تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مشرف حالت فوق‌العاده را لغو کرد

پرویز مشرف، رییس‌جمهوری پاکستان روز شنبه حالت فوق‌العاده در این کشور را لغو کرد. بدین ترتیب از امروز قانون اساسی پاکستان که از سوم نوامبر معلق شده بود، بار دیگر به اجرا درمی‌آید.

با این حال ساعاتی پیش از لغو حالت فوق‌العاده، مشرف با صدور فرمانی، اصلاحیه‌ای به قانون اساسی اضافه کرد که برپایه آن پارلمان آینده نتواند اعمال حالت فوق‌العاده را به چالش بکشد.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده از مشرف خواسته بودند که حالت فوق‌العاده را پیش از انتخابات پارلمانی ماه ژانویه لغو کند. مشرف که هم‌پیمان عمده ایالات متحده در منطقه است، در ماه‌های اخیر با بحران مشروعیت مواجه شده است؛ به طوریکه وی سرانجام در پی نارضایی گسترده داخلی و نیز فشارهای خارجی، مجبور شد، از فرماندهی ارتش این کشورِ مجهز به سلاح اتمی کناره‌گیری کند.

مشرف در حالی حالت فوق‌العاده در این کشور را برچید که تنها سه هفته به انتخابات پارلمان باقی مانده است و همچنان بسیاری از قضات این کشور یا در زندان هستند یا اینکه از کار برکنار شده‌اند. از سوی دیگر هنوز دولت بر رسانه‌ها کنترل دارد. مخالفان مشرف می‌گویند در این کشور شرایط برای انتخابات منصفانه مهیا نشده است.

بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین پاکستان و رقیب عمده مشرف در واکنش به لغو حالت فوق‌العاده گفت: "لغو حالت فوق‌العاده گامی مثبت است اما تقلب در انتخابات در مقیاسی گسترده طرح‌ریزی شده است."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)