رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۸۶

وخامت شدید جسمانی باقی در زندان

خانواده عمادالدین باقی رییس زندانی انجمن دفاع از حقوق زندانیان، به خبرنگار نوروز اطلاع دادند، طی تماسی كه عماد الدین باقی حدود ساعت 11 صبح امروز (چهارشنبه) با منزل گرفته‌، از وخامت اوضاع جسمانی خود خبر داده است. وضعیت جسمانی وی چنان بد بود كه در حین تماس تلفنی، به دلیل وخامت اوضاع جسمانی تماس تلفنی قطع شد.

بنابراین خبر، پس از اطلاع از وضع نامساعد جسمانی باقی، وكیل و خانواده او خواستار ملاقات با وی شدند اما مسؤولان زندان اوین به اصرارهای آنان برای ملاقات ترتیب اثر نداده‌اند.

ممانعت از ملاقات با باقی در حالی صورت می‌گیرد كه «صالح نیكبخت» وكیل باقی، از بازپرس پرونده وی، مجوز دیدار با ایشان را دارد.

نامه اعتراض‌آمیز خانواده باقی درباره نگهداری وی در بازداشتگاه امنیتی

پیش از این، صبح امروز (چهارشنبه) خانواده باقی با انتشار نامه‌ای ضمن ارائه گزارشی از وضعیت این زندانی سیاسی تاكید كرده بودند:«نگهداری باقی در بازداشگاه‌امنیتی غیرقانونی است».

در این نامه آمده است: 74 روز از بازداشت عمادالدین باقی می‌گذرد بدون آنكه كسی درباره وضعیت او در زندان اوین پاسخگو باشد یا متناسب با وظایف قانونی قوه قضائیه در شرایط زندان او تغییری ایجاد شود.

نامه می‌افزاید: عمادالدین باقی از آغاز بازداشت در تاریخ 20 مهرماه 1386 تاكنون در زندان بسته به سر می‌برد و برای اینكه اعلام نشود در زندان انفرادی است، هر از چندی یك متهم دیگر ـ كه بدون توجه به اصل تفكیك متهمان در زندان انتخاب می‌شود ـ در كنار آقای باقی قرار می‌گیرد تا ظاهرا شرایط زندان، انفرادی نباشد. این در حالی است كه كلیه فشارهای روحی و روانی ناشی از زندان دربسته بدون هواخوری، بدون تماس تلفنی با خانواده و... بر عمادالدین باقی حاكم است و اصولا قرار گرفتن باقی در بازداشتگاه بدون آنكه قرار بازداشتی درباره وی وجود داشته باشد خلاف مواد مصرح آیین دادرسی كیفری است و طبق قانون مجازات اسلامی مستلزم كیفر برای متخلفین از قانون است كه در مواد 570 و 572 قانون مجازات اسلامی قید شده است.

در ادامه نامه خانواده باقی آمده است: مسوولان قضایی از یك طرف اعلام می‌كنند باقی به دلیل تحمل یك سال مجازات حبس خود (كه البته آن هم در شرایط غیرقانونی صادر شده) در زندان است و از سوی دیگر وی را هنوز در بازداشتگاه‌امنیتی دربسته نگهداری می‌كنند و حتی اعزام او به دادگاه تجدیدنظر با وجود دستور قاضی محترم این دادگاه و تاكید بازپرس شعبه امنیت دادگاه انقلاب محقق نشد. این در حالی است كه دادسرا درباره اتهام جدید باقی نیز اعلام مجرمیت و ختم بازجویی كرده و در نتیجه وی باید قانونا به بند عمومی زندان زیرنظر دادگستری استان تهران و سازمان زندان‌ها منتقل شود.

در پایان نامه تاكید شده است: عدم بازجویی از آقای باقی در 51 روز گذشته نیز نشان می‌دهد موضوعی برای بازجویی نمانده و اصولا نگهداری او در بازداشتگاه امنیتی بدون قرار بازداشت و به صورت شبه‌انفرادی اقدامی غیرقانونی است. ما به عنوان خانواده باقی مصرا از مقامات قضایی می‌خواهیم به این وضع غیرقانونی خاتمه دهند و حقوق قانونی باقی را به وی بازگردانند و آزادی باقی را محقق سازند.

نظرهای خوانندگان

نامه اعتراض‌آمیز خانواده باقی درباره نگهداری وی در بازداشتگاه امنیتی
in jomle age titr hast baiad dorosht neveshte beshe age link hast link nadare

-- malile ، Dec 27, 2007 در ساعت 07:24 PM