رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۷

القاعده: ارتش پاکستان بوتو را کشت

حزب مردم پاکستان و مخالفان دولت این کشور، ادعاهای تازه دولت در باره عوامل ترور رهبر این حزب را دروغگویی محض و خطرناک خواندند.

به گفته آنها، این ادعا که بی نظیر بوتو توسط القاعده ترور شده است "یاوه گویی خطرناکی" است که سبب افزایش تنش در این کشور بحران زده می شود.


پرویز مشرف فرمان سرکوب شورشها را صادر کرد

بعدازظهر دیروز سخنگوی وزارت کشور پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت ماموران اطلاعاتی پاکستان موفق به شنود اعضای شبکه القاعده در این کشور شده اند که آنها را مطمئن ساخته است که ترور بوتو توسط آنها صورت گرفته است.

در متنی که جاوید اقبال چیمه، سخنگوی وزارت کشور برای خبرنگاران قرائت کرد و به گفته وی حاوی شنود مکالمات تلفنی بیت الله محسود رهبر القاعده پاکستان و یکی از اعضای این شبکه در باره عملیات ترور بوتو بود، چنین برمی آمد که مسحود موفقیت آمیز بودن این عملیات را تبریک گفته است.

از سوی دیگر به گزارش الجزیره، القاعده هر گونه دخالت خود و عوامل مرتبط با محسود در ترور بی نظیر بوتو را تکذیب و این ترور را به دستگاه امنیتی پاکستان ربط داده است.

صبح امروز، سخنگویی به نام ملاعمر در تماسی تلفنی با الجزیره گفت: "محسود، هیچ دخالتی در این حمله نداشته است. این توطئه دولت، ارتش و نیروهای امنیتی بوده است". تکذیب القاعده در حالی صورت گرفته است که نزدیکان بوتو که در زمان ترور در کنار وی بودند نیز اظهارات سخنگوی وزارت کشور پاکستان را "دروغ های شاخداری که کشور را به سوی جنگ داخلی سوق می دهد"، خوانده اند.

جاوید اقبال چیمه همچنین گفته بود که مرگ نخست وزیر سابق پاکستان نه به دلیل اصابت گلوله یا ترکش انفجار بلکه ناشی از اصابت سرش به پنجره سقفی بوده است که ممکن است درهنگام شلیک گلوله ها یا پرت شدن در اثر موج انفجار رخ داده باشد.


دولت پاکستان از بیت الله محسود به عنوان آمر قتل بوتو نام می برد

علاوه بر اظهارات متتاقض کسانی که جسد بوتو را به بیمارستان رسانده بودند، شری رحمان که در زمان ترور همراه بوتو بود و با اتومبیل دیگری خود را به بیمارستان رسانده و سپس پیکر بوتو را غسل داده بود گفته است که در تمام طول مسیر بوتو خونریزی شدیدی داشت و در هنگام غسل نیز جای یک گلوله در سرش باقی بود که از پشت سر وارد از جلوی آن خارج شده بود. شری رحمان که سخنگوی بی نظیر بوتو بود همچنین به رسانه ها گفت: "ما حتی نتوانستیم او را به درستی غسل بدهیم زیرا همچنان در حال خونریزی بود".

در حالی که اظهارات اولیه پزشکی که بر بالین بی نظیر بوتو حاضر شده بود حکایت از اصابت گلوله یا جسم سختی که به سرعت وارد سر شده است به وی بود، اکنون بیمارستان عمومی راولپندی از هر گونه اظهار نظر رسمی در این باره خودداری می کند، شری رحمان می گوید این کار پرده پوشانی واقعیت است. اظهارات سخنگوی بوتو با سخنان مشابی در حزب مردم پاکستان و مخالفان دولت مشرف همراه شده است که ادعاهای وزارت کشور پاکستان در باره دخالت القاعده و چگونگی مرگ وی را کاملا بی اساس می دانند.

آنها همچنین شخص جاوید اقبال چیمه را متهم به سازماندهی ترور بوتو در روز ورودش به پاکستان می کنند، در روز هجدهم اکتبر و در هنگام برگزاری مراسم استقبال از بی نظیر بوتو که پس از سالها تبعید به کشورش بازگشته بود، دو انفجار انتحاری در نزدیکی کاروان وی رخ داد، که برخی معتقدند چیمه در پشت صحنه آن نقش داشته است.

لحظه ترور بی نظیر بوتو

در همین حال شورش و درگیریهای گسترده در این کشور که تا کنون نزدیک به 40 کشته برجای گذاشته سرنوشت انتخابات مجلس ملی درهشتم ژانویه را دستخوش تردید ساخته است. نواز شریف که ظهر امروز به منظور ادای احترام به وقت محلی به مقبره بی نظیر بوتو رفت، بار دیگر تاکید کرد که حزب مسلم لیگ که وی رهبر آن است خواستار استعفای فوری پرویز مشرف رئیس جمهور این کشور و تحریم انتخابات است زیرا دولت مشرف مشروعیت سیاسی برگزاری انتخابات را از کف داده است.

آصف علی زرداری، همسر بی نظیر بوتو به خبرنگاران گفت که دستورالعمل آتی حزب مردم پاکستان که توسط بوتو برای زمان پس از مرگش نوشته شده بود فردا برای همگان قرائت خواهد شد.

بی نظیر بوتو، رهبر حزب مردم پاکستان و نخست وزیر پیشین این کشور که برای شرکت در رقابت های انتخاباتی پس از سالها تبعید به کشورش بازگشته بود، پنج شنبه گذشته پس از شرکت در یک اجتماع انتخاباتی در شهر راولپندی هدف تیراندازی و حمله انتحاری قرار گرفت و جان سپرد.

آخرین خبر در این رابطه حاکی است که پرویز مشرف به نیروهای نظامی و پلیس دستور سرکوب شورشهای خیابانی که در چند روز اخیر این کشور را به شدت بحرانی ساخته است را داده است.

وزارت کشور: القاعده بوتو را ترور کرده است
وزارت کشور پاکستان می گوید روز گذشته از طریق شنود مکالمات رهبر القاعده در این کشور، اطمینان یافته است که ترور بی نظیر بوتو رهبر فقید حزب مردم پاکستان، توسط القاعده صورت گرفته است.

بعد ازظهر دیروز به وقت محلی، جاوید اقبال چیمه، سخنگوی وزارت کشور پاکستان در کنفرانس خبری گفت که صبح گذشته مکالمه بیت الله محسود، رهبر القاعده در پاکستان با یکی دیگر از اعضای این شبکه را شنود کرده است که از عملیات ترور موفقیت آمیز بی نظیر بوتو ابراز شادمانی کرده و آن را تبریک گفته است.

بیت الله محسود، رهبر القاعده در پاکستان به شمار می رود که گفته می شود در منطقه مرزی با افغانستان مخفی شده و تحت تعقیب ماموران امنیتی پاکستان قرار دارد.

در شورشها و درگیریهای خیابانی تا کنون چهل نفر کشته شده اند

در نشست خبری وزارت کشور پاکستان همچنین علاوه بر قرائت متن مکالمه تلفنی مسحود، تصاویر و فیلمی نیز به خبرنگاران نشان داده شد که در آن زمان ترور بوتو به نمایش در می آید. آن چنان که از این فیلم برمی آید بوتو که از سقف اتومبیلش خارج شده بود، پس از شلیک سه گلوله به داخل خودروی خود پرت شده است و سپس انفجار به وقوع می پیوندد.

اما به اعتقاد اقبال چیمه، علت مرگ بوتو نه اصابت گلوله و نه انفجاز بمب بلکه اصابت سرش به پنجره سقفی بوده است. با این حال پیش تر گفته شده بود که علت مرگ بوتو اصابت دو گلوله به گردن و شانه اش بوده است.

کنفرانس خبری وزارت کشور پاکستان به ویژه توضیح علت مرگ بی نظیر بوتو نه تنها به سوالات و ابهامات موجود در این زمینه پاسخی نداد، بلکه با توجه به گزارشهای پزشکی قبلی و گفته های شاهدان عینی و همراهان بی نظیر بوتو، هنوز چگونگی ترور و علت واقعی مرگ وی در پرده ای از ابهام قرار دارد.

در همین حال برخی از نزدیکان بی نظیر بوتو از وجود فرد دیگری در ترور بوتو سخن می گویند، آنها معتقدند که فرد نخست به سمت بوتو شلیک کرده است و نفر دوم خود را منفجر ساخته است.

در همین حال فاروق نایک از اعضای ارشد حزب مردم پاکستان در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت کشور پاکستان، آن را "دروغ های شاخدار" خواند. وی گفت: "دو گلوله به وی اصابت کرد، آنها با این دروغگویی ها سبب استهزای مردم می شوند و کشور را به سمت جنگ داخلی سوق می دهند".

الجزیره گزارش داده است که بسیاری از مردم و سیاستمداران پاکستان معتقدند که دولت پشت صحنه این ترور بوده است، آنها همچنین به اینکه صحنه ترور به سرعت پاکسازی شده است با دیده تردید می نگرند، زیرا بررسی این صحنه می توانست به جمع آوری شواهد و مدارک بیشتری بیانجامد.

انتظار می رود جانشین بوتو ظرف روزهای آینده انتخاب شود

در متنی که سخنگوی وزارت کشور پاکستان از روی شنود مکالمه محسود قرائت کرده است، آمده است که سه عضو القاعده در این ترور شرکت داشته اند که دو تن از آنها مستقیما به بوتو حمله کرده اند.

از فرد تماس گیرنده با عنوان مولوی صاحب یاد شده است که اسامی شرکت کنندگان در ترور را به محسود می دهد و محسود به وی می گوید: "شاهکار بود، آنها که او را کشتند پسران شجاعی بودند".

گفته می شود که محسود پیش تر اعلام کرده بود در صورت بازگشت بوتو به پاکستان، وی را به قتل خواهند رساند.

بی نظیر بوتو رهبر حزب مردم پاکستان، بعد از ظهر روز پنج شنبه در حال خروج از یک اجتماع انتخاباتی در راولپندی هدف تیراندازی و حمله انتحاری قرار گرفت و پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخت.

در همین حال برخی رسانه ها از وجود ای میلی( پست الکترونیکی) از بی نظیر بوتو یاد کرده اند که در آن مسئولیت هر اتفاقی که برایش رخ دهد را به دولت پرویز مشرف نسبت داده است که با وجود اطلاع از قصد ترورش، عامدانه در محافظت از وی اهمال به خرج می دهد.

در حالی که پیکر بی نظیر بوتو در آرامگاه خانوادگی اش دفن شده است، موج شورش و درگیریهای خیابانی آینده سیاسی این کشور را تیره ساخته است. برخی گزارشها همچنین حاکی از کشته شدن حداقل 40 نفر در درگیریهای اخیر است.

تعیین جانشین بوتو

حزب مردم پاکستان اعلام کرده است که بحث بر سر تعیین جانشین بی نظیر بوتو را آغاز کرده است و احتمالا جانشین وی امروز اعلام خواهد شد.

تا ساعاتی دیگر همچنین قرار است پیام بی نظیر بوتو که قرار بود درصورت کشته شدنش منتشر شود، توسط فرزند نوزده ساله ش که دانشجوی حقوق آکسفورد است قرائت شود.

برخی از ناظران معتقدند جانشین بوتو از میان همسرش آصف علی زرداری یا مشاور ارشدش مخدوم امین فهیم انتخاب خواهد شد.


در همین ارتباط:

پیکر بی نظیر بوتو در کنار مقبره پدرش دفن شد
موج انفجار بوتو تا کجا خواهد رفت؟

وقایع نگاری زندگی بی نظیر بوتو

نظرهای خوانندگان

دوستان گرامی رادیو زمانه. با سلام و خسته نباشید. من ساکن آلمان وشنونده رادیو شما از طریق موج کوتاه هستم. اما مدتی است که رادیوی شما را از طریق موج همیشگی نمی توانم بشنوم. لطفا باخبرم سازید که آیا موج رادیو عوض شده و یا علت دیگری دارد. من آدرس اینترنتی را هم برایتان می نویسم میتوانید از آن طریق هم به من اطلاع دهید.
با سپاس از شما
------------------------
زمانه: دوست عزیز، رادیو زمانه از آغاز سال 2008 صرفا بر روی ماهواره و اینترنت در دسترس خواهد بود. الگوی گوش کردن به رادیوی موج کوتاه در بین اکثریت مخاطبان زمانه فراگیر نبوده است و با توجه به هزینه آن فایده و پوشش کافی نداشته است چنانکه در بخش های مهمی از ایران بخوبی شنبده نمی شد گرچه دوستانی در اروپا مانند شما می توانستند به آن گوش کنند.

-- بهروز ، Dec 29, 2007 در ساعت 10:16 PM

روزگار مرگ انسانیت است

-- مهرو ملالی ، Dec 31, 2007 در ساعت 10:16 PM

با توجه به انتحاری بودن عملیات ترور بی نظیر بوتو این فرض که این ترور کار عوامل القاعده بوده است را محتمل میکند چه هر چقدر دولت نظامی قدرت داشته باشد نمی تواند این انگیزه را در عوامل خود ایجاد کند که بخاطر آن انتحار کنند این مسئله باید نوعی بار ایدئو لوژیک داشته باشد که با توجه به عملکرد القاعده در طی سالیان نشان می دهد این ترور نیز کار عوامل القاعده بوده است حالا اگر حزب مردم پاکستان احساس میکند بنا به ملاحظات سیاسی باید مشرف را عامل صدور فرمان ترور بداند آن مسئله ای دیگر است

-- خر مگس ، Jan 5, 2008 در ساعت 10:16 PM

این کار دولت است نهالقاعده

-- بدون نام ، Jul 14, 2008 در ساعت 10:16 PM