تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بينوش: مي‌خواهم ايران و ايرانيان را بيش‌تر بشناسم

ژولیت بینوش بازیگر سرشناس فرانسوی و برنده اسکار برای دومین بار به ایران سفر کرد. وی گفت: براي دومين‌بار به ايران آمده‌ام تا ايران و ايرانيان را بيش‌تر بشناسم. ژوليت بينوش در گفت‌وگو با ايسنا، با اعلام این مطلب، درباره‌ي دلايل حضور دوباره‌اش در ايران گفت: مزه‌ي حضور در ايران را چشيده بودم، اما مي‌خواستم اين موضوع را عميق‌تر درك كنم.

او با اشاره به پروژه‌ي مشتركش با عباس كيارستمي، يكي ديگر از دلايل سفرش به ايران را شناخت بيش‌تر اين كارگردان سينماي ايران عنوان كرد و گفت: وقتي با كسي كار مي‌كني، بايد از او شناخت داشته باشي.

بينوش با اشاره به سفر امروزش به كاشان، افزود: مي‌خواهم ايران و ايرانيان، زندگي ايراني، تاريخ و فلسفه‌ي ايرانيان را بشناسم. من اين شانس را داشتم كه به خانه‌ي چند نفر از ايرانيان بروم و اين موقعيتي است كه مي‌خواستم از آن استفاده كنم تا با تاريخ و فلسفه‌ي ايران رابطه‌ مستقيم داشته باشم.

اين بازيگر برگزيده‌ي "اسكار" با تأكيد بر اين‌كه "فرهنگ غرب و شرق" در تضاد با يكديگر نيستند، خاطرنشان كرد: سال‌هاست كه ايرانيان به غرب آمده‌اند و الآن زماني است كه غربي‌ها به ايران بيايند تا ايران را بشناسند.

او در ادامه يادآور شد: خواندن نوشته‌هاي "ابن عربي" و "مولاناي رومي" به من اين اجازه را داده است كه به ‌سنت فلسفي ايران نزديك شوم و با آن احساس نزديكي زيادي داشته باشم.

بينوش در ادامه با اشاره به اطلاعش از كار كيارستمي بر روي شعرهاي حافظ گفت: درباره‌ي اين موضوع صحبت كرده‌ايم؛ اما تنها مشكل اين است كه فارسي نمي‌دانم. البته 15، 20 سال پيش مجموعه‌اي از اشعار حافظ را با نام "خواسته‌ي شديد" خواندم كه در فيلم "شكستن و وارد شدن" آنتوني مينگلا برايم خيلي الهام‌بخش بود. وقتي ترجمه‌ي شعرها را براي "آنتوني" مي‌خواندم، چشمانش از حدقه بيرون آمده بود. انگار حسودي‌اش شده باشد از اين‌كه من چنين كتابي دارم، آن را از من قاپيد تا در تنهايي بخواند و جالب اين‌كه فضاي اين شعرها خيلي با حال و هواي كار ما همخواني داشت.

بينوش در پايان گفت كه چندروزي بيش‌تر در ايران نيست.

نظرهای خوانندگان

lotfe aghaie kiarostami be iran bishtar az filmhaist ke dorost mikonand ba oomadan in khanoom be iran momkene honarmandhaie dige ham alaghemand beshnd ke bian

-- malile ، Dec 26, 2007 در ساعت 03:13 PM

بينوش ميخواهد با رفتن خانه‌ي چند نفر از ايرانيان با تاريخ و فلسفه‌ي ايران رابطه‌ مستقيم داشته باشد. پس ما خودمون يه پا مورخ و فيلسوف مى بوده باشيم!

-- فيلسوف ، Dec 27, 2007 در ساعت 03:13 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)