراي نگهبان را محافظه‌كار و حامي محمود احمدي نژاد رييس جمهور ايران مي‌دانند نگران‌ی‌هاي عمومي وجود دارد مبني بر اين‌كه همچون انتخابات پيشين شمار قابل توجهي از نامزدهاي اصلاح طلب بار ديگر توسط شوراي نگهبان رد صلاحيت شوند.

در انتخابات دور گذشته مجلس در ايران، شوراي نگهبان بيش از 2500 از نامزدهاي اصلاح‌طلب را بدون ارائه هيچ دليل موجهي ردصلاحيت كرد.

نظرهای خوانندگان

حالا گیرم یک عدهای هم کمی شجاعت به خرج داده یک اعتراضی هم کردند مگر کسی به ان توجه میکند .......

-- astyak ، Jan 23, 2008 در ساعت 08:48 PM

همانطوری که می دانید امسال در آمریکا نیز همانند ایران سال انتخابات است و نامزدهای ریاست جمهوری هم اکنون برای ارائه اهداف و برنامه های خود مشغول سفراز ایالت به ایالت هستند. نزدیک به ۲٤نامزد، با سابقه های سیاسی گوناگون، و بدون دخالت دولت این فرصت را داشته اند تا روش هایی که برای اداره کشور در دستور کار خود دارند را به مردم شرح دهند. در این مرحله مقدماتی است که مطبوعات و رای دهندگان اندیشه های این نامزدها را به پرسش می گیرند و به این شکل مردم آمریکا و نه دولت برگه فهرست نامزدهای همه پرسی ماه نوامبر را برمیگزینند.

-- گروه فرارسی دیجیتال ، Jan 23, 2008 در ساعت 08:48 PM

جالب اینجاست که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به خامنه ای که گرداننده ی اصلی تمام این بازی هاست پناه برده , نه به ملت!
بنظر میاد در حال حاضر بهترین کار درخواست سراسری تمام احزاب از سازمانهای بین المللی برای نظارت بر انتخابات ایران باشه. وگرنه آش همونه و کاسه همون.

-- آرش ، Jan 23, 2008 در ساعت 08:48 PM

عکس با متن خبر چندان تناسبی ندارد حتی کمی گمراه کننده است. ( حداقل در نگاه اول )
چرا که ردصلاحیت ها توسط شورای نگهبان صورت نگرفته بلکه در این دوره برخلاف انتخابات مجلس هفتم بار اصلی ردصلاحیت ها بر دوش وزارت کشور گذاشته شده .

-- نوید ، Jan 23, 2008 در ساعت 08:48 PM

من نمیدونم جناح راست واقعن به قیامت اعتقاد ندارند که اینقدر حق کشی می کنند.

-- محمود ، Feb 2, 2008 در ساعت 08:48 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)