تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

توافق در مذاکرات گرمایش زمین

روز جمعه زیگمار گابریل، وزیر محیط زیست آلمان، که برای مذاکرات سازمان ملل درباره گرمایش زمین در بالی اندونزی به‌سر می‌برد گفت که هیئت نمایندگی ایالات متحده و هیئت‌های اروپایی به پیشرفت‌هایی برای شکستن بن بست موجود در مذاکرات دست یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر محیط زیست آلمان روز جمعه به خبرنگاران گفت که "فکر می‌کنم وضعیت خوب است... و ما در نهایت به موفق خواهیم شد. ما مطمئنیم که به توافق خواهیم رسید."

نتیجه این مذاکرات می‌تواند بر میزان گرم شدن کره زمین در دهه آینده تاثیر بگذارد.

در روز نهایی مذاکرات دو هفته‌ای کنفرانس بالی هیئت‌های نمایندگی تا ساعت 2:30 بامداد بر سر جمله‌بندی‌ سند نهایی این کنفرانس درباره میزان کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای از سوی 37 کشور صنعتی تا سال 2020 مشاجره می‌کردند.

موضوع اصلی اختلاف میان ایالات متحده و اروپا بخشی از پیش‌نویس است که بنابر آن کشورهای صنعتی باید تا سال 2020 میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را از 25 درصد کمتر از 1990، به 40 درصد کمتر از تولید این گازها در سال 1990 برسانند.

به نظر می‌رسد توافق با پیشنهاد وزیر محیط زیست اندونزی حاصل شده باشد که به جای کاهش 40 درصدی تا سال 2020، پیشنهاد کاهش 50 درصدی تا سال 2050 را داده است.

روز پنجشنبه ال‌گور برنده جایزه صلح نوبل و معاون سابق رییس جمهور ایالات متحده در سخنان خود در این کنفرانس ایالات متحده را متهم کرد که روند رسیدن به توافق درباره گرمایش زمین و آلاینده‌ها را مختل می‌کند.

همچنین نماینده اتحادیه اروپا نیز تهدید کرده بود در صورتی که ایالات متحده به رویه خود درقبال توافقات بین المللی درباره گرمایش زمین ادامه دهد، در کنفرانسی که قرار است ماه آینده از سوی این کشور درباره این موضوع برگزار شود شرکت نخواهد کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)