تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ارزیابی هاشمی رفسنجانی از گزارش اطلاعاتی آمریکا

اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنانی به آخرین تحولات دیپلماتیک درباره پرونده اتمی ایران پرداخت و نسبت به استقبال بیش از حد، از گزارش اخیر سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رییس مجلس خبرگان که امروز در کنگره حزب اعتدال و توسعه سخن می‌گفت با بیان اینکه گزارش اخیر البرادعی به همراه گزارش نهادهای اطلاعاتی امریکا فضای نسبتاً جدیدی برای ایران بوجود آورده است ، گفت که کار کاخ سفید برای تحریم‌های بیشتر محدود شده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی افزود: "از زمان روی کار آمدن بوش سیاست ضد ایرانی کاخ سفید با طرح این که ایران محور شرارت دنیا است، وارد مرحله جدیدی شد و این در حالی بود که ایران همواره قربانی تروریست بوده و هست و اگر چه طرح خاورمیانه آمریکا کم و بیش شکست خورده اما باید بدانیم که اهداف دشمنان در مورد ایران و منطقه همچنان باقی است و برای آن تلاش جدی دارند."

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در ادامه با اشاره به گزارش اخیر سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران این گزارش را از جهاتی مهم دانست و گفت: "نباید در تفسیر و تحلیل این گزارش افراط و تفریط کرد. به نظر من آن چه مسلم است اینکه این گزارش نفعی برای آمریکا نداشت بلکه برای اهداف این کشور مضر بود و اینکه بگوییم گزارش مذکور توطئه است با هیچ منطقی سازگاری ندارد."

به گفته هاشمی رفسنجانی گزارش اخیر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد ایران در چند سال اخیر تسلیحات اتمی را کنار گذاشته است. حال آنکه آمریکایی‌ها همواره این مسئله را تاکید می‌کردند و حرف جدیدی در این گزارش به نظر نمی‌رسد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت: "البته حدس دیگر من این است که گزارش مذکور می‌تواند از سوی دموکرات‌ها، مستقل‌ها و یا کارشناسان تهیه شود و دولت‌مردان آمریکا نتوانستند این گزارش را مخفی کنند و نهایتاً فاش شده است."

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران ابراز امیدواری کرد که گزارش اخیر البرادعی به همراه گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا فضای نسبتاً جدیدی برای ایران بوجود آورده و حداقل کار کاخ سفید را برای تحریم‌های بیشتر و تجاوز نظامی که می‌تواند از کارهای بعدی آن‌ها باشد، محدود کرده است اگر چه آنها نیز تلاش خود را بیشتر خواهند کرد.

وی ادامه داد: "گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نباید موجب این شود که در خواب غفلت باشیم، بلکه باید همواره هوشیار و آماده و در عین حال احتیاط کنیم و اگر شرایط جدید تا حدودی به نفع ماست، از آن استفاده بهینه کنیم."

این هشدار هاشمی ناظر به سخنان اخیر محمود احمدی نژاد است که از انتشار گزارش امریکا به عنوان "بزرگترین پیروزی ملت ایران در صد سال اخیر" یاد کرده بود.

هاشمی در ادامه سخنان خود به مسئله انتخابات مجلس هشتم اشاره کرد و برگزاری سالم آن را خواستار شد.

هاشمی رفسنجانی به مسئولان اجرایی، ‌نظارتی، احزاب و نیروهای سیاسی گفت که برای نشان‌ دادن اینکه مردم در تعیین سرنوشت خود نقش دارند تلاش کنند افکار عمومی را بیش از پیش به این مسئله توجیه کنند.

وی گفت: "انتخابات مجلس آینده جزو مهمترین حوادث آینده کشور به حساب می‌آید و اگر مجلسی متشکل از برایند صحیح مردم شکل گیرد، در این شرایط می‌تواند نجات بخش و پیش برنده اهداف انقلاب و سنگری برای امنیت منطقه باشد."

هاشمی رفسنجانی افزود: "بالعکس اگر مجلس آینده برایند افکار عمومی نباشد باید نگران بود."

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور نمایندگانی از احزاب مؤتلفه اسلامی،‌ حزب مشارکت، حزب اعتماد ملی، حزب همبستگی و تعدادی از احزاب و جمعیت‌های دیگر در این کنگره از ترکیب سلایق مختلف در کنگره حزب اعتدال و توسعه ابراز خوشحالی کرد و گفت:"این حرکت را باید به فال نیک گرفت چرا که نشان می‌دهد اراده‌ای در نیروهای فعال سیاسی کشور در آستانه انتخابات برای رقابتی درست وجود دارد."

وی افزود: "من از ترکیب موجود مدعوین در این کنگره چیزی شبیه همدلی قبل از انقلاب و سال های سخت انقلاب می‌بینم."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)