رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۸۶

ایران اظهارات طالبانی را فاقد وجاهت قانونی دانست

ایران در واکنش به اظهارات رييس جمهوري عراق که گفته است توافق‌نامه الجزاير ملغی است این اطهارات را فاقد وجاهت قانونی دانست.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از سليمانيه، جلال طالباني گفته است: اين توافق‌نامه، بين صدام و شاه بود و نه توافق‌نامه عراق با ايران. طالباني خاطر نشان كرد: ما خواهان روابط خوب و ممتاز با جمهوري اسلامي ايران هستيم. ما قبلا با برادران ايراني در اين زمينه مشورت كرديم و اين توافق‌نامه ملغي است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به رعایت مفاد قرارداد الجزایر از طرف ایران گفت: «ایران نه تنها در هيچ مقطعي اعتبار معاهدات 1975 را زير سوال نبرده، بلكه طي يادداشت‌هاي عديده‌اي كه در سازمان ملل متحد نيز به ثبت رسانده است بر معتبر و نافذ بودن معاهدات مزبور تاكيد داشته و دارد.»

محمدعلي حسيني گفت: «از ديدگاه حقوق بين‌الملل، معاهدات ناظر بر وضعيت مرزهاي كشورها (معاهدات مرزي) موجد حقوق و تعهدات عيني براي دولت‌ها بوده و داراي ماهيت ابدي و لايتغير است و مقولاتي نظير جنگ، جانشيني دولت‌ها و تغيير بنيادين اوضاع و احوال نيز نمي‌تواند خدشه‌اي بر اعتبار آن‌ها وارد سازد.»

آقای حسینی گفت رعايت اين اصل مسلم حقوق بين‌المللي در زمان انعقاد عهدنامه مرز دولتي و حسن همجواري (مورخ 13 ژوئن 1975) قويا مورد نظر دولتين ايران و عراق نيز بوده و اين منظور در ماده 5 عهدنامه صريحا مورد تاكيد قرار گرفته است: "طرفين تائيد مي‌نمايند كه خط مرزي زميني و رودخانه‌اي آنان لايتغير، دائمي و قطعي است."

توافق‌نامه الجزاير در سال 1975 بين صدام معاون وقت رييس جمهوري عراق و محمد رضا، شاه ايران و با نظارت بومدين رييس‌جمهوري وقت الجزاير به امضا رسيد. پیش از آغاز تهاجم عراق به ایران، صدام حسین این قرارداد را فاقد ارزش دانسته و یکطرفه آن را ملغی کرده بود.

نظرهای خوانندگان

آب که سر بالا می رود قورباغه ابو عطا می خواند ! هنگامی که رئیس جمهور مهر پرور دستش را در دست آلوده شیوخ عرب گذاشته و ثروت ملی ایران را هزینه فلسطین می کند ، از دست نشانده ای چون رئیس جمهور عراق دموکراتیک ! چه انتظاری دارید ؟
اگر همه ما دین را از سیاست جدا کنیم و به دام اسلام آنچنانی نیفتیم کسی جرات چنین غلطی نمی کند . قانون اساسی جمهوری اسلامی می گوید :" ایران موطن امت اسلام است" . با این قانون اساسی اصلا مرزی بین ایران و عرب و ترک و تاجیک و ازبک وجود ندارد . کوتاه سخن : قانون اساسی جمهوری اسلامی ملغی !

-- منوچهر ، Dec 26, 2007 در ساعت 11:59 PM

اگر رئیس جمهور عراق میخواهد به اعراب نزدیک شود باید برای اسرائیل دهن کجی کند نه اینکه خود را مضحکه کند

-- حسین رحیمی ، Dec 26, 2007 در ساعت 11:59 PM

نكند آقايان اين را هم بخشيده بودند و فعلا قرار نبوده منتشر شود؟

-- آريا ، Dec 26, 2007 در ساعت 11:59 PM