تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

برگزاری نخستین کنفرانس مطبوعاتی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان

نخستین کنفرانس مطبوعاتی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در تهران با حضور مرتضی حاجی و عبدالله ناصری رییس و سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان برگزار شد.

به گزارش سایت امروز، این دو در اظهارات خود نسبت به سخنان هفته گذشته احمد جنتی درباره احراز صلاحیت ها به شدت انتقاد کردند.

جنتی هفته گذشته درباره نحوه بررسی صلاحیت ها گفته بود"اصل بر برائت نیست و این اصل پشتوانه حقوقی ندارد."

سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان چنین اظهاراتی را نقض صریح قانون اساسی برشمرد و گفت: "سخنان آقای جنتی از آن جهت تعجب برانگیز است که قرار است آقای جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان حافظ قانون اساسی باشد، اما بیان این جمله از سوی دبیر شورای نگهبان عدم التزام به قانون اساسی تعبیر می شود، زیرا اصل برائت یک اصل مسلم از قانون اساسی است و جز اظهار تاسف چه چیزی می توان گفت وقتی دبیر شورای نگهبان به صراحت از نقض قانون اساسی دفاع می کند."

ناصری شایعه عدم حضور چهره‌های ردصلاحیت شده در مجلس هفتم را در لیست اصلاح طلبان رد و تاکید کرد: "عدم حضور چهره های شاخص ردصلاحیت شده اصلاح طلبان در لیست ائتلاف به نوعی تائید عملکرد پیشین شورای نگهبان است و این ردصلاحیت که از نظر ما قانونی نیست به هیچ وجه مبنای تصمیم گیری ما نیست زیرا ائتلاف براساس ویژگی های مورد نظرش از جمله تدین و حسن شهرت، سابقه فعالیت سیاسی و اجتماعی، دفاع از حقوق شهروندی، برخورداری از دانش، کلان نگری، مدنظر قرار دادن منافع ملی، تعهد به اهداف و برنامه های ستاد ائتلاف، برخورداری از مقبولیت در حوزه اجتماعی و باور به شأن رفیع مجلس در ساختار حقوقی کاندیدا معرفی می کند. از همین رو ستاد ائتلاف از تمام واجدان شرایط دعوت می کند که در انتخابات ثبت نام کنند."

مرتضی حاجی رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان تهران نیز بر این مساله تاکید کرد که" برای تضمین سلامت انتخابات دیدارها و ملاقات‌هایی با افراد تصمیم ساز کشور صورت گرفته، زیرا بحث سلامت انتخابات یک مبحث جدی است و خاتمی، هاشمی و کروبی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا سلامت انتخابات تضمین شود."

عبدالله ناصری در پاسخ به این سوال که "چگونه می خواهید مشارکت مردم را در انتخابات آتی افزایش دهید"، گفت: "بحث جلب مشارکت مردم به نوع رفتار حکومت برمی گردد، زیرا این رفتار جهت گیری فضای انتخاباتی را تعیین می کند، اما بیان سخنانی نظیر سخنان آقای جنتی مبنی بر اینکه اصل بر برائت نیست مشارکت بخشی از مردم را مساله دار می کند. از سوی دیگر رسانه ملی به عنوان یک رسانه که در سراسر کشور مخاطب دارد می تواند تقویت کننده، یا تضعیف کننده مشارکت مردم باشد. هر چند مردم همواره این نگرانی را دارند که آرای ریخته شده آنها در صندوق های رای تا چه حد می تواند کاربرد داشته باشد اما نوع اقبالی که مردم در حال حاضر نسبت به آقای خاتمی در سفرهای استانی نشان می دهند، موید این است که مردم نسبت به شرایط کشور احساس نگرانی می کنند و این احساس نگرانی خود می‌تواند به میزان مشارکت مردم در انتخابات کمک کند."

عبدالله ناصری با بیان اینکه "شعار نجات ملی به درستی در رسانه‌ها تبیین نشد"، گفت:"این شرایط آنقدر گسترده است که برای برون رفت از آن باید میثاق محکمی را تشکیل داد هر چند جناح مقابل طرح آشتی ملی را در مقابل آن مطرح کرد. گرچه اگر این مساله یک تاکتیک انتخاباتی نیز باشد باید برای برون رفت از شرایط کنونی آن را پذیرفت."

حاجی رییس ستاد ائتلاف تهران نیز با بیان این که "نجات ملی می تواند یک شعار انتخاباتی باشد"، اظهار داشت:"در مورد شعار بحث های بسیار جدی وجود دارد اما در حال حاضر هنوز شعار ائتلاف قطعی نشده است زیرا شعار انتخاباتی باید برخاسته از برنامه های اصلاح طلبان باشد و باید به این واقعیت توجه کرد. امروز هیچ کارشناسی را نمی توان پیدا کرد که تصریح کند اقدامات دولت در جهت تحقق چشم انداز است. به هر حال عملکرد دولت در بعد داخلی و خارجی غیرقابل قبول است و تورم روزافزون کمر مردم را شکسته و دخالت در حوزه شخصی مردم آن قدر گسترده شده است که به مردم می خواهند بگویند "چکمه را چگونه باید پوشید"، به هر حال برای خروج از این وضعیت باید مردم در پای صندوق های رای حضور یابند."

وی در پاسخ به این سوال که "معرفی نکردن سرلیست جناح اصولگرا و اصلاح طلب دلیلی بر اختلافات است"، گفت:" باید ابتدا لیست‌ها مشخص شود تا سرلیست‌ها را بتوان معرفی کرد. در حال حاضر بنا نداریم که افراد را محدود کنیم گرچه تاکنون 290 نفر از فعالان سیاسی از سوی احزاب به عنوان نمایندگان پیشنهادی تهران مطرح شده اند که قرار است به یک لیست 30 نفری تبدیل شود اما بعد از ثبت نام سرلیست ها معین می شود. هر چند آقای کروبی بارها اعلام کرده اند که برای انتخابات مجلس کاندیدا نمی شوند اما اگر ایشان ابراز تمایل کنند قطعاً ائتلاف از سرلیستی ایشان استقبال می کند و امید است با رایزنی‌های صورت گرفته اصلاح طلبان بتوانند یک لیست واحد منتشر کنند. آقای کروبی نیز بارها اعلام کرده اند که لیست حزب اعتماد ملی تفاوت اندکی با لیست اصلاح طلبان دارد و آن تفاوت می تواند معیار مناسبی باشد که حزب اعتماد ملی بتواند پایگاه خود را مورد سنجش قرار دهد و این نکته یی است که آقای کروبی بارها بر آن پافشاری کرده است که مایل است با تابلوی حزبی خود فعالیت کند."

عبدالله ناصری در مقام سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در مورد حضور زنان در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان گفت: "زنان باید در تمام عرصه‌های جامعه حضور داشته باشند و قطعاً ثبت نام و حضور زنان کارآمد و شایسته مورد استقبال ستاد ائتلاف است. به هر حال از نظر ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در شرایط مساوی زنان نسبت به مردان برای حضور در مجلس شایسته‌تر هستند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)