تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

عفو بین‌الملل خواستار اقدام برای آزادی فوری دانشجویان زندانی شد

سازمان عفو بین‌الملل روزجمعه 14 دسامبر با انتشار بیانیه‌ای خواستار اقدام برای آزادی فوری حدود 20 تا 30 دانشجویی شد که پیش از مراسم 13 آذر در تهران و چند شهر دیگر دستگیر شده‌اند.

بیانیه سازمان عفو بین الملل با نام بردن از 9 تن از این دانشجویان گفته است "بین 20 تا 30 نفر از دانشجویان از جمله کسانی که نام برده شدند، بدون این که اتهامی متوجه آن‌ها باشد دستگیر شده‌اند."

عفو بین الملل تاکید کرده که این زندانیان به دلیل اعتقادات‌شان و استفاده از حق آزادی بیان‌شان دستگیر شده‌اند.

این سازمان همچنین با اشاره به غیر قانونی بودن بازداشت این دانشجویان خواستار اقدام افراد و فعالان حقوق بشر برای کمک به آزادی ایشان شده است.

عفو بین‌الملل از فعالان خواسته است اعتراض خود نسبت به این بازداشت‌ها و درخواست آزادی ایشان را به رهبر جمهوری اسلامی، رییس قوه قضاییه، رییس جمهور، و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ارسال کنند.

دستگیری این گروه از دانشجویان چپ دانشگاههای ایران زمانی صورت گرفت که ایشان در تدارک برگزاری مراسم مستقل خود برای بزرگداشت 16 آذر، روز دانشجو بودند.

پیش از فرا رسیدن تاریخ مراسم این دانشجویان که در 13 آذر برگزار شد، وزارت اطلاعات 6 نفر از این افراد را در منازل خود یا در حال تردد به محل کار دستگیر کرد.

سپس عده بیشتری از این دانشجویان در همان روز 13 آذر و روز پیش از آن در تهران، مازندران، و خوزستان دستگیر شدند.

وزارت اطلاعات و قوه قضاییه ایران بازداشت این دانشجویان را تایید کرده‌اند، اما وزارت اطلاعات در بیانیه خود ادعا کرده است که ایشان دانشجو نبوده‌اند و برای ورود به دانشگاه و ایجاد اغتشاش کارت دانشجویی "جعل" کرده‌اند.

در بیانیه وزارت اطلاعات همچنین آمده که از این افراد در حین بازداشت "تیر و کمان و مشروبات الکلی" گرفته شده است.

دانشجویانی که در تهران دستگیر شده‌اند، در بند امنیتی 209 زندان اوین به‌سر می‌برند. به نظر می‌رسد که هیچ یک از دانشجویان بازداشت شده تاکنون ملاقاتی با خانواده یا وکیل خود نداشته‌اند.

نظرهای خوانندگان

با سلام.
چند روز پیش جوانی خسته از قوانین اتحادیه اروپا با خودسوزی خود به زندگی خود پایان داد.
و سمندر وار تسخری زد بر مسخره گی آزادی در اتحادیه اروپا... تو خود حدیث مفصل خوان زین مجمل...
http://my.opera.com/Bahman%20Mobayyen/blog/

-- بَهمن مُبَین ، Dec 17, 2007 در ساعت 06:24 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)