تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله روزنامه‌های ایران

مردم حلا‌ل می‌كنند
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با اشاره به حلالیت طلبیدن احمدی نژاد از مردم، آورده است: "اكنون كه آقای رئیس جمهور در یك همزبانی غیر رسمی با كارشناسان منتقد، برخی اشتباهات دولتی را برای مردم مشكل ساز دانسته‌اند و از مردم حلا‌لیت طلبیده‌اند، این حلا‌ل خواهی قطعا مورد قبول مردم واقع خواهد شد به شرط آنكه اولا‌در ادامه راه، حلقه فعلی مشاوران شكسته شود و برخی تصمیمات مهم اقتصادی و سیاسی كشور، تنها بر اساس دیدگاههای ارائه شده توسط جمعی محدود از یاران رئیس جمهور اتخاذ نگردد، ثانیا مردم شاهد اجرای وعده رئیس جمهور در خصوص برخورد قاطع با كسانی باشند كه اقدامات آنها، موجب ضرر و زیان برای ضعیف ترین اقشار جامعه شده است. آقای رئیس جمهور اكنون كه با انرژی معنوی - ناشی از درك عرفه و قربان در سرزمین وحی- به كشور بازگشته است قطعا می تواند به پذیرش حلا‌ل خواهی شجاعانه خود امیدوار باشد. اما اگر برخی حوادث سابق تكرار شود و نیز اگر بعضی از اطرافیان یا حامیان رئیس جمهور، كماكان تلا‌ش كنند كه شعارهای خاكی او را با چهره‌ای افلا‌كی جایگزین كنند، شاید نتوان به پذیرش حلا‌ل خواهیهای بعدی امیدوار بود."





سوخت اتمی و بازی های جدید

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز شنبه خود به مقوله تحویل اولین محموله سوخت نیروگاه بوشهر پرداخته با اعلام هشدار درباره آنچه که "بازی جدید غرب " نامیده ،چنین نوشته است: "این سخن كه با دریافت سوخت هسته ای دیگر ایران به غنی سازی نیازی ندارد نیز بی مبنا و خلاف واقعیت های موجود در جهان امروز است . خود همان كشورهائی كه مسئولان آنها این سخن را بر زبان می آورند از جمله آمریكا علاوه بر داشتن نیروگاه اتمی و چرخه سوخت و اینكه هر روز با اشتهائی بیش از گذشته به تكثیر آن می پردازند حتی از سلاح اتمی نیز برخوردارند و بر خلاف معاهده منع تولید و گسترش سلاح های اتمی كه همه كشورهای صاحب سلاح های اتمی را مكلف به نابود ساختن آنها می كند همچنان به تولید نسل های جدید سلاح های اتمی مشغولند و در عین حال به دیگران از جمله به ایران می گویند حتی از فناوری صلح آمیز هسته ای هم باید محروم باشید! جالب است كه این سخن بی پایه را رئیس جمهور آمریكا درحالی میگوید كه 16 سازمان اطلاعاتی كشورش با صراحت اعتراف كرده اند برنامه های اتمی ایران كاملا صلح آمیز است و هیچ انحرافی به سوی فعالیت های نظامی ندارد.

روشن است كه رئیس جمهور آمریكا و دولتمردان بعضی كشورهای اروپائی و رسانه های همنوا با آنها در این بازی جدید بی جهت خود را خسته می كنند و باید بدانند كه مردم و دولتمردان ایرانی همانگونه كه اعلام كرده اند به این قبیل مطالب واهی كمترین اعتنائی نخواهند كرد و به راه خود كه راهی كاملا قانونی و در چارچوب مقررات بین المللی است ادامه خواهند داد."

چالش های انتخاباتی
روزنامه كیهان در سرمقاله امروز خود که به قلم حمید امیدی نگاشته شده، به جریان اصولگرا هشدار داده که هر چه سریعتر به وحدت برسند، و در ادامه به برنامه انتخاباتی اصلاح طلبان می پردازد و می نویسد: "اگر چه مردم نشان دادند كه نه فریب جنگ روانی آنان و نشان دادن- به دروغ- وضعیت بحرانی برای كشور را می خورند و نه گول این شعار را كه آنان برای نجات كشور(!) پای به میدان گذاشته اند مردم، علیرغم مشكلاتی كه وجود دارد، تلاش بی وقفه دولت را در عدالت گستری احساس می كنند، دست پاكی و اخلاص دولتمردان در خدمت صادقانه به مردم را به چشم می بینند و طعم شیرین پیروزیهای كشور در عرصه بین الملل و انرژی هسته ای را به كام می چشند. لازم است شخصیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی كه فكر می كنند با استقبال خوبی مواجه می شوند و حضورشان می تواند به نشاط فضای انتخاباتی كمك كند، پای در میدان رقابت بگذارند. انتخابات، موضوع بسیار مهمی است و شركت در آن و حضور همه جانبه مردم به دلیل ضرورت حفظ انقلاب و عظمت نظام یك وظیفه به شمار می آید. بایستی از تمام نقطه نظرات گروه های مختلف برای همكاری در جهت برگزاری انتخابات پرشور و گسترده با محوریت مشاركت حداكثری مردم، بهره جست. مجلس هشتم باید مجلسی باشد كه بتواند چهره های فرهیخته و كارآمد را دربر گیرد تا قادر باشد مشكلات و معضلات را به سرعت حل كند و نظام مقدس جمهوری اسلامی را در تحقق اقتدار و استقلال روزافزون، یاری نماید."





بازی تازه روس‌ها

روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز خود با اشاره به تحویل سوخت نیروگاه بوشهر آورده است: "ظاهراً روس ها تمایل زیادی نشان می دهند تا از سیاست دوپهلو در برابر ایران بهره گیرند. چرا که هنوز یک هفته بیشتر از انتشار خبر ارسال اولین محموله سوخت نیروگاه بوشهر نمی گذرد که روس ها بار دیگر تغییر موضع داده و اعلام کرده اند نیروگاه بوشهر دست کم تا یک سال دیگر راه اندازی نخواهد شد. این در حالی است که دو هفته پیش در حالی که روس ها قراردادهای تجاری پرسودی را با ایران منعقد کردند ظاهراً برای جلب رضایت تهران اولین محموله سوخت نیروگاه بوشهر را ارسال کردند و متعاقباً این امیدواری به وجود آمد که روس ها بالاخره به بدقولی های خود پایان داده اند. حتی بر این اساس رئیس سازمان انرژی هسته یی امیدوارانه از به کارگیری انرژی هسته یی برای تولید برق در کشور طی یک سال آینده خبر داد. اما ظاهراً این امیدواری ها مانند گذشته چندان منطبق بر واقعیت نبوده است چرا که روس ها بسیار زودتر از آنچه تصور می شد، آب پاکی را روی دستان همگان ریخته اند. در واقع اعلام این خبر که قطعاً تا یک سال آینده نیروگاه بوشهر راه اندازی نخواهد شد، تازه ترین بدقولی روس ها به ایران محسوب می شود. روس های بدقول تاکنون چندین بار تعهدات هسته یی خود را نسبت به ایران نادیده گرفته اند و هر بار هم در برابر اعتراضات مقامات ایران طرح مشکلات مالی را پیش کشیده اند و خواستار دریافت پول بیشتر شده اند. آن گونه که مقامات ایران گفته اند ایران تمام تعهدات مالی خود به روس ها و حتی فراتر از آن را انجام داده است اما روس ها باز هم از وفای به عهد خودداری می کنند و اشتهای آنان سیری ناپذیر می نمایاند. به این ترتیب معلوم می شود در شرایطی که ایران به واسطه طرح پرونده هسته یی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد دچار گرفتاری هایی است، روس ها فرصت را مغتنم شمرده تا با بدقولی های پی درپی به کسب امتیازات بیشتر از طرفین دعوا بپردازند. ظاهراً اطمینان و اعتماد به روس ها بیشتر از این جایز نباشد و بهتر است مسوولان ذی ربط به جای طرح اعتراضاتی که بیشتر شبیه گلایه است تا اعتراض واقعی، به فکر تدوین سیاست جدیدی برای چگونگی برخورد با روس های بدقول باشند زیرا هیچ دلیل یا بهانه یی جز ملاحظات سیاسی و سوءاستفاده از شرایط موجود برای بدقولی های پی درپی کرملین نشینان یافت نمی شود و صلاح نیست پرستیژ ایران در جامعه بین الملل بیش از این مورد اهانت روسیه قرار بگیرد."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)