تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

همایش علمی صلح برگزار می شود

به پیشنهاد کمیته موقت ملی صلح قرار است پیش از برگزاری "نشست ملی صلح"، نشستی با عنوان "همایش علمی صلح" برگزار شود.

به گزارش روابط عمومی کانون مدافعان حقوق بشر، این تصمیم در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های "هم‌اندیشی کمیته موقت ملی صلح با گروه‌های مختلف اجتماعی ایران" گرفته شده است که در روز یکشنبه هفدهم آذرماه 1386 که با حضور چند تن از استادان دانشگاه برگزار شد.


بنابر همین گزارش، بر اساس این تصمیم، همایش علمی صلح قبل از تشکیل "نشست ملی صلح" برگزار خواهد شد موضوع اصلی آن بررسی این پرسش است که تهدیدهایی که می‌توانند به‌وقوع جنگی در ایران منجر شوند "چقدر جدی هستند و اگر این تهدیدها جدی شوند چه آثاری را به دنبال خواهند داشت."

به گزارش روابط عمومی کانون مدافعان حقوق بشر، استادان شرکت کننده در این نشست پس از آن‌که در جریان اقدامات گذشته کمیته موقت ملی صلح قرار گرفتند، بر انجام کار علمی برای ایجاد همبستگی میان اقشار و اقوام مختلف در داخل کشور تأکید کردند.

بنابر این گزارش از دیگر موضوعاتی که در این نشست مطرح شد طرح ضرورت گسترش "ایده گفت وگو در داخل کشور"، برای مقابله با خطراتی چون "تجزیه‌طلبی" و به هدف بهبود اوضاع داخلی و کمک به ایجاد همبستگی بود.

کمیته موقت ملی صلح پیش از این نیز چهار نشست هم اندیشی با نمایندگان دانشجویان، روزنامه نگاران، کارگران، زنان و فعالان محیط زیست تشکیل داده است. در این سلسله نشست‌ها درباره ضرورت طرح بحث مقابله با خطرهای تهدید کننده صلح در ایران و ارتباط آن با شعار "جنگ نه، صلح و حقوق بشر آری" گفت و گو شده است.

در پنجمین نشست هم اندیشی صلح، شرکت کنندگان به این مسئله پرداختند که "چگونه می‌توان صلح را به یک مسأله عمومی تبدیل کرد." در همین ارتباط شرکت کنندگان در نشست بر نقش نهادهای مدنی و چگونگی فعال کردن آن‌ها در این مسیر نیز پرداختند.

شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند که برای رسیدن به این مقصود باید به "طراحی فرآیند کار و داشتن یک پیام مشخص به عنوان نیرویی مستقل" پرداخت.

به گزارش روابط عمومی کانون مدافعان حقوق بشر، این سلسله نشست ها که در آستانه برگزاری "نشست ملی صلح" تشکیل می شود، تلاش می کند تا با هم اندیشی همه نیروهایی که در ایران فعال هستند راهکارهایی برای مخالفت جدی با جنگ و ایجاد زمینه برای ایجاد صلحی پایدار بیابد.

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در بیست و هشتم آبان ماه 1386 در فراخوانی پیشنهاد تشکیل "شورای ملی صلح" را ارائه داد که به دنبال آن "کمیته موقت ملی صلح" کار خود را آغاز کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)