تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله روزنامه‌های ایران

گزارش های غیرشفابخش
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله روز دو شنبه خود با اشاره به ارائه گزارش اقتصادی رئیس جمهور، آنها را فاقد نکات تازه و موثر دانسته و می نویسد: "رئیس جمهور به خوبی می داند كه دیر یا زود، دسـتـاوردهـای مـثبت یا پیامدهای منفی تصمیمات اقتصادی دولت بر مردم آشكار خواهد شد و ارائه آمارهایی كه با احساس عمومی تطابق چندانی ندارد - چه توسط دولتمردان و چه به وسیله منتقدان دولت - كاربرد تبلیغاتی دراز مدت نخواهد داشت و حتی می تواند به ضد تبلیغ تبدیل شود.پس قاعدتاً برخی آماردهی ها و بعضی از گزارش ها، با هدف بدست آوردن اطمینان ملت نسبت به برنامه های دولت و جلب همكاری عمومی برای موفقیت این برنامه ها ارائه می شود. اگر اینچنین است دولت باید بتواند ابتدا در مجامع كوچكتر از جمله در میان همكاران خود و سپس در جمع نمایندگان مجلس - حداقل نمایندگان اصولگرا و حامی دولت - شفابخش بودن نسخه های اقتصادی دولت را ثابت كند. در غیر این صورت، تكرار گزارش ها، نه باری از دوش مردم برخواهد داشت و نه رسیدن دولت به اهداف خود را تسهیل خواهد كرد؛ اگر نگوئیم توقعات به حق مردم را آشكار و مشكلات جدیدتری برای دولت به وجود می آورد!"

دولت اولین بار
احمد پورنجاتی در سرمفاله شماره روز دوشنبه روزنامه اعتماد با طرح این سئوال که "چرا دولت نهم و به ویژه شخص آقای احمدی نژاد به گونه یی شگفت انگیز علاقه و اصرار دارند همه چیز خود را با اتیکت «برای اولین بار» به مردم ارائه دهند؟" چنین آورده است: "ای کاش دولت نهم و شخص آقای احمدی نژاد برای اولین بار کارنامه عملکرد داخلی و بین المللی خود را با معیار عقلایی هزینه فایده نیز می سنجید، هر چند در مبانی تصمیم گیری این دولت نیز جای حرف و سخن بسیار است، اما کاش."

بحران زباله
روزنامه اعتماد ملی در سرمقاله واپسین شماره خود با اشاره به "بحران زباله" در کشور به مقوله اختلاف دولت و شهرداری تهران پرداخته و می نویسد: "ظاهرا دولت نهم هنوز نپذیرفته كه شهردار تهران منتخب شورای شهر تهران و غیرمستقیم نماینده و برآیند رای مردم تهران است. از سوی دیگر ظاهرا حوزه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری بین قالیباف و احمدی نژاد به حوزه شهری نیز كشیده شده است. اینكه چنین وضعیت شكننده ای كه دود آن مستقیم به چشم مردم تهران می رود تا چه زمانی تداوم خواهد داشت، پرسش مهمی است كه معلوم نیست پاسخ آن را چگونه و چه زمانی می توان دریافت داشت.دولت و از همه مهم تر وزارت كشور باید با توجه و جدیت به بررسی مشكلات شهرداری تهران بپردازند. مهم نیست امروز اداره تهران در دست چه كسانی است، رئیس جمهور خود زمانی شهردار تهران بوده است. بدیهی است شهردار امروز تهران انتظاری از وی دارد كه ایشان در پیش تر از رئیس جمهور وقت داشت. در كلام خداوند به این گفته شده ، تداول ایام!"

آموزه های شش ماه سهمیه بندی بنزین
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با اشاره پایان دوره شش ماهه سهمیه بندی بنزین به بررسی وضعیت اقتصادی کشور در این مدت پرداخته و آورده است:"با كاهش سهمیه خودروهای عمومی همانند تاكسی های دوگانه سوز، میزان عرضه آزاد بنزین در بازار آزاد كاهش خواهد یافت كه با توجه به افزایش سهمیه شخصی ها، قیمت بنزین آزاد نیز به شدت با كاهش مواجه خواهد شد و همین امر، محدودیت عرضه بنزین آزاد در كشور را در پی خواهد آورد. در این میان، بایدتاكیدكرد، هنوز هم برخی از مشكلات در این طرح با وجود كارشناسی صورت گرفته همچنان به قوت خود باقی است. از جمله این مشكلات، می توان به نبود جایگاه گاز در برخی از شهرستان ها و فاصله مكانی روستاها به جایگاه های بین راهی و سوخت یك لیتری بنزین موتورسیكلت ها و روند كند ثبت نام تبدیل خودروهای شخصی مسافركش به خودروهای عمومی اشاره كرد.اما نكته حائزاهمیت دیگر، كاهش انگیزه و تمایل نمایندگان مجلس در زمینه پیگیری عرضه بنزین آزاد در كشور است. به نظر می رسد، اغلب نمایندگانی كه تا دیروز موافق اعلام نرخ آزاد بنزین در كشور بودند، پیرو رویكرد جدید دولت در دور دوم اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، تا حد زیادی با دیدگاه دولت، همراه شده اند. بنابراین، به نظر نمی رسدتلاش احتمالی شماری از نمایندگان برای پیگیری تصویب عرضه آزاد بنزین در كشور، در میان اكثریت دیگر نمایندگان از اقبال بالایی برخوردار شود، هم از این رو، بار دیگر دولت فرصت خواهد داشت مشكلات احتمالی این طرح را به مرور مرتفع كند."

آرزوهای بر باد رفته!
حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز روزنامه کیهان با اشاره به مقاله ای در سایت تابناک که به بررسی نسبت آیت الله خامنه ای و احمدی نژاد پرداخته بود ، ارجاع داده و می نویسد: "نویسنده مقاله با نوعی- به زعم خود زرنگی- كوشیده است اولاً؛ هر اقدامی در دولت احمدی نژاد، از جمله عزل و نصب ها را به رهبری نسبت دهد تا از این طریق برای توهم پراكنی شناخته شده محافل بیگانه كه دولت ها در جمهوری اسلامی ایران را فاقد اختیار قلمداد می كنند، به اصطلاح سندسازی كند. توضیح آن كه یكی از اصلی ترین محورهای تبلیغاتی دشمن علیه ایران اسلامی آن است كه حضور مردم در انتخابات و گزینش نمایندگان مجلس، رؤسای جمهور، اعضای خبرگان و... را نمایشی معرفی كرده و تمامی تصمیم گیری ها و سیاست پردازی ها را به شخص رهبر معظم انقلاب نسبت می دهند! دشمن با استناد به این توهم، مردمسالاری در ایران اسلامی و دخالت مردم در سیاستگذاری های نظام از طریق انتخاب مسئولان مورد علاقه آنان را نفی می كند. ثانیاً؛ نویسنده مقاله با اشاره به این كه رهبری پس از اعتماد به احمدی نژاد، حمایت از سایر مسئولان- مخصوصاً افراد وفادار و فداكار- را ضروری نمی دانند! می كوشد رهبری معظم له و توجه و عنایت ایشان را فقط در محدوده و دایره ای تنگ خلاصه كند، این توهم پراكنی نیز دقیقاً با تبلیغات سوء دشمنان درباره انحصار رهبری به یك گروه یا جریان خاص همخوانی دارد ضمن آن كه تمامی شواهد، رخدادها، مواضع و واقعیات موجود از سعه صدر آقا و تعامل با همه جریانات سالم سیاسی حكایت دارد."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)