تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کروکر: ایران در کاهش خشونت‌ها در عراق موثر بوده است

رایان کروکر، سفیر ایالات متحده در بغداد، نقش ایران در کاهش خشونت‌ها در عراق را ستود. این نوع موضع‌گیری مقامات آمریکایی درباره ایران گرچه از سوی مقامات نظامی این کشور در ماه‌های اخیر سابقه داشته است، اما از سوی کروکر کمتر دیده شده است.


رایان کروکر. فرانس پرس

به گزارش خبرگزاری رویترز، رایان کروکر روز یکشنبه اظهار داشت واشنگتن معتقد است ایران احتمالا پشت آتش‌بس اعلام شده از سوی مقتدی صدر قرار دارد.

کروکر با این حال گفت که مقام‌های ایالات متحده هنوز نقش ایران را غیر قابل پیش‌بینی می‌دانند و از نظر آنها انگیزه‌های تهران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

سفیر ایالات متحده در یک کنفرانس خبری در بغداد گفت: "من در پیش‌بینی یا تحلیل آنچه که ایرانی‌ها انجام می‌دهند، بسیار محتاط هستم. چراکه ما در آنجا (ایران) نیستیم."

رایان کروکر افزود: "اما از ناحیه‌ شبه‌نظامیان افراطی شیعه ما شاهد کاهش اقدام خشونت‌آمیز بوده‌ایم—نه توقف بلکه کاهش."

سفیر ایالات متحده گفت: "ما شاهد بودیم که مقتدی صدر خواستار آتش‌بس و پس از آن خواستار تجدید آن آتش بس شده است. ایرانی‌ها به طور ضمنی-- نه به ما بلکه به دیگران-- گفته‌اند که آنها در همه اینها نقش ایفا کرده‌اند."

از کروکر پرسیده شد که چه کسی گفته است که ایرانی‌‌ها در پس آتش‌بس مقتدی صدر هستند و او در پاسخ گفت که مقامات عراقی گفته‌اند.

واشنگتن ایران را متهم می‌کند که در ارسال تله‌های انفجاری که می‌تواند به خودروهای زرهی و تانک‌ها نفوذ کند، نقش دارد.

کروکر اظهار داشت چنین حملاتی کمتر دیده می‌شود. وی با این حال گفت در این ماه رییس پلیس استان بابل با همین جنگ‌افزار از پای درآمد. استان بابل در جنوب بغداد است و ساکنان آن بیشتر شیعه هستند. در این استان نیروهای صدر با پلیس عراق زدو خورد داشته‌اند.

رایان کروکر با اشاره به سیاست آتش‌بس مقتدی صدر گفت: "اگر صدر این سیاست را در پیش گرفته است و ایرانی‌ها از نفوذ خود برای تثبیت این سیاست بهره گیرند… در آن صورت تحول مثبتی است."

امسال ایالات متحده و ایران یک کمیته برای بحث بر سر مسائل امنیتی عراق تشکیل دادند و پس از 30 سال به طور مستقیم گفتگو کردند.

سخنگوی مقتدی صدر هفته گذشته اعلام کرد که سپاه مهدی تمدید آتش بس شش ماهه را مد نظر قرار دارد.


قرار است دور چهارم گفتگوهای ایران و ایالات متحده درباره مسائل امنیتی عراق در آینده نزدیک برگزار شود.

قدردانی ژنرال آمریکایی از همکاری ایران

رایس سفر به ایران را منتفی ندانست

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)