تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

حمله به فرمانداری بندر ترکمن

در اعتراض به قتل دو صیاد در بندرترکمن، صبح امروز ساختمان فرمانداری این شهر از سوی بیش از 500تن از صیادان خشمگین مورد حمله قرار گرفت.

به گزارش زمانه از ایران، معترضان صبح امروز با ورود به محوطه فرمانداری این شهرستان، شيشه اتاق‌ها و خودروهاي پارك شده در نزديكي فرمانداري را شكسته و خسارات فراوانی برجای گذاشتند.

مهاجمان خشمگین در اعتراض به كشته شدن دو صياد تركمن به دست ماموران حراست دريا که چند شب پیش به علت صيد غيرمجاز توسط این ماموران جان خود را از دست داده بودند،اقدام به تخریب بخش‌هایی از ساختمان فرمانداری کردند.

نظرهای خوانندگان

با سلام و احترام خدمت شما عزیزان رادیو زمانه

در پی بروز درگیریهای جدی امروز در شهرستان ترکمن که در پی اعتراض ترکمنهای غرب گلستان نسبت به قتل دو تن از صیادان ترکمن در سواحل جنوب شرقی دریای خزر رخ داد ، 25 نفر از تظاهر کنندگان به شدت از سوی ماموران نیروی انتظامی مجروح و روانه بیمارستان شدند. در جریان این تظاهرات که از سواحل آغاز و تا فرمانداری شهرستان 130 هزار نفری ترکمن ادامه داشت بیش از دو هزار نفر از شهروندان اقلیت ترکمن حضور داشتند و با شعارهایی چون" زندگی زندگی "حق مسلم ماست" ، "مرگ بر دیکتاتور" ، "مرگ بر استبداد" ،" اشتغال اشتغال حق مسلم ماست به سمت فرمانداری ترکمن حرکت و به بانکها و تعدادی از ادارات بین راه نیز خسارات جدی وارد کردند. همچنین تظاهر کنندگان با نزدیک شدن به فرمانداری ترکمن به سمت آن حمله ور و با پرتاب سنگ و چوب و سایر ادوات آسیب های جدی به آن وارد کردند. پس از وخامت اوضاع نیز به دستور شورای تامین استان و نیروهای امنیتی گارد ویژه ضد شورش از گرگان وارد بندرترکمن شدند و به شدت با معترضین برخورد کردند. در جریان این درگیری که با شلیک گلوله های پلاستیکی همراه بود 25 نفر از تظاهر کنندگان مجروح و روانه بیمارستان شدند و قریب به 48 نفر نیز دستگیر شدند.

اخبار رسیده از بندرترکمن حاکیست که اوضاع به حالت عادی برگشته ولی تعداد بیشماری از ماموران امنیتی و انتظامی در سطح شهر و روستاها مستقر شدند. همچنین شنیده شده که احضار و دستگیری تعداد زیادی از تظاهر کنندگان نیز به صورت انفرادی آغاز شده است. و ماموران با مراجعه به درب منازل افراد آنان را بازداشت و به نقاط نامعلومی می برند.

قتل دو صیاد جوان در بامداد روز جمعه گذشته نقطه آغاز این اعتراضات بوده است. در سالهای اخیر و به ویژه دو سال اخیر ددها نفر از صیادان جوان ترکمن به علت صید غیر مجاز هدف گلوله ماموران امنیتی و حراست دریای جمهوری اسلامی قرار گرفته و کشته شدند. در انی میان شنیده شده که ماموران امنیتی با احضار سرا ترکمن و به ویژه سیاسیون و روحانیون از آنان برای فرو نشادن این غائله کمک خواستند. مناطق ترکمن نشین شرق استان گلستان از محرومترین نقاط ایران می باشد.

صيد ماهي توسط صيادان اين چنيني از سوي دولت و شيلات جمهوري اسلامي ايران ممنوع اعلام شده است ولي با اين وجود عده بسياري از جوانان ترکمن در سواحل دريا در ترکمن صحرا به صيد مشغولند و هر از گاهي نيز با تيراندازي به سوي آنها فاجعه اي که نبايدبيفتد رخ مي دهد و خانواده اي رابه عزا مي برد.براستي اين افراد چه کساني هستند؟و چرا باوجود ممنوعيت صيد هرگونه خطري را مي پذيرند و در سردترين و طوفاني ترين ماههاي سال دل به دريا مي زنند وبه صيد مي روند و حتي احتمال تيراندازي به خود را نيز مي پذيرند؟ آيا آنها از اين خطرات آگاه نيستند؟

آمارها گواهند که بيشترين درصد بيکاري در شهر بندرترکمن و کلا نوار مرزي شمال شرقي ايران ـ که از آن به ترکمن صحرا ياد مي شود ـ به چشم مي خورد.در حالي که بنا به آمارهاي رسمي درصد بيکاري در بندرترکمن حدود 34درصد اعلام شده است(يعني از هر سه نفر در بندرترکمن يک نفر بيکار وجود دارد) ولي آمارهاي غير رسمي درصد بيکاري در اين منطقه را تاحدود 55 الي 60 درصد نيز بالا مي برند چرا که بسياري از آمارگيران وقتي به شهرهايي مثل بندرترکمن مي رسند حتي دستفروشي وسيگارفروشي را نيز جزو آمارهاي اشتغال ذکر مي کنند در حالي که اين افراد را به هيچ وجه نمي توان داراي شغل ناميد.
یکی از ترکمنهای معترض در تماس با خبرنگاران گفت: "در این شهر جواني که به سن اشتغال رسيده است در شهري محروم مثل بندرترکمن وقتي که زمينۀ اشتغال مولد نباشد چه کاري از دستش بر مي آيد؟آيا مسئولان محترم راهي پيش پاي آنها نهاده اند تا اين افراد که در زمره مستعدترين افراد جامعه به شمار مي روند از يک راه قانوني به شغل مورد علاقه خود برسند؟آيا مسئولان استاني وکشوري کوشيده اند که با اصلاح ساختار اداري و از بين بردن موانع استخدامي و رفع تبعيض از شهروندان ترکمن زمينه هاي استخدام آنها را فراهم آورند، يا تنها به يک شعار پوچ بسنده کرده اند؟
اگر واقعا مسئولان حکومتي زمينه اي را براي اشتغال جوانان محروم صياد پديد آورند آن وقت کدام جواني سينه اش را سپر گلوله مأموران قرار خواهد داد و دل به دريا خواهد سپرد؟جواني که کار ندارد، سرمايه ندارد و مجبور است خرج خود و خانواده محروم خود را بدهد آيا چاره ي ديگري جز اين دارد که با تهيه تور ماهيگيري دل به دريا بزند؟و مديريت شيلات استان که بيش از نيمي از خاويار کشور را از آبهاي بندرترکمن، گميشان و خواجه نفس استحصال مي کند چه گامي در اشتغالزايي در منطقه بندرترکمن برداشته است و چه کاري براي رفاه، عمران و آباداني اين منطقه کرده است؟وچرا اين بنگاه عظيم اقتصادي بايد بيشترين سود را از سرمايه هاي طبيعي اين منطقه که حق مردم همين منطقه است ببرد ولي هيچ سودي به حال مردم منطقه نداشته باشد؟ آيا مديريت شيلات کشور نمي تواند با درصدي از سود حاصل از فروش خاويار کارخانجات و صنايع تبديلي در منطقه داير کندو عده اي از جوانان بيکار منطقه را جذب کند؟آيا يک مسئول نبايد پيگير ماجراي دردناک صيادان باشد؟و براستي تا کي بايدجوانان اين منطقه قرباني شوند و هيچ کس پاسخگو نباشد؟در اين قضيه همه مسئولان حکومتي در استان بايد پاسخگو باشند و بايد با ايجاد زمينه اشتغال در اين مناطق شرايط را براي استفاده از استعدادهاي بالقوه جوانان بندرترکمن، گميشان، خواجه نفس و ساير مناطق محروم ترکمن نشين مهيا کنند."
وی در ادامه افزود: " بسياري از همين جوانان صياد داراي استعدادهاي بالقوه اي هستند و افسوس که جواني و استعداد و پشتکار آنان به هدر مي رود. هستند جواناني که داراي تحصيلات ليسانس و فوق ليسانس هستند ولي براي تأمين معاش مجبور به صيد غير مجاز مي شوند.آنها فرزندان همين مرز و بوم هستند و قلبشان براي پيشرفت اين مرز وبوم مي تپد و حق دارند که از شرايط مساوي زيستن در اين کشور برخوردار باشند.آيا کسي حق آنها را محترم مي شمارد؟".
وی تصریح کرد: "از مسئولان مربوطه در اين قضيه بويژه نماينده بندرترکمن که قبل از انتخابات قولهاي فراواني در اين زمينه داده اند درخواست مي کنيم که وضعيت صيادان ترکمن را پيگيري کنند و نگذارند که شمع هاي جان اين عزيزان در جواني خاموش گردد. مسئولان جمهوری اسلامی بدانند که زيستن آبرومندانه حق هر فرد فارغ از نژاد و زبان و مليت و دين است.حق حيات انسانها را محترم بشمارند".
ترکمنهای استان گلستان قریب به 50 درصد از جمعیت این استان را تشکیل می دهند و در نوار شمالی استان مستقر هستند و به شدت نسبت به محدودیتهای جمهوری اسلامی نسبت به حقوق آنان اعتراض دارند.


-- از گرگان ، Dec 30, 2007 در ساعت 02:24 PM

salam man az ahalie gomishan hastam shoma darmorede atishzadane pasgahe harasate rostaye dahane chizi nanaveshtin

-- josef ، Dec 31, 2007 در ساعت 02:24 PM

اولا دو نفر دروغ است چون يك نفر بود
ثانيا قتل نبود بلكه در اثر تصادف بين قايق مامورين و صيادان يكي از صيادان كشته شد
لطفا دروغ به خورد مردم ندهيد

-- ؟؟؟؟؟ ، Dec 31, 2007 در ساعت 02:24 PM

ازاينكه اين خبر را به عنوان تيتر كار كرديد ممنون
صياد مقتول چند روز پيش يك نفر بود ولي هر سال چندين نفر به همين شكل متاسفانه كشته ميشوند ايا مجازات صيد ماهي (قانونا يا شرعا يا عقلا ) مرگ است ؟

-- شهروند ، Dec 31, 2007 در ساعت 02:24 PM

Agar mojazate yek javane sayad ke baraye emrare maash be mahigiri rafte marg bashad, mojazate avameli be estelah rohani o namazkhoun o ... ke 28 sal ast naft o gaz o hameye servathaye mellie ma ra michapand o ab az ab takan nemikhorad chist

-- NAM ، Jan 2, 2008 در ساعت 02:24 PM

سلام
من هموطن تركمن شما هستم.درخواستي از همه كساني دارم كه خود را وطن پرست ميدانند . در گوشه كنار اين مملكت ،جاهايي كه شما نميدانيد فقر و بيكاري در كنار ظلم و ستم رژيم فاسد چه بلايي سر مردم دراورده است ، اتفاقات بدي در جريان است. شماها بايد از اين مردم حمايت كنيد . در غير اين صورت ادعاهاي شما فقط شعار بوده و پوچ است.

-- حكيم ، Jan 3, 2008 در ساعت 02:24 PM

سلام
سلام
من هموطن تركمن شما هستم.درخواستي از همه كساني دارم كه خود را وطن پرست ميدانند . در گوشه كنار اين مملكت ،جاهايي كه شما نميدانيد فقر و بيكاري در كنار ظلم و ستم رژيم فاسد چه بلايي سر مردم دراورده است ، اتفاقات بدي در جريان است. شماها بايد از اين مردم حمايت كنيد . در غير اين صورت ادعاهاي شما فقط شعار بوده و پوچ است.

-- حكيم ، Jan 3, 2008 در ساعت 02:24 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)