رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۸۶

چکیده سرمقاله های مطبوعات ایران

22 میلیون کد ملی بلاصاحب
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله‌ای انتقادی، از سکوت نشریات و جریان‌های اصول‌گرا در قبال صدور 22 میلیون کد ملی بیشتر از جمعیت کشور از سوی وزارت کشور گلایه کرد.

این روزنامه درتشریح نگارش چنین سرمقاله‌ای می‌نویسد: آنچه بهانه نگارش اين سطور شد، اظهارات سه روز قبل وزير كشور در خصوص انجام انتخابات با كد ملي و صدور 92 ميليون كد ملي (حدود 22 ميليون بيش از جمعيت اعلام شده كشور) است. اين موضوع واكنش همراه با نگراني برخي از اصلاح طلبان را به همراه داشت، اما دريغ از يك كلمه اعتراض توسط برخي محافظه‌كاران و رسانه‌هاي آنها. در حالي‌كه همين رسانه‌ها در سال 80 به بهانه يك خبر نه چندان قطعي در خصوص احتمال عدم ابطال شناسنامه 5 ميليون نفر از فوت‌شدگان، داد و فرياد به راه‌انداختند كه اين 5 ميليون شناسنامه قرار است در انتخابات دور دوم رياست جمهوري خاتمي مورد سوء استفاده قرار گيرد.

این سرمقاله نویس می‌افزاید: البته قرار نيست كسي را متهم كنيم اما دو روزنامه و يك هفته نامه متعلق به محافظه‌كاران ‌ ‌كه در سال 80 همه اصلاح طلبان را متهم مي‌ساختند، اكنون بايد به اين پرسش پاسخ دهند كه چرا در برابر وجود 22 ميليون كد‌ملي بلا صاحب سكوت مي‌كنند.

سرمقاله نویس آفتاب یزد در ادامه تاکید می‌کند: اگر به فرض همه آن 5 ميليون شناسنامه بي‌صاحب هم در انتخابات به نفع خاتمي بكار گرفته مي‌شد تاثيري در اختلاف فاحش راي او با مـجـموع آراي رقباي شش‌گانه او ايجاد نمي‌كرد در حالي كه به نظر مي‌رسد امروز، حتي چند ده‌هزار راي مي‌تواند سرنوشت انتخابات را تغيير دهد.

گواهي تاريخ بر خط مرزي اروند
روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز خود در واکنش به اظهارات جلال طالبانی، رییس جمهور عراق درخصوص لغو یک‌طرفه قرارداد الجزیره از سوی این کشور نوشت: جلال طالباني رئيس جمهوري عراق موضعي شبيه موضع سال 1359 صدام حسين گرفته و با زير سوال بردن قرارداد الجزيره، در واقع خواسته است خطوط مرزي دو کشور را که از زمان امپراتوري عثماني مورد قبول طرفين بوده است، بار ديگر زير سوال ببرد. اينک که دولت جديدي بر عراق حاکم شده است و اين دولت منادي روش دموکراتيک حکومت داري و مناسبات صحيح داخلي و بين‌المللي و صاحب پارلمان، هيات وزيران تخصصي و ساير نهادهايي است که براساس آن بر دموکراتيک بودن تاکيد مي‌کند، بسيار بعيد به نظر مي‌رسد که رئيس جمهور اين کشور قراردادي را زير سوال ببرد که براساس کنوانسيون هاي بين‌المللي غيرقابل تغيير است.

بهروز بهزادی نویسنده سرمقاله امروز اعتماد در ادامه با تشریح نگاه ایرانیان در خصوص اتخاذ چنین مواضعی از سوی این مقام عراقی نوشت: ملت ايران ميل ندارد يک رئيس جمهور ديگر عراق بعد از تغييرات وسيع در دولت و زمامداران اين کشور بار ديگر حرف‌هايي شبيه صدام حسين مخلوع و معدوم بزند که به ملاک ديگري جز روابط حسنه با همسايه خود ايران معتقد بود و کينه‌يي تاريخي نسبت به ايرانيان داشت.

عبرت يا ترفند
روزنامه كيهان در سرمقاله امروز خود با افشای پشت‌پرده علل گرایش اصلاح‌طلبان به اعتدال‌گرایی نوشت: آنچه مردم از دوره اصلاحات در ذهن و جانشان مانده، جراحاتي است كه از لبه‌هاي تيز جريان افراطي اصلاح‌طلبي تحت لواي شعارهاي نرم و زيبايي چون جامعه مدني، توسعه سياسي، گفتگوي تمدنها و امثالهم مطرح مي‌شد. شايد آن روزگار اصلاح‌طلبان افراط‌گرا مي‌پنداشتند هر‌چه صدايشان بلندتر باشد و رفتار سياسي غليظ و شديدتري از خود بروز دهند، بيشتر و بهتر ديده مي‌شوند و امروز كه در گوشه ميدان سياست طرد شده‌اند و گوي حكومت را به دست رقيب سپرده‌اند، گمان مي‌كنند مي‌توانند سابقه تاريك افراطي‌گري‌هاي خود را كه در اذهان مردم به جاي گذاشته‌اند، با چراغ اعتدال‌گرايي روشن كنند.

سرمقاله نویس کیهان در بخش دیگری از نوشتار خود چنین روی‌کردی اعتدالی از سوی اصلاح‌طلبان ضروری دانسته و موفقیت آن را در سازگاری با منویات رهبر انقلاب مشروط و محدود کرده است؛ به این ترتیب که: بدون‌ترديد راه نجات اصلاح‌طلبان عبور از افراطيون است. دير يا زود جريان اصلاح‌طلبي براي آبروي خود هم كه شده بايستي افراط‌گرايان را كنار بزند تا شاهد تولد جريان جديدي از بطن رخوت‌زده و رنجور جبهه دوم خرداد باشد.
حمید امیدی سرمقاله‌نویس امروز کیهان، در ادامه با ترسیم الگویی سیاسی از آیت‌الله خامنه‌ای در مشروعیت مردمی همه احزاب سیاسی در ایران می‌نویسد: دايره‌اي وجود دارد كه اگر جريانات سياسي كشور اعم از اصلاح‌طلبان و ديگران بتوانند خود را درون آن جاي دهند، مورد پذيرش مردم قرار گرفته و در فضاي سياست و حكومت كشور جايي براي تنفس سالم پيدا مي‌كنند. او سپس از قول رهبر ایران آورده است: «اصول‌گرايي نحله يا جرياني در مقابل ديگر جريان‌هاي رايج سياسي نيست. هركس و هر جرياني كه به مباني انقلاب علاقمند و پاي‌بند و هر نامي كه داشته باشد، جزء اصولگرايان است»

ضرورت تامين حقوق اساسي زنان
روزنامه جمهوري‌اسلامي سرمقاله امروز خود را به حمایت از طرح « ارث بردن زن از تمام دارائي‌هاي همسر» اختصاص داده است.

سرمقاله نویس این روزنامه ضمن استقبال از تصویب یک فوریت این طرح در مجلس شورای اسلامی نوشت: كاري كه مجلس شوراي اسلامي در زمينه اصلاح قانون ارث بردن زنان از همسرانشان شروع كرده اقدامي در جهت تامين حقوق اساسي زنان است. اين نمونه‌اي از همان كاري است كه در نظام جمهوري اسلامي بايد انجام شود تا چهره واقعي اسلام و نوع تعاملي كه با زنان دارد نمايانده شود.

روزنامه جمهوری اسلامی در موضعی کاملآ شفاف تاکید کرد: اين‌كه زن علي‌رغم زحماتي كه در زندگي مشترك متحمل مي‌شود از بخش قابل ملاحظه‌اي از ميراث همسرش محروم باشد ولي فرزندان كه همه زحمات پرورش و تربيت آن‌ها را نيز زن متحمل مي‌شود و آن‌ها معمولا هيچ نقشي در جمع‌آوري ثروت خانواده ندارند صاحبان اصلي آن باشند روا نيست.
این روزنامه از نمایندگان مجلس خواست يك گام به جلوتر برداشته و زن را مستقيما همانند ساير ورثه مستحق ارث بردن از عرصه‌اي كه قرار است قيمت آن‌را به ارث ببرند بشناسند، تا نيازي به امتناع ورثه و سپس رسيدن به اين مرحله نباشد.

خانواده حزبي اصولگرايان
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود می‌نویسد: اصول‌گرايان در ايران يک خانواده حزبی را تشکيل می‌دهند که هم‌گرايی بين آن‌ها صرفا در ايام انتخابات و به منظور کسب قدرت نيست.

صالح اسکندری سرمقاله نویس این روزنامه با رد هرگونه شایبه قدرت‌طلبی در خانواده اصول‌گرایان تاکید می‌کند: در خانواده حزبی اصول‌گرايان، ائتلاف برای کسب قدرت نيست بلکه ائتلاف بر سر حفظ و توسعه آرمان‌های انقلاب اسلامی و گفتمان خدمت به مردم و پيشرفت کشور است.

سرمقاله نویس‌رسالت در پایان نوشته خود چنین نتیجه می‌گیرد: جامعه روحانيت مبارز تهران، جامعه مدرسين، حزب موتلفه‌اسلامي، جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، حاميان دولت و ... همگی اعضای خانواده حزبی اصول‌گرايان هستند که مشترکات سياسي، اجتماعی و فرهنگی آن‌ها به مراتب بيشتر از ساير گروه‌هاى رقيب است، لذا هم‌گرايی اصول‌گرايان فراتر از يک ائتلاف ساده حزبی براى تصاحب کرسی‌های قدرت است.

نشست اعضای 6+ 5 به همراه چهره‌هايی چون قاليباف، رضايي، لاريجانی با آيت‌الله مهدوی کنی گامی برای هم‌افزايی اصول‌گرايان بود.