رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۶

مردم شمال ایران درگیر با قطع گاز

صبح دیروز مقام‌های دولتی ایران اعلام کردند که تركمنستان ارسال گاز به این کشور را از روز شنبه به میزان 50 درصد كاهش داده و علت آن را عوامل فنی و عملیاتی اعلام كرده است؛ اما ایرانی‌ها معتقدند عشق‌آباد به منظور افزایش قیمت گاز صادراتی دست به چنین اقدامی زده است.

هم‌اکنون جریان انتقال گاز در نیمی از شهرهای سه استان مازندران، گلستان و گرگان قطع شده است. از جمله شهرهایی که گاز آن‌ها قطع شده است ساری، سمنان، دامغان، شاهرود، قائم شهر و گرگان هستند. این در حالی است که در برخی دیگر از شهرها مانند نور و بندر ترکمن، افت فشار گاز گزارش شده است.

به گزارش زمانه، در حالی که ایران پس از روسیه از لحاظ داشتن ذخایر عظیم گاز در رده دوم قرار دارد، تحریم‌ها و تأخیر در ساخت تأسیسات توسعه صنعت گاز ایران، موجب شده است تا این کشور روزانه حدود 10 میلیون متر مكعب گاز از تركمنستان وارد كند.

گاز خریداری شده از تركمنستان از طریق خط لوله "كربچه - كردكوی"به ایران صادر می‌شود. تهران و عشق‌آباد درباره تجارت گاز دارای یك توافقنامه همكاری 25 ساله هم هستند.

مقام‌های تركمنستان هم‌چنان درباره قطع صدور گاز این كشور به ایران سكوت كرده‌اند. هرچند منابع ایرانی می‌گویند قائم مقام وزارت نفت این کشور روز چهارشنبه هفته گذشته در سفری سه روزه به عشق‌آباد در زمینه نرخ گاز ارسالی تركمنستان مذاكره كرده است؛ اما به نظر می‌رسد این گفت‌وگوها نتیجه‌ای قطعی در زمینه تعیین نرخ گاز در بر نداشته است.

مدیر گاز‌رسانی شركت ملی گاز ایران نیز روز گذشته اعلام كرد كه میزان مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری در كشور در روزهای اخیر به رقم بی‌سابقه 465 میلیون متر مكعب در روز رسیده كه بیش از پیش موضوع صرفه‌جویی را ضروری می‌سازد. عزیزالله رمضانی گفته است: در زمان حاضر 13 میلیون خانوار، حدود 15 هزار واحد صنعتی كوچك و بزرگ و 47 نیروگاه از شبكه سراسری گاز بهره‌مند هستند و در 9 ماهه گذشته بیش از 88 میلیارد متر مكعب گاز به این بخش‌ها تحویل شده است.

در حالی که مقام‌های گازی ایران از مردم همه مناطق سردسیر خواسته‌اند با صرفه‌جویی، آثار زیان‌بار قطعی گاز را به حداقل برسانند، صبح امروز به علت قطعی گاز، برخی از مدارس شهر‌های شمال شرقی ایران تعطیل شده است.

شهروندان قائمشهر نیز در اعتراض به قطع شدن جریان گاز در این شهرستان پیش از ظهر امروز مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع كردند. در این تجمع مردم ضمن اعتراض شدید نسبت به قطع گاز در فصل سرما از مسوولان خواستند تا هرچه سریع‌تر نسبت به رفع این مشكل اقدام کنند.

رییس شركت گاز شهرستان قائمشهر اعلام کرده است که طی دو روز گذشته حدود 30 درصد مشتركان گاز شهرستان قائمشهر با قطعی گاز روبه‌رو شده‌اند. او همچنین قطع گاز بیمارستان ولیعصر قائمشهر را نیز تأیید کرده است.

نظرهای خوانندگان

فعلا براي مسئولان جمهوري اسلامي ، تامين سلاح براي گروه هاي تروريستي مانند حزب الله و حماس از تامين گاز و ديگر نيازهاي مردم ايران واجب تر است.

-- اميد ، Dec 31, 2007 در ساعت 09:01 PM

آقا اينم در همين رابطه مطالعه کنيد.

http://www.bazri.com/
blog-pck-mws-84me/post?104

-- طاها بذري ، Dec 31, 2007 در ساعت 09:01 PM

ازسرما یخ زدم نمی توانم جواب بدهم به فکر بچه های کوچک ما باشید.

-- بدون نام ، Dec 31, 2007 در ساعت 09:01 PM

لعنت به تمام مسئولین این قضیه.مملکتی که ادعا می کنه روی گاز خوابیده باید اینطوری مردمش رو توی دردسر بندازه من که از سرما انگشتهام روی کیبورد یخ زده و نمیتونم چیز زیادی بنویسم.خدا لعنت کنه این دولت . .

-- بدون نام ، Jan 1, 2008 در ساعت 09:01 PM

مردم هميشه در صحنه‌ي قائم‌شهر بيش‌تر از اين كه به فكر اعتراض جدي و كارساز باشد به فكر اين هستند كه براي بدرقه يا پيشواز كساني كه از اماكن متبرك و مقدس تشريف مي‌آورند تجمع كنند...اين ملت از كمبود فرهنگ دارد له اين ملت مرده....ما هم به آتش آن‌ها مي‌سوزيم.

http://ketabdarkhaneh.blogfa.com
/post-205.aspx

-- پونه بريراني ، Jan 1, 2008 در ساعت 09:01 PM

گرگان مركز استان گلستان است.و دامغان وسمنان جزو شهرهاي شمالي محسوب نمي شوند.

-- هستي ، Jan 1, 2008 در ساعت 09:01 PM

سلام بر دوستان عزیز و همشهری های گرامی
لطفا تا اتمام پروژه انرژی هسته ای حق مسلم ماست و خروج قطار آقای احمدی نژاد از خط با صحبت های امید دهنده و خوب محفل خانه هایتان را با عشق گرم کنید تا امام زمان تشریف بیارند به مسائل رسیدگی کنند. ظاهرا ایشان هنوز در تالار دانشگاه کلمبیا گیر کرده و مسیر خروج را گم کرده اند.

-- امید ، Jan 1, 2008 در ساعت 09:01 PM

خیلی سرده . شب خوابمون نمیبره . ترکمنستان هم واسه ما شاخ شد

-- ارش ، Jan 1, 2008 در ساعت 09:01 PM

سلام... از دیشب مشکل قطعی گاز اینجا (گرگان) تقریبا حل شده... اما توی این یکی دو شب قبل تقریبا میشه گفت از سرما قندیل بستیم.
خیلی سخت گذشت...

-- یکی از گرگان ، Jan 1, 2008 در ساعت 09:01 PM

،آخه اون آدمای قندیل بسته ی گرسنه چه می دونن انرژی هسته ای یعنی چه ؟گرانی،خفقان ،اراذل و اوباش

-- نسل خاکستر شده ، Jan 2, 2008 در ساعت 09:01 PM

الان كه دارم اين متن رو تايپ ميكنم دارم از شدت سرما ميلرزم " گاز ماهم قعطه "

-- سعيد ازبهشهر ، Jan 11, 2008 در ساعت 09:01 PM

بي ...ا يخ زديم

-- بدون نام ، Jan 11, 2008 در ساعت 09:01 PM

مسولان لطفا اين قدر مصاحبه نكنند مردم خودشان همه چيز رامي بينندازامروزصبح براي
خريدوسايل گرمايي(نفتي)بيرون رفتم همه جا بسته بود.

-- بدون نام ، Jan 11, 2008 در ساعت 09:01 PM