رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۶

چکیده سرمقاله روزنامه‌های ایران

آدرس غلط به دوست و دشمن!‌
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود بیان اینکه "در دو سال اخیر کوشش می شود کارهای دولت بزرگنمایی شود"، به برجسته کردن سفر پوتین به تهران پرداخته و در ادامه با اشاره به تحویل اولین محموله سوخت نیروگاه بوشهر آورده است:

"آنچه روس‌ها انجام دادند، چیزی جز اجرای ناقص و همراه با تاخیر بخشی از تعهدات خود نبود و قطعاً در برابر شعارها و ادعاهایی که در خصوص افزایش جهشی روابط دو کشور مطرح گردید، نمی‌تواند موفقیتی بزرگ تلقی شود. البته روس‌های بازیگر، این بار نخواستند که تظاهر به همکاری آنها با ایران، حتی برای چند روز در کانون توجه رسانه‌های خبری قرار گیرد. آنها برای خنثی کردن دلخوری‌های امریکا از ارسال سوخت – اگر واقعاً دلخوری به وجود آمده باشد – بار دیگر وعده‌های خود را زیرپا گذاشته و اعلا م کردند: "دست کم تا پایان سال 2008، نیروگاه بوشهر راه‌اندازی نخواهد شد!" درست همزمان با این اظهارنظر غیردوستانه روس ها، چند چهره شاخص از جناح اصولگرایان، ارسال سوخت هسته‌ای به ایران را یک موفقیت بزرگ برای دیپلماسی دولت نهم نامیدند. متأسفانه اصرار بر موفق جلوه دادن تمام گام‌های دولت نهمتا حدی پیش رفته است که بعضی از حامیان دولت، حاضر شده‌اند آدرس غلط به دوستان و دشمنان ایران بدهند ودر بعضی عرصه‌های مهم، آینده‌ای مبهم برای کشور و ملت، رقم بزنند. فراموش نکنیم تأکید بر این موفقیت ها، می‌تواند فضایی غیرواقعی در میان دوستان فراهم نماید و همین فضا، آنها را از اعمال فشار بر سیاستمداران برای بازنگری در بعضی اقدامات و روابط منصرف نماید. دشمنان ایران نیز آسوده خاطر خواهند شد که هر رفتار آنها با ایران، در غبار تبلیغات جناحی مخفی می‌شود و آنها خواهند توانست به رفتار غیردوستانه و گاه خصمانه با ایران ادامه دهند و عده‌ای هم در داخل کشور، رفتار آنها را موفقیت دیپلماتیک بنامند!‌"



رابطه تلویزیون با واقعیت

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز یکشنبه خود با اشاره به پخش سریالی با عنوان" ساعت شنی"، از تلویزیون آن را نشانه عبور از خط قرمزها دانسته و چنین نوشته است: "متاسفانه در عملکرد تلویزیون یک دوگانگی شدید کاملا مشهود است که تا این دوگانگی ادامه داشته باشد قدرت فرهنگ سازی متناسب با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را نخواهد داشت . از یکطرف افراط در اموری که نامش را برنامه های مذهبی میگذارند و از هیچ خرافه ای نمیگذرند و از طرف دیگر عبور از خط قرمزهائی که مقتضای ارزشهای دینی فرهنگ و سنت ملی و آرمانهای انقلابی این ملت است . به نظر می رسد مشکل اصلی در سیاستگذاری هاست که تا حل نشود این افراط و تفریط ها ادامه خواهد داشت و در این میان تکلیف رابطه تلویزیون با واقعیت نیز مشخص نخواهد شد."

یک تقاضای کوچک
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خودکه به حسین شریعتمداری نگاشته شده، با اشاره به سخنان حسن خمینی در جمع اعضای حزب اعتدال و توسعه مبنی بر وجود قرائت های متفاوت از سخنان ایت الله خمینی آورده است:" برداشت های «متعدد» و «متفاوت» از یک موضوع واحد، فقط هنگامی قابل قبول و پذیرفتنی است که این برداشت ها در «طول» یکدیگر باشند و نه در «عرض» هم. در این حالت، دو یا چند برداشت (متعدد) از یک جنس هستند و با هم مغایرتی ندارند بلکه تفاوت آنها در میزان و درجه دریافت از یک واقعیت است. مانند چند ظرف با شکل های متفاوت و حجم های مختلف که محتوای همه آنها «آب» است. مثلا وقتی امام می فرمایند «آمریکا شیطان بزرگ است» عده ای نتیجه می گیرند که آمریکا اهل خدعه و نیرنگ است، عده ای دیگر نتیجه می گیرند که آمریکا دشمن است، جمعی دیگر اعلام می کنند که با آمریکا باید مقابله کرد و... تمامی این برداشت ها، اگرچه ظاهراً متعدد و متفاوت هستند ولی با یکدیگر تناقض ندارند یعنی در طول یکدیگر قرار دارند.با توجه به ضریب بالای هوشمندی و ذکاوت آقای سیدحسن خمینی، تصور نگارنده این است که مقصود ایشان از برداشت های متعدد، همین نوع اخیر بوده است، یعنی برداشت هایی که در طول یکدیگرند بنابراین سخنان ایشان نمی تواند و نباید مورد سوءاستفاده احتمالی برخی از فرصت طلبان قرار گیرد."



اصلاح طلبان و برنامه

روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز خود که به قلم علی مزروعی گاشته شده با اشاره به این بحث که "برنامه اصلاح طلبان برای شرکت و احیانا پیروزی در انتخابات چیست؟"، می نویسد: " «اصلاح طلبان و برنامه» همزادند چرا که انجام هرگونه اصلاحی مستلزم داشتن «هدف» و «برنامه» است و به نظرم نقدی که بر «اصلاح طلبان» وارد است این نیست که «برنامه» نداشتند بلکه این بود که به دلیل ساخت قدرت و شرایط و موانع نتوانستند «برنامه »های خود را اجرا کنند و به نتیجه رسانند که تحلیل این موضوع مقال دیگری را می طلبد. «برنامه چهارم توسعه» مصوب مجلس ششم «برنامه اصلاح طلبان» برای اداره کشور است و در مورد «برنامه» برای مجلس هشتم نیز باید بسترسازی های حقوقی و نهادی اجرای این «برنامه» مورد توجه و تاکید اصلاح طلبان قرار گیرد و امیدوارم برخی دوستان اصلاح طلب به جای ایراد و انتقاد از سرمایه هایی که به دست خود آفریده اند، غفلت نکرده و بیش ترین بهره برداری را کنند."



ضرورت اجتناب از اعمال فشار به مجلس

روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود که به قلم مرتضی تمدن، نماینده مجلس نگاشته شده به منحصر به فرد بودن بودجه سال آتی پرداخته و با تاکید بر اینکه "مجلس نباید دربا ره این بودجه پیش داوری کند"، می نویسد: " مجلس باید با صبر و حوصله مشکلات را مورد به مورد بررسی و حل کند. بدیهی است، در چنین حالتی، زمان بیش تری باید صرف کرد و با دقت بیش تری بودجه و مشکلات آن را مطالعه کرد. از آنجا که بودجه 87، بودجه ای بسیار کم حجم تر از سال های گذشته است، مجلس قصد دارد تا مشکلات و نکات مورد بحث را به دقت بررسی و کارشناسی کند.لازمه این مهم، اجتناب از تشنج آفرینی و تحت فشار قراردادن نمایندگان در زمان بررسی بودجه سال 87 است و امیدواریم رسانه ها و فعالان سیاسی و اقتصادی با مشارکت در روند برقراری آرامش، نمایندگان قوه مقننه را در ایفای وظیفه خطیر خویش، یاری رسانند تا شائبه پیشبرد اهداف با توسل به فشارهای تبلیغی و حاشیه ای توسط برخی، نزد افکار عمومی شکل نگیرد."