رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ اسفند ۱۳۸۷

نامه دراویش گنابادی به احمدی‌نژاد

جمعی از دراویش نعمت اللّهی گنابادی شهرستان گرمسار طی نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد که همشهری آنهاست، نسبت به برخوردهای اخیر با دروایش گله کردند.

در این نامه که با "گله از همشهری" آغاز شده، آمده است: "آقای رییس جمهور! با سلام ما جمعی از دراویش شهرستان گرمسار و آرادان(محل تولد احمدی‌نژاد) از سر صدق و صفا و قلبی شکسته و دلی دردمند مطالبی را حضورتان عرضه می داریم. خدا رحمت کند مرحوم عموی بزرگ شما کربلایی محمد محسنی را، که محرّم با صدای طبل اوبه آرادان می آمد و طنین صدای طبل او آغاز تعزیه و مصیبت حضرت امام حسین (ع)رااعلام می کرد، چه دل‌ها با آن صدا می شکست و چه اشک‌ها بر مصیبت حسین و عباس و اکبر وزینب و قاسم و....جاری می شد. با صدای طبل او مهر حسین در دل کودکان آرادان جای می‌گرفت. شگفتا،که آن صدای طبل دل‌های عزاداران حسین را می شکست و اشک محبّان اهل بیت را جاری می‌کرد و حال در سایه دولت مهرورزی خانه امام حسین خراب می‌شود و عزادارانش در زیرباران سنگ و آتش و گاز اشک آور مجروح می شوند و خون سرشان بر زمین می ریزدو به زندان می روند و قلب امام حسین می شکند و چشمان اولیاء الله گریان می شود."

این دراویش با اشاره به رفتار و تاریخچه خانواده رئیس جمهوری ایران می‌افزایند: "آقای رییس جمهور بعد از آن که پدر بزرگ شما ندای ارجعی حق را لبّیک گفت، مادر بزرگ شما در حالی که مادر مکرّمه جناب عالی، سیده خانم طفل خردسالی بود به خانه مشهدی عباس علی کفّاش صوفی رفت و مادر شما در فضای معنوی خانه درویش رشد کرد و دایی شما آقای پزشکپور فرزند درویش است. جد پدری شما پیشه ور بود و سال‌ها با دراویش معامله داشت و مرحوم پدرتان در کودکی همراه پدر به خانه دراویش می‌رفته و از نزدیک با آن ها حشر ونشر داشته و در جوانی مرحوم پدرتان، میرزا احمد صبّاغیان زمانی که هنوز در آرادان کاسب بوده از نزدیک با افکار وباورهای اعتقادی دراویش آشنا بوده و با آنها رفاقت‌ها و خاطرات فراوان داشته، خدایش رحمت کند که نقل آن خاطره ها زمان و مجال دیگری می طلبد."

این نامه به احمدی نژاد تذکر می دهد که در شهر محل تولد و زندگی او همواره درویشان زندگی کرده و محترم بوده اند حتی در همسایگی خانواده او: "آقای رییس جمهور خانه مرحوم حاج غلامرضا حسنانی را که در آن متولّد شدید و طفولیت را در آن سپری کردید، به خاطر دارید، در همسایگی شما دراویش بزرگواری چون مرحوم کربلایی آقا محمّد رنجبر و کربلایی میرزا محمّد و....زندگی می کردند آیا آنها خدای ناکرده آدم های بی اعتقادی بودند و یا برعکس انسان هایی خوشنام و مهربان وکریم بودند و از بانیان روضه خوانی های سیدالشّهدا و تأمین کننده مخارج ماه محرّم و صفر و هزینه منبرهای مبلّغین روحانی بودند و همّت درویشان نیکنامی چون کربلایی آقا محمّد رنجبر و..... و چند درویش دیگر بود که روضه خوانی و عزاداری سالار شهیدان در زادگاه شما با آن عزت و آبرو بر پا می شد و گرمی عزاداری امام حسین(ع)در زادگاه شما با هزینه های مرحوم درویش کربلایی آقا محمّد رنجبر وصدای طبل مرحوم عموی شما آقای محسنی و نوحه خوانی مرحوم درویش ذوالفقار خان نعمت اللّهی بود و مضافاً معروض می‌دارد که در ایام ماه مبارک رمضان هزینه های منبر و پذیرایی و اسکان مبلّغین روحانی اعزامی از قم ودامغان و.... با خاندان کربلایی آقا محمّد رنجبر صوفی بود."

در بخش دیگری از این نامه در باب اعتقادات درویشان و نیز پایبندی آنان به مهرورزی آمده است: "آقای رییس جمهور از بزرگان فامیل و از والده و دایی خود بپرسید که آیا دراویش شیعه اثنی عشری ومقید به آداب شرع مطهّر هستند یا خیر؟ آری فامیل شما می دانند که دراویش نعمت اللّهی سلطانعلیشاهی گنابادی شیعه اثنی عشرو مقید به آداب شرع وبلکه بالاتر دائم الوضو و ملزم به رعایت مستحبّات دین مبین هستند. آقای رییس جمهور از فامیل بپرسید و به وزرای محترم اطّلاعات و کشور و دادگستری بگویید که اینان سحر خیزانی هستند که قبل از اذان صبح برمی خیزند و بیداری را با تلاوت قرآن و نماز آغاز می کنند ودر زندگی روزانه دنیا به پیروی مولایشان علی(ع)ازدست رنج خود زندگی می کنند، از هیچ حکومتی طمع دنیوی ندارند و بی میلی به حکومت و سیاست را از برخورد مولا با ابن عباس که فرمود من ارزش این کفش وصله دار را بیشتر از حکومت بر شما می دانم، آموخته اند. و در سر آنها هیچ داعیه سیاست وسیاست بازی نیست. آقای رئیس جمهور خواسته ما از بیان این گلایه ها نه اینست که شمارا، خدای ناکرده وامدار خود کنیم و یا این که خواستار ترحّم شما باشیم. بلکه بر اساس طریقه عملی دراویش بنابر دستورات مولانا حضرت آیة الله العظمی محمد حسن صالح علیشاه(ره)که مندرج در رساله شریفه پند صالح به عنوان وظایف دراویش آمده،مبنی بر:«با خداوند بهبندگی ، با عموم به شفقّت و خیرخواهی، با برادران دینی به خدمت و کوچکی»در خاطر داشته و عمل را مطابق آن سازیم اعلام می داریم که تک تک دراویش مهرورزند و از سرمهربانی از شما می خواهند در صدد جبران خسارات مادّی و جسمی و روحی دراویش قم وبروجرد برآیید که یقیناً با این کار روح اسلاف حضرت عالی به آرامش نزدیک تر گردیده و خود شما نیز از دوستان دلجویی کرده‌اید."

این دراویش با اشاره به تخریب حسینیه آنان در قم و بروجرد نوشته اند: "آقای رییس جمهور انصاف دهید در دولت مهرورزی آیا دراویش تریبون و یا روزنامه و یا رادیو و.... دارند که اعلام کنند جناب شریعت وخاندان معظّم شریعت در قم به خوشنامی مشهورند، از خانواده روحانی‌اند،برای انقلاب و مملکت شهید داده‌اند وخانه اجدادی خویش را که حدود صد وسی سال در آن روضه سیدالشّهدا برگزار می شد وقف کردند و حسینیه ساختند. به دراویش فرصت داده می‌شود که بگویند بزرگ سلسله آنها حضرت آقا سلطان علیشاه شهید(ره)صاحب تفسیر بزرگ بیان السّعادة که از تفاسیر مورد وثوق و اعتماد بنیان گذار بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی(ره)بوده و ایشان بدون هیچ پرده پوشی درتفسیر سوره حمد که از تلویزیون برای عموم مردم ایران پخش می شد از آن یاد می کند وآن را به بهترین شکل به عنوان یکی از برجسته ترین تفاسیر عصر غیبت معرفی می نماید وبا آنکه حضرتش مسند نشین شریعت بود و نظریات معتبر و ارزنده فقهی زیادی داشت از دادن فتوا پرهیز می کرد و فتوایی نداد امّا تریاک و موادّ مخدّر را صد و سی سال قبل حرام اعلام کرد. و افتخار صوفیه است که پرچمدار مبارزه با موادّ مخدّر است ودرویشان این سلسله هرگز گرد منکرات نمی گردند. وآنها در حسینیه شریعت قم صرفاً عزادار اباعبدالله الحسین(ع)بودند ودر سیزده محرّم هزارو سیصد و هشتاد و چهار زخم خوردند و به اسارت رفتند و حسینیه شان مانند خیمه مولایشان حسین(ع)آتش گرفت."

این دراویش در ادامه می‌نویسند: "آقای رییس جمهور چهار نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شهرستان گرمسار آرادانی هستند از آنها بپرسید که دراویش از نظر اخلاقی چگونه اند؟ در ضمن به استحضار می رسانداخیراً روحانی به نام آقای احدی به سمنان می آید و مردم را علیه دراویش می شوراند و تهمت‌ها و افتراهای بی اساسی را به دراویش وارد می کند که به پیوست پنج سخنرانی(به صورت سی دی)نامبرده ارسال می گردد. تا انشاالله در رفع فتنه مفید آید. مبادا که اتّفاق مشابه قم و بروجرد در سمنان بیفتد و آقای وزیر کشور اعلام کند که یک حادثه بود! نه حادثه نیست، نقشه است. نقشه‌ای که وحدت مسلمین را به خطر اندازد و بالاتر صفوف شیعیان را متزلزل سازد."

Share

نظرهای خوانندگان

در همین زمینه نامه دراویش گنابادی شهر شیراز به ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم دیدنی است

-- صلح کل ، Dec 23, 2007 در ساعت 11:57 PM

این مطلب را می نویسم چرا که مطمئن هستم فقرای نعمت اللهی گنابادی در اینجا مطلب را مشاهده می فرمایند.
با سلام. بنده مادامی که در تهران بودم، در مراسم خاص مانند شبهای احیا، به حسینیه دراویش نعمت الهی گنابادی می رفتم چرا که فضای معنوی که در این مجالس حاکم بود، بسیار متفاوت با مجالس و نوحه خوانی ها و روضه های مجالس دولتی بود.
مهمترین دلیل این امر از نظر حقیر " غیر سیاسی بودن " عزاداری این عزیزان بود. تاثیر مثبت دعا و نیایش را خودم بارها در این مجالس به چشم دیدم (که آنچه می گویم برای اهل معرفت مبرهن است).
اما دو مطلب دارم که می خواستم اینجا با این عزیزان در میان بگذارم:
1- مطلب اول مسئله انشقاق در مذهب حقه شیعه اثنی عشری و خطر فرقه گرائی در آن است. خطری که با دسته بندی و گروه گرائی در انجام فرائض و مناسک دینی و مذهبی، توجه به افراد خاص فرقه بعنوان قطب و قرار دادن واسطه در اصل امامت شیعه بعنوان رابط میان مومن و امام و ... است. بنده اساسا با دسته بندی اینگونه در شیعه مخالفم و معتقدم خطر پیش آمدن فتنه از نوعی که بانی بزرگوار مدرسه ای که در نزدیکی حسینیه شماست، با آن مقابله کرد، همواره موجود است.
2- مشکل دومی که همواره هنگام حضور در حسینیه خیابان بهشت مرا آزار می داد، مشاهده افراد متکبر و مغروری بود که خود را بعنوان فقرای قدیمی و صاحب حق آب و گل در حسینیه می شناختند که عموما - عرض می کنم عموما و نه ندرتا - برخورد این افراد با مومنینی که عضو رسمی فقرا نبودند و بقولی تازه وارد بودند و جهت انجام مناسک مذهبی به حسینیه می آمدند، خیلی مخلصانه و وجیه نبود. این دور از شان ایمانی فقرا بود و همواره باعث آزار من می شد و آنرا نوعی تکبر می دانستم که هرگز در دل مومن راه ندارد.
انشاء الله خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر نماید , و از متمسکین به ولایت مولایمان و از ارادتمندان فرزندان بزرگوار ایشان قرار دهد.

-- بنده خدا ، Dec 24, 2007 در ساعت 11:57 PM

دراویش بیچاره! یکی از وظایف جمهوری اسلامی آزار و اذیت کسانی است که سرشان در کار خودشان است نکند که خدای نا کرده از حکومت متنفر نباشند. از آن جمله است جوانان؛ دانش جویان؛ زنان؛ و اخیرا دراویش...

-- نعیم ، Dec 24, 2007 در ساعت 11:57 PM

salam agar zire in nameha jayi baraye emza bood behtar nabood ta yak milluon mosalman ya bishtar an ra emza va tayiid konand - khodavand va hazrate mahdi be kalametan asare afzon va be rahetan ezzate bishtar enayat konad

-- ميرناصر بوذري - بدون مرز ، Dec 24, 2007 در ساعت 11:57 PM

وقتی خداوند فراموش شود از انسان هر کاری ساخته است. کاش دراویش محترم به آقای احمدی نژاد نامه نمی نوشتند. ایشان عمله بی اختیار ساختاری هستند که چاره ای جز دشمنی با دراویش را ندارد. وجود دراویش به دلیل آشکاری رفتار اصیل اسلامی، مشخص کننده مفاسد مدعیان است و بدیهی است که آنها این را بر نمی تابند. حق گویی در اندازه های خرده پاها نیست. دست از سر احمدی نژاد بردارید.

-- مهران ، Dec 24, 2007 در ساعت 11:57 PM

اقای نعیم که پی ام گذاشتی. اصلا وظیفه این نظام منحط آزار و اذیت است. اینها از هم می ترسند اگرنه به خودشان هم رحم نمی کردند

-- فیروزه ، Dec 24, 2007 در ساعت 11:57 PM

ضمن تشکر از دوستان سایت - در پاسخ به جناب "بنده خدا" در کامنت اول (که حتی از درج نام خود دریغ دارند) 1- جهت روشن شدن برخی شبهات به کتابی به همین نام (رفع شبهات) از اثار همین سلسله مراجعه فرمایید مطالبی در خصوص فرقه و فرقه گرایی به طور مفصل در آن درج شده که می تواند تا حدی شما را اقناع نماید که تصور جنابعالی (و یا سرکار علیه) چندان به واقع نزدیک نیست الایحال با اینکه اینجانب سعادت پوشیدن ردای فقر در این سلسله را ندارم لکن آماده ام در این خصوص با شما مناظره نمایم ... اما در خصوص مورد دوم درویش جدید و قدیمی ندارد حکم "یکسانی نزد خداوند مگر به تقوا" چنان معقول و منطقی است که جای هیچ سخنی نمی گذارد لکن نفس سرکش انسانی از هر مفر و جایگاهی برای خود جولانگاهی می سازد که نیازمند توجه بیشتر به خود است که سعدی گفته " تو نیز اگر بخفتی به از اینکه در پوستین خلق افتی " ... بدرود

-- محمد خوینیها mkh121.persianblog.ir ، Dec 25, 2007 در ساعت 11:57 PM

در پاسخ به "بنده‌ي خدا":
1. آيا خود شيعه انشعابي در اسلام نبود؟ و آيا انشعاب در دين بدتر است يا تغيير برخي ظواهر عبادت؟
2. آيا در مسجدها هم افراد متكبر را نمي‌بينيد؟ آيا بايد به اين دليل با مسجد ها هم برخورد مشابهي كرد؟

-- آريا ، Dec 25, 2007 در ساعت 11:57 PM

کاش میدانستیم که پروردگار مذهب ندارد.وانگهی از انجا که باورها پدید اورنده اخلاقند و اخلاق مولد قانون در جامعه بنابراین اگراین اقا و مانندگانشان در امارات اسلامی که به گفته خودتان با یاد جنگ و خون و گریه و مویه میبالند جز این رفتار میکردند جای شگفتی داشت و شاید برای شما نیز که ازبرپایی سالگرد به هلاکت رسیدن قاتلین پدرانتان اینگونه با افتخار یاد میکنید این کمترین کیفر است.من در شگفتم که چگونه از دینی که در کتابش بیش از هر چیز سخن از جنگ و تبعیض دینی و خرافه و تطمیع(زن و شیر و عسل)وتهدید(شکنجه اتش و ...) است انتظار صلح وانصاف دارید.شما مرید همانید که در مدت کوتاه حکومتش تنها جنگ بود و خونریزی که حاکم عیاش مدبری که باعث اسایش و رفاه ملت است بهتر از عابد عارفیست که دعوی عدالت خواهی اش گوش تاریخ را کر میکند ولی حتی با شمشیر و کشتار نیز قادر به اجرای ان نیست .شما مرثیه خوان کسی هستید که در جوانی بر دختران اسیر این سرزمین چون غنایم جنگی در مسجد مدینه چوب حراج میزد........شماو حاکمانتان فرزندان اشک و اهید که شادی و سرور را در قلبتان راهی نیست .از کوزه همان تراود که در اوست

-- بدون نام ، Dec 25, 2007 در ساعت 11:57 PM

کاش میدانستیم که پروردگار مذهب ندارد.وانگهی از انجا که باورها پدید اورنده اخلاقند و اخلاق مولد قانون در جامعه بنابراین اگراین اقا و مانندگانشان در امارات اسلامی که به گفته خودتان با یاد جنگ و خون و گریه و مویه میبالند جز این رفتار میکردند جای شگفتی داشت و شاید برای شما نیز که ازبرپایی سالگرد به هلاکت رسیدن قاتلین پدرانتان اینگونه با افتخار یاد میکنید این کمترین کیفر است.من در شگفتم که چگونه از دینی که در کتابش بیش از هر چیز سخن از جنگ و تبعیض دینی و خرافه و تطمیع(زن و شیر و عسل)وتهدید(شکنجه اتش و ...) است انتظار صلح وانصاف دارید.شما مرید همانید که در مدت کوتاه حکومتش تنها جنگ بود و خونریزی که حاکم عیاش مدبری که باعث اسایش و رفاه ملت است بهتر از عابد عارفیست که دعوی عدالت خواهی اش گوش تاریخ را کر میکند ولی حتی با شمشیر و کشتار نیز قادر به اجرای ان نیست .شما مرثیه خوان کسی هستید که در جوانی بر دختران اسیر این سرزمین چون غنایم جنگی در مسجد مدینه چوب حراج میزد........شماو حاکمانتان فرزندان اشک و اهید که شادی و سرور را در قلبتان راهی نیست .از کوزه همان تراود که در اوست

-- گشتاسب ، Dec 25, 2007 در ساعت 11:57 PM

كاغذ هاي قديمي را بايد خمير كرد . ريشه هاي تعصبات را بايد خشكاند . قلم فرسوده را سوزاند فصلي ديگر بايد اغاز گرد .لوحي ديگر بايد ساخت و باقلم زرين عقل نوشت .اي انسان برو خود باش

-- بدون نام ، Dec 26, 2007 در ساعت 11:57 PM

ففروا الي الله
از اين نامه خوشم آ‌مد يادم است يكي از روحانيون كرمانشاه كه بسيار با دراويش بد بود بعدها پسرش از دراويش سرسخت شد. هم اكنون روحاني اي در اصفهان است ضد دراويش و از سادات گز برخوار كه خاندان پدريش از قرن نهم هجري همه درويش هستند. به نظر من كسي حق ندارد در ايمان مردم دخالت كند زيرا يك امر قلبي است به همين دليل گفته اند الطرق الي الله بعدد انفس. اگر در صحراي كربلا يك آيت الله العظمي پيدا نشد كه براي امام حسين عليه السلام بجنگد به اين معني نيست كه اين طايفه ضد دين هستند و يا اگر يك جوان مسيحي با مادر و زنش براي امام حسين عليه السلام جنگيد پس مسيحيان متدين ترند. بهتر است دست از آداب و القاب برداريم و خود را رسوا نكنيم. بگذاريد رابطه مان با خداوند مخفي بماند شايد براي آخرتمان مفيد باشد كه اگر كوس رسوايي زده شود معلوم نيست چه خواهد شد.

-- محمد ، Dec 27, 2007 در ساعت 11:57 PM

اقای محمد خوئینی ها، اهل ریا نیستم که نام بگذارم، از فتنه عدو هم بیم جان دارم. و اما
مناظره پیشکش، شما بفرمائید این سرسلسله(قطب) فقرا، همان ترجمان " ولایت مطلقه فقیه" هست یا نیست؟ نه اینکه الان باشد (که مسلما در روز تنگدستی هر گبری پرهیزگار است) منظور روز دولت است. در آن روز، آیا چه فرمان ایزد چه فرمان قطب نخواهد شد؟
مگر نشنیده ای جانم این سخن ملای بلخ را که :
نفس اژدرهاست او کی مرده است
از غم بی آلتی افسرده است

***********
و اما جناب آریا،
1- خیر، شیعه انشعابی در اسلام نیست بلکه اس و اساس دین محمد (ص) می باشد.
2- شما نگران دعوای مسجد و حسینیه نباش، این هر دو را با شما که شیعه را انشعاب می دانی کاری نیست. بکار خود برس و اوضاع اردوگاه اشرفت را سروسامان بده.

***********
دوستان عزیز، لطفا جوابیه من را که برای چندمین بار است انشاء می کنم منتشر کنید. در غیر اینصورت مراتب را رسما به فرح خانم و آقا مهدی و سایر مقامات منعکس می کنم. ضمنا رونوشت این نوشته و قبلی ها را برایشان می فرستم تا علت چاپ نشدن جوابیه ها را از شما بپرسند.

-- بنده خدا ، Jan 13, 2008 در ساعت 11:57 PM

این آقایان به جای آقای احمدی نژاد برای ایت الله شاهرودی باید نامه مینوشتند . چون این دراویش قطعا با حکم قضایی دستگیر شده اند و این مسئله در حیطه وظایف قوه قضاییه است و نه قوه مجریه . دولت در اموری که مسوولیت و عاملیت ندارد چگونه میتواند پاسخگو باشد جز اینکه چوب اعمال ناصواب دیگران را بخورد . بینوا دولت .

-- نادر ، Dec 29, 2008 در ساعت 11:57 PM

با سلام آقاي بنده خدا
اينكه گفته مي‌شود شيعه انشعابي در اسلام نيست از نظر شماست و الا همه مورخين حتي شيعه هم اگر به تاريخ نگاه كنند اقرار مي‌كنند كه شيعه انشعابي در تاريخ اسلام است ولي انشعابي كه حقيقت با آنهاست و اين در واقعه سقيفه بني ساعده بود كه گروهي ابوبكر را رفض كردند و نپذيرفتند و به اصطلاح سايرين از فرقه اصلي و اكثريت جدا شدند شما بر اساس اعتقاد قلبي خود مي‌گوييد كه شيعه فرقه نيست ولي 1400 سال است كه همه مورخين بدون تعصب آن را انشعابي مي‌دانند.

-- علي ، Feb 16, 2009 در ساعت 11:57 PM

یکنفر پیدا شده بنام بنده خدا که البته خودش می گوید وگرنه خدا می داند ایا واقعا بنده خداست یا بنده ایات عظام قم ( صاحبان دین و دنیای ایران امروز ) ...
حالا این نفر امده می خواهد با همان روش مداحان دست پرورده اقایان مهدوی کنی یا مصباح یا خامنه ای اول ارام ارام با احتیاط از پشت و شباهنگام در غفلت ضربه بزند ..ببین اقا جان برو به ضروریات همان حوض معروف میان حیاط حوزه علمیه قم برس ..ان کارها واجب تر است ..تو را چه به این حرفها..این صحبتها را بگذار برای همان چماق دارانی که از لشگر های محمد رسول الله و سید الشهدا اموزش سرکوب فرا می گیرند و در خانه های امن در گو شه کنار تهران زیر نظر قرار گاه ثار الله دستور مرگ ایرانیان را صادر می کنند... .

-- مجید ، Feb 21, 2009 در ساعت 11:57 PM