رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۸۶

خاتمی: برای رفع نگرانی درباره انتخابات در سطوح بالا رایزنی شده است

محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، پس از سفر دو روزه خود به آذربایجان شرقی شب گذشته به تهران بازگشت.

خاتمی در این سفر با محوریت انتخابات مجلس و ضرورت ادامه اصلاحات در ایران، چند سخرانی انجام داد. وی در بخشی از سخنان گفت که برای جلوگیری از رد صلاحیت‌ها رایزنی‌هایی در سطوح بالا انجام شد ه است.


محمد خاتمی در جمع اصلاح طلبان آذربایجان شرقی گفت: "در انتخابات پیش رو باید به موفقیت جبهه اصلاحات بیندیشیم اینکه کدام حزب چه سهمی دارد مهم نیست. زیرا اگر جبهه اصلاحات پیروز شود همه احزاب آن پیروز هستند."

به گزارش روابط عمومی بنیاد باران، محمد خاتمی گفت: "همه باید بکوشند در انتخابات شرکت کنند. انتخابات نیز باید واقعی، سالم و آزاد باشد. زیرا ایران متعلق به همه ایرانیان است و همه حق دارند و باید حضور داشته باشند."

محمد خاتمی که تلاش دارد گرو‌ه‌های مختلف اصلاح‌طلب را در آستانه انتخابات مجلس هشتم به اجماع برساند افزود: "همه اصلاح‌طلبان دارای تفکر مشترکی هستند گرچه هنوز همه ابعاد آن مشخص نیست و باید برای آن تعریف دقیق تری ارایه داد؛ اصلاح‌طلبان درکنار همدیگر هستند و دارای آرمانها و خواست مشترک و احساس مسولیت می‌کنند."

خاتمی درباره اهمیت انتخابات آتی مجلس گفت: "ما نگران سرنوشت کشور هستیم. ایران می تواند جایگاه بسیار برتر و وضعیت مناسب‌تری از همه لحاظ داشته باشدو معتقدم که در این زمینه راهکارهای مناسبی وجود دارد. تجربه گذشته وجود دارد. و اینکه چگونه می توان تهدیدها را رفع و از فرصتها استفاده کرد. آنچه مهم است، اینکه همه باید در عرصه حضور د اشته باشند تا بتوانند با در اختیار گرفتن امکانات قانونی راهکارهای منطقی تحقق خواست ها را طی کنند."


رییس جمهور پیشین ایران با انتقاد از سخنان احمد جنتی که گفته بود در انتخابات اصل بر برائت نیست، اظهار داشت: "انتخابات باید آزاد، سالم ، عادلانه و رقابتی باشد و همه تلاش این است که اینچنین باشد. البته باید حق آزادی و مشارکت نهادینه شود. بسیاری از حرف‌هایی که اخیرا زده می شود نگرانی ما را زیاد می‌کند. اصل برائت یک اصل اسلامی است ونشانه اعتماد به ملت است."

محمد خاتمی در ادامه به انتقاد از مجلس ششم که اصلاح‌طلبان در آن اکثریت داشتند، پرداخت و گفت: "یکی از اشتباهات مجلس ششم عدم تشخیص اولویت ها بود شاید اگر این حساسیت ها نبود لااقل دولایحه راجع به انتخابات و اختیارات ریاست جمهوری به سرانجام خوبی می رسید."

خاتمی با این حال در مورد این که چرا وی در دوره ریاست‌جمهوری خود نسبت به رد صلاحیت‌های گسترده کاندیداهای مجلس هفتم مقاومتی نکرد، سخنی نگفت. در آن زمان بسیاری از نمایندگان مجلس ششم نیز که برای انتخابات مجلس هفتم کاندیدا شده بودند، از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند.

خاتمی افزود: "اصلاحات یک امر تدریجی است و باید آرام، آرام جلو رفت. در زمینه انتخابات رایزنی‌هایی در سطوح بالا شده و می‌شود که امیدوارم نگرانی‌های ملت رفع شود."

خاتمی همچنین گفت: "اگر جامعه با رغبت در عرصه حاضر شود و حضور چشمگیر داشته باشد با همه موانع نتیجه مورد نظر محدود کنندگان حاصل نخواهد شد و با این حضور علیرغم مشکلات می توان به نتایج نسبی مطلوب جامع رسید."