رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۶

هشدار جمعی از فعالان سیاسی- فرهنگی نسبت به منازعات قومی و مذهبی

نزدیک به هزارو و دویست تن از شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نسبت با صدور بیا‌نیه‌ای نسبت به "منازعات قومی و مذهبی" در ایران هشدار دادند.

در این بیانیه آمده است: "كشور عزیزمان ایران در برابر وضعیت بسیار مخاطره آمیز و تهدید كننده‌ای قرار گرفته است. بسیاری از مصلحان و علاقه‌مندان به ایرانی توسعه یافته، مستقل و آزاد با دیدگاه های متفاوت فكری ، سیاسی و اجتماعی نسبت به این مخاطرات و تهدیدها، هشدار جدی به مقامات رسمی و مسئول داده و می‌دهند، اما متاسفانه باز هم سیاست‌ها و اقدام های تفرقه افكنانه، بحران ساز و مغایر با موازین مندرج در قانون اساسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر در زمینه آزادی عقاید و مذاهب ادامه دارد. به گونه‌ای كه هرروز شاهد نقض حقوق شهروندی گروه های مذهبی و قومی هستیم."
این بیانیه با اشاره به برخی محدودیت‌های مذهبی و اعتقادی می‌افزاید: "جلوگیری از احداث مساجد اهل سنت در تهران و دیگر كلان شهرها ، حمله به مساجد و مراكز تعلیم قرآن هموطنان اهل سنت ، ضرب و شتم ، بازداشت و زندانی كردن آنان در سنندج و دیگر شهرها حمله به حسینیه دراویش و تخریب مراكز مذهبی آنان در قم و بروجرد ، احضار و بازجوئی گروه كثیری از آنان و بازداشت یكی از وكلاء مدافع آنها از جمله اقداماتی است که می تواند بخشی از سیاست‌های بحران ساز و تشدید كننده منازعات قومی و مذهبی و در جهت منافع بیگانگان و دشمنان ایران آزاد ، توسعه یافته و متحد قلمداد شود."

در پایان این یانیه آمده است: "ما امضاء كنندگان این بیانیه بار دیگر ضمن اعتراض و هشدار نسبت به نتایج و آثار زیانبار اینگونه اقدامات، خواهان توقف فوری حملات ، بازداشت‌ها و آزادی فوری هموطنان دربند خود ( اعم از برادران اهل تسنن و دراویش اهل تشیع ) هستیم . بی شک مسئولیت ادامه این اقدام‌ها و سیاست‌ها متوجه مسئولان ذیربط بوده که باید در پیشگاه ملت شریف ایران پاسخگو باشند."

امضاکنندگان بیانیه