تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سران اتحادیه اروپا گسترش مرزهای شینگن را جشن گرفتند

مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا، رهبران اتریش، مجارستان و اسلواکی، روز شنبه در هگی شالوم مجارستان به مناسبت گسترش مرزهای شینگن طی مراسمی از بنای یادبودی پرده‌برداری کردند. هگی شالوم واقع در مرز مجارستان و اتریش است و در 15 کیلومتری مرز اسلواکی قرار دارد.


ایستاده از چپ: رییس کمیسیون اروپا، نخست وزیر پرتغال، نخست وزیر مجارستان، نخست وزیر اسلواکی، وزیر کشور اتریش، و کمیسر اتحادیه اروپا(فراتینی). آسوشیتدپرس

نه کشور اروپایی نیمه شب پنجشنبه کنترل بر مرزهای زمینی و دریایی خود را برچیدند. این کشورهای عبارتند از: جمهوری چک، استونی، لتونی، لیتوآنی، مجارستان، مالت، لهستان، اسلواکی و اسلونی.

خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا در این مراسم برداشته شدن مرزها را نشانگر افزایش اعتماد میان ملت‌ها دانست. وی پیوستن مجارستان و اسلواکی را به مرزهای شینگن شادباش گفت.

خوزه سوکراتس، نخست‌وزیر پرتغال نیز که کشورش ریاست‌ دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست دارد در این مراسم اظهار داشت که مفتخر است پرتغال در این واقعه تاریخی مشارکت داشته است. سوکراتس گفت: "ما امروزشهروندی اروپایی را جشن می‌گیریم."

فرنس جورجیانی، نخست‌وزیر مجارستان اظهار داشت آزادی، برای پاسداری از ارزش‌های دموکراسی و شرافت انسانی مسئولیتی مشترک ایجاب می‌کند. وی افزود: "ما به عنوان شهروندان مجارستان مفتخریم که آماده پاسداری از اروپا و توانبخشی به آن شده‌ایم."

برخی از کشورهای قدیمی شینگن پیشاپیش از پیوستن کشورهای تازه به درون مرزهای اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرده‌اند. این کشورها می‌گویند کشورهای جدید به لحاظ امنیتی برای سایر اعضا خطر محسوب می‌شوند و موجی از تبهکاران اروپای شرقی از این پس قادر خواهند بود بدون کنترل از مرزها عبور کنند.

هم‌اکنون 400 میلیون نفر در 24 کشور اروپایی می‌توانند بی‌گذرنامه سفر کنند.

در حال حاضر بریتانیا و ایرلند خارج از حوزه شینگن قرار دارند و مسافران برای رفت‌وآمد همچنان به گذرنامه احتیاج دارند.

قبرس برای پیوستن به شینگن یک سال مهلت خواسته است و رومانی و بلغارستان نیز که دو عضو جدید اتحادیه اروپا هستند همچنان باید استاندارهای امنیتی خود را افزایش بدهند تا به حوزه شینگن وارد شوند.

نظرهای خوانندگان

سوئیس را از قلم انداختین . هنوز ویزای خودشو می خواد .

-- حمید ، Dec 23, 2007 در ساعت 11:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)