رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۸۶

دهها کشته و صدها ناپدید در فروریختن یک پل در نپال

صدها تن از زائرانی که قصد عبور از پلی بر روی رودخانه بهری در نپال را داشتند در جریان فروریختن ناگهانی آن، از ارتفاع پنجاه متری به درون رودخانه خروشان و بسیار سرد این منطقه سقوط کرده اند و بیم آن می رود که دهها تن در اثر این سانحه جان باخته باشند.

به گزارش فرانس پرس، این پل معلق که در منطقه کوهستانی در غرب نپال و در فاصله 380 کیلومتری از کاتماندو، پایتخت این کشور، واقع شده بود، زمانی فرو ریخت که حداقل 400 نفر از زائران بر روی آن در حال عبور بودند. تاکنون اجساد 16 تن از قربانیان کشف شده و بیش از 40 نفر دیگر نیز به سختی آسیب دیده اند، با این حال از میان سانحه دیدگان هنوز دهها نفری که به درون این رودخانه خروشان سقوط کرده اند، مفقوده شده اند و از امروز صبح صدها پلیس و نظامی سرگرم جستجو در مسیر رودخانه برای یافتن مفقود شدگان هستند.

این واقعه زمانی رخ داد که زائران دهکده های اطراف برای حضور در یک مراسم رسمی مذهبی آیین هندو، قصد عبور از این پل را داشتند که به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت، تسمه های اتصالی پل از یکدیگر جدا شده و پل در هم ریخت. این پل 500 متری که تنها یک سال از احداث آن سپری شده بود با استفاده از آهن و تسمه های فولادی ساخته شده بود. اما به گفته فرماندار منطقه تحمل وزن این جمعیت را نداشت.

فرماندار منطقه همچنین به خبرگزاری فرانسه گفته است که بیم آن می رود شمار جان باختگان افزایش یابد، زیرا از زمان وقوع حادثه ساعت ها سپری شده است و هنوز دهها نفر ناپدید باقی مانده اند.

رئیس پلیس منطقه که در عملیات نجات شرکت داشته است نیز می گوید، اغلب مفقود شدگان زنان و کودکان خردسال هستند که سبب می شود نگرانی از جان باختن آنها در این رودخانه افزایش یابد.

نار بهادر بیکا که در زمان واقعه شاهد عینی ماجرا بوده است می گوید، هنگامی که صدای مهیب در هم شکسته شدن پل را شنید، خود را از روی پل به درون رودخانه پرتاب کرد، وی می گوید که شخصا ده نفر را از درون رودخانه خروشان و سراشیب بیرون کشیده است، ولی نتوانسته است برای بسیاری دیگر که درون آبهای خروشان گرفتار مانده بودند کاری انجام دهد.