رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۸۶

مسیحیان جهان برای صلح دعا کردند

در مراسم جشن و نیایشی که به مناسبت کریسمس – روز تولد عیسی در دین مسیح - میلیونها تن از پیروان وی در سراسر جهان برای صلح و بهروزی دست به دعا برداشتند.

در مراسمی در بیت اللحم که بر اساس متون مذهبی زادگاه مسیح است، هزاران مسیحی از نیمه شب گذشته مراسم دعا و عشای ربانی را آغاز کرده اند. بر اساس اعلام مقامات پلیس اسرائیل تعداد زائرانی که امسال در این مراسم شرکت کرده اند بیشتر از سالهای گذشته بوده است و بالغ بر 22هزار نفر شده است که هفت هزار نفر آنها را عرب های مقیم اسرائیل اند.

در این مراسم یک گروه صد نفری از مسیحیان کاتولیک از سراسر جهان سرودهای مذهبی به زبان های مختلف را خواندند و یک گروه صد نفره دیگر با روشن کردن شمع بدور آنها حلقه زده بودند.

در حالی که هزاران مسیحی که در بیت اللحم گرد آمده بودند برای صلح و پایان درگیری در سرزمینی که گفته می شود زادگاه مسیح است، دست به دعا برداشته اند، کسب و کار در این شهر با حضور زائرانی از سراسر جهان به شدت رونق گرفته است.

در واتیکان نیز در مراسم سالیانه ای با حضور دهها هزار کاتولیک، پاپ بندیکت شانزدهم در پیامی برای جهانیان آرزوی صلح و سالی سرشار از خوشبختی کرد، وی از رهبران جهان خواست تا به صلح و پاسداری از محیط زیست اهتمام ورزند. وی در پیام خود که به شانزده زبان قرائت کرد به ویژه آرزو کرد تا هر چه زودتر نقطه پایانی بر مصائب و آلام انسان ها در عراق، دارفور، افغانستان و خاورمیانه نهاده شود.

اما در عراق که سالروز تولد مسیح مصادف با روز پیش از عید قربان مسلمانان شده است، صدها عراقی پس از گذشتن از پاسگاه های بازرسی متعدد خود را به کلیسایی در بغداد رسانده اند تا در مراسم دعا و نیایش کریسمس شرکت کنند. سال گذشته از بیم حمله بنیادگرایان مسلمان به کلیساهای بغداد، بسیاری از مسیحیان بغداد موفق به حضور در مراسم رسمی دعا در کلیساها نشده بودند.

راشا قابان، یک زن مسیحی که در مراسم امسال شرکت کرده بود به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: "ما سال گذشته در جشن کریسمس شرکت نکردیم ولی امسال امنیت بیشتری داریم و احساس بهتری از این نظر داریم. امیدواریم که به لطف خدا آینده بهتری داشته باشیم".

نزدیک به سه درصد از جمعیت 26 میلیون نفری عراق را مسیحیان تشکیل می دهند که با وجود موج مهاجرت آنها در سالهای گذشته، هنوز نقش مهمی در جامعه این کشور دارند. اغلب این مسیحیان آشوری هستند، ارامنه و پیروان آئین کاتولیک نیز بخش کوچکتری از مسیحیان عراق هستند.

برخی از رهبران محلی شیعیان نیز در مراسم دعای مسیحیان در بغداد شرکت کرده بودند، ازجمله هادی الجازیل روحانی شیعه بغدادی که در این مراسم حضور داشت به آسوشیتدپرس گفت ما آمده ایم تا با آنها جشن بگیریم و به آنها قوت قلب بدهیم و برای صلح دعا کنیم.

در بریتانیا، ملکه الیزابت دوم، پنجاهمین پیام سالیانه خود به مناسبت کریسمس و سال نوی مسیحی را قرائت کرد و خواستار توجه به مصیبت های بشری در ایام کریسمس شد. امسال برای اولین بار پیام ویدئویی ملکه بریتانیا بر روی سایت اشتراک ویدئوی یوتیوب نیز پخش شد.

در ایران نیز ارامنه و آشوریان در مراسمی جداگانه سالروز تولد مسیح را گرامی داشتند و برای صلح در جهان و بهروزی برای مردم ایران دست به دعا برداشتند.