تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

هاشمی رفسنجانی: دولت اشتباهات شاه را تکرار نکند

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نسبت به واردات بی‌رویه برای مقابله با معضل تورم در ایران هشدار داد و از دولت خواست با افزایش بهای نفت اشتباه محمد رضا شاه پهلوی را تکرار نکند.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران و شرایط منطقه اظهار داشت که شرایط گفتگو با تهران مهیاست.

هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه امروز گفت: "از اشتباهات بزرگ رژیم شاه این بود که وقتی نفت گران شد، به این فکر افتاد که با واردات ارزان و فراوان مردم را راضی کند."

خطیب نماز جمعه تهران افزود: "با این کار تولید کشور خوابید و کشور بر روی صنایع مونتاژ روی آورد که این تولید نیست، بلکه باعث شد بازار ما از واردات رنگارنگ پر شود. البته شکست رژیم شاه عوامل زیادی داشت که یکی از مهمترین دلایل آن این بود."

رفسنجانی گفت: "اگر فکر کنیم با واردات می‌توان مساله تورم را حل کرد، باید بدانیم که در این صورت تولید داخلی کم می‌شود. شاید بشود برای مدتی و حداقل یک سال مشکل را حل کرد ولی با این کار خطر برای سال آینده وجود دارد. حالا که همه مساله تورم را قبول داریم، باید با همدلی و همکاری برای حل آن تلاش کنیم."

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران گفت: "ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام آمادگی داریم تا هر سیاستی که مفید باشد را تهیه کنیم و با ابلاغ رهبری آنها‌ را اعلام کنیم."

هاشمی رفسنجانی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران گفت: "چند گام مثبت حداقل حتی به صورت ظاهر نیز در خصوص پرونده هسته‌ای ایران به چشم می‌خورد. حل شدن چند سوال اساسی، گزارش شورای اطلاعاتی آمریکا که تا حدودی به نفع ما بوده است، البته نه تمام این گزارش و اقدامی که روسیه در خصوص تحویل سوخت هسته‌ای به ایران انجام داده که از سال‌های گذشته باید این کار را انجام می‌داده ولی تخلف کرده است از این‌گونه اقدامات است. البته متاسفانه روس‌ها اعلام کرده‌اند که تا پایان سال آینده این نیروگاه فعالیت خود را آغاز نمی‌کند که این مساله باید پیگیری شود."

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه " آمریکایی‌ها و متحدان آن دست از ارعاب ایران برنمی‌دارند" گفت:" آنها جلسه 1+5 تشکیل می‌دهند ولی باز شاهد شکست این جلسه هستیم. همین روز گذشته نیز جلسه‌ 1+5 تشکیل دادند ولی باز به نتیجه نرسیدند. آنها این‌گونه اقدامات را به عنوان شمشیری بالای سر ما قرار دادند و هر روز تهدید و ارعاب می‌کنند ولی این کارشان اشتباه است."

هاشمی رفسنجانی افزود: "سال‌هاست که این‌گونه اقدامات را انجام می‌دهند ولی نتیجه‌ای نگرفته‌اند. هزینه‌های نظامی خود را بالا بردند، تحریم‌ها را بیشتر کردند ولی باز شکست خوردند. البته این‌گونه اقدامات نیز برای ما هزینه‌های اقتصادی و سیاسی دارد ولی آمریکایی‌ها هم سودی نبردند."

خطیب نماز عید قربان گفت: "از زمانی که بوش ایران را محور شرارت خواند، آمریکایی‌ها بیشترین خسارت را دیدند. بودجه‌ نظامی آن‌ها از 400 به 700 میلیارد دلار رسید. تلفات جانی آنها سرسام‌آور است و مشکلات روانی در جامعه آنها تبدیل به فاجعه و اقتصاد آن‌ها دچار مشکل شده است. آبروی آنها نیز به عنوان قدرت اول جهان رفته و در عراق، افغانستان و هرجای دیگر نتیجه ‌معکوس گرفته‌اند."

وی با بیان اینکه " هدف دشمنان از ابتدا ایران بوده است" گفت: "ما به خوبی می‌دانیم با اشغال افغانستان، عراق، آ‌ها می‌خواستند ایران را محاصره کنند. آمریکایی‌ها خیال می‌کردند با محاصره‌ ما به هدف‌شان می‌رسند ولی باز نتیجه‌ معکوس گرفتند. چرا عقلای غربی فکر نمی‌کنند ایران طرف عاقلی است و زمینه‌های گفتگو وجود دارد."

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران گفت: "سی سال است که نشان داده‌ایم طرفدار صلح هستیم و ماجراجویی در منطقه و جهان نخواهیم داشت. این‌گونه عمل کردن آمریکایی‌ها و غربی‌ها اتلاف نیروها و وقت است و مانع پیشرفت صلح در جهان می‌شود و دود آن به چشم کسانی می‌رود که در کاخ‌های شیشه‌ای خود نشسته‌اند."

به گزاش ایسنا، هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه "ما مثبت عمل می‌کنیم، آنها هم سعی کنند مثبت عمل کنند" گفت: "چرا می‌خواهند گزارش 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا را مخدوش کنند. چرا کاری که وظیفه روسیه بوده و انجام داده را می‌گویند این کار برنامه‌ریزی شده بوده و یک فرصت به ایران است. غربی‌ها می‌توانند از این‌گونه اقدامات به بهترین نحو استفاده کنند."

هاشمی رفسنجانی گفت: "من به عنوان یک مسلمان خطیب عید قربان و خطیب نماز جمعه به عقلای غربی می‌گویم تا دست از این‌گونه مزاحمت‌ها بردارند و راه عقلانی، صلح و صفا را در پیش گیرند."

نظرهای خوانندگان

ای بابا بنده خدا به چه زبونی التماس کنه که بفهمید؟

-- علیرضا ، Dec 24, 2007 در ساعت 09:06 PM

Hata eshtebahate Shahe khoda biamorz az karhaye be estelah doroste shoma akhoundha behtar o dorosttar boud.

-- Nam ، Dec 24, 2007 در ساعت 09:06 PM

هاشمي پير سياست است ونادانسته حرف نميزند.

-- بدون نام ، Feb 3, 2008 در ساعت 09:06 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)