رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۶

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره وضع حقوق بشر در ایران

مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که نسبت به نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی شدید می‌کرد. در این قطعنامه که کشور کانادا آن را پیشنهاد کرده است از شکنجه، تازیانه زدن، قطع عضو، سنگسار و اعدام در ملاء عام به‌عنوان مصادیق این نقض سیستماتیک یاد شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از میان 192 عضو مجمع عمومی سازمان ملل، 55 عضو در این رای‌گیری غایب بودند، 53 کشور به آن رای منفی دادند و 73 کشور به قطعنامه رای مثبت دادند.
این قطعنامه برای ایران پیامد حقوقی نخواهد داشت و تنها بیانگر نگرانی عمومی جهانی درباره وضع حقوق بشر در ایران است.

قطعنامه تصویب شده از سوی کانادا پیشنهاد شده بود و ایالات متحده و کشورهای غربی نیز از آن حمایت کردند. در میان کشورهایی که به این قطعنامه رای منفی دادند می‌توان کشورهای بسیاری را یافت که وضعیت حقوق بشر در آن‌ها وخیم است، از جمله کوبا، کره شمالی، سودان، سوریه و زیمباوه.

قطعنامه بیانگر "نگرانی شدید"ی بابت نقض حقوق بشر در ایران است که به‌رغم قطعنامه‌های پیشین مجمع عمومی صورت گرفته و "موارد ثابت شده" آن شامل کاربرد سنگسار به‌مثابه روشی برای اعدام، "شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های تحقیر کننده و غیر انسانی، شامل تازیانه زدن و قطع عضو"، و اعدام‌های متعدد در ملاء عام بوده است.

این قطعنامه همچنین نگرانی عمیق خود را بابت دستگیری و سرکوب خشونت آمیز زنانی که به دنبال حقوق خود از جمله حق تجمع مسالمت آمیز هستند ابراز کرده است.

قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران نسبت به تبعیض‌هایی که بر اقلیت‌های دینی، قومی، و زبانی به‌ویژه بر اقلیت بهایی روا می‌شود هشدار داده است.

قطعنامه از دولت ایران می‌خواهد که "همه گونه‌های تبعیض و نقض حقوق بشر را در قانون و در عمل علیه اقلیت‌ها" حذف کند.

این قطعنامه همچنین از ایران می‌خواهد تا اعدام در ملاء عام و سنگسار را متوقف کند و به آزار و تعقیب مخالفان سیاسی و مدافعان حقوق بشر و زندانی کردن خودسرانه مردم به دلیل عقاید سیاسی‌شان پایان دهد.