تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"دریافت سوخت بوشهر دربرابر تعلیق"

سرانجام پس از بارها تاخیر، روسیه امروز اعلام کرد تحویل سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، نخستین محموله سوخت تحویل نیروگاه اتمی بوشهر شده است.

شرکت دولتی روس اتم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "کانتینرهای سوخت که از سوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مهر و موم شده بود، به این نیروگاه تحویل داده شد."

وزارت امورخارجه روسیه آغاز تحویل سوخت به نیروگاه بوشهر را نشانگر این دانست که ایران زمینه‌های لازم برای ایجاد اعتماد دوباره به برنامه هسته‌ای خود را فراهم کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ خود آورده است: "ما بر این باوریم که شرایط کاملا جدیدی به وجود آمده است، که به ایران اجازه می‌دهد برای بازگرداندن اعتماد به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود گام بردارد."

وزارت امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرده است که ایران به طور کتبی تضمین‌های اضافی داده است که این سوخت تنها برای تولید الکتریسیته به کار خواهد رفت.

وزارت امور خارجه روسیه در مورد مضمون این تضمین‌ها آورده است: "این (تضمین‌ها) شامل تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم است، به طوریکه ایران در میان مدت به تاسیسات غنی‌سازی خود احتیاجی نخواهد داشت."

نظرهای خوانندگان

bah bah mobarak ast.... belakhare jame zahr sar keshide shod :D

-- saman ، Dec 18, 2007 در ساعت 11:59 PM

امروز اين خبر رو براي چند تا از دوستانم كه با من هم در كل هم فكر نيستند تعريف كردم....
فقط به تيتر شما و وزارت خارجه ي روسيه خنديدن!!
يارو تو برنامه زنده و تو هر جايي رفته ميگه پرونده هسته اي تمام شد ما براي 50000 داريم تلاش ميكنيم...زمانه از همه جا بي خبر ميگه اين زمينه تعليق؟!!!

شتر در خواب بيند پنبه دانه
گهي لپ لب خورد گه دانه دانه

هرچي توي اين دوسال تعليق شد بعد از اين هم تعليق ميشه!

-- ميم نقطه ، Dec 18, 2007 در ساعت 11:59 PM

ایران در حال ساخت یک نیروگاه هسته ای دیگر است که مستقیما از سوخت هسته ای ساخته شده در نطنز استفاده میکند پس تعلیق بی معناست ضمنا این نیروگاه با ظرفیت 360مگا وات تولید برق بدست متخصصین ایرانی ساخته میشود

-- حسین رحیمی ، Dec 18, 2007 در ساعت 11:59 PM

ایالات متحده آمریکا از طرح بوشهرحمایت میکند چون زیر نظارت و کنترل آژانس بین المللی قرار دارد. اما برای اینکه ایران غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند، و به جامعه بین المللی اطمینان دهد که به دنبال ساختن سلاح های هسته ایی نیست، ایالات متحده یک بار دیگر بر پیشنهادی که پیشتر از سوی سه کشور اتحادیه اوروپا داده شده است تأکید می کند - و آن اینکه ایالات متحده آماده است تا در صورت تعلیق غنی سازی از سوی ایران آن کشور را درزمینه فن آوری صلح آمیز هسته ایی یاری کند.

تعلیق غنی سازی از سوی ایران و اعتماد کردن به عرضه سوخت تضمین شده ازسوی کشورهای دیگر، دروازه های تازه ایی را به روی ایران میگشاید تا برای برنامه هسته ایش کمک های بین المللی دریافت کند. بدین ترتیب راه را نیز برای مناسبات بهتر میان ایران و آمریکا هموار میکند.

اما پافشاری ایران برای ادامه غنی سازی اورانیوم و نادیده گرفتن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تنها براین تردید می افزاید که برنامه هسته ایی ایران در واقع برای استفاده صلح آمیز نمی باشد.

-- گروه فرارسی دیجیتال ، Dec 18, 2007 در ساعت 11:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)