تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کاظم دارابی به تهران بازگشت

کاظم دارابی، یکی از محکومان حادثه تروریستی رستوران میکونوس، پس از پانزده سال دیروز از زندان آلمان آزاد و به ایران فرستاده شد.

در فرودگاه مهرآباد، کاظم دارابی که توسط دادگاه متهم به مشارکت در ترور صادق شرفکندی، فتاح عبدلی، همایون اردلان و نورالله محمود پور دهکردی، دبیر کل و وابستگان حزب دموکرات کردستان ایران، شده بود، با استقبال معاون وزارت امور خارجه، دوستانش و مادرش مواجه شد.

کاظم دارابی اتهام سازماندهی عملیات میکونوس را در دادگاه مهرآباد رد کرد و گفت قصد دارد در این مورد کتابی به آلمانی بنویسد و بیگناهی خود را اثبات کند.


بنا به گزارش خبرگزاری فارس دارابی که فارسی را با لهجه عربی حرف می زد، در مقابل این سئوال که "آیا یک عرب است"، گفت: "من اهل کازرون و ایرانی‌الاصل هستم و به دلیل این که همسرم لبنانی است و مدت زیادی با او کاملاً عربی صحبت کرده‌ام و نیز به خاطر اقامت طولانی در آلمان، شاید این مسایل در لهجه من تغییر ایجاد کرده است."



دارابی در مصاحبه با خبرنگارانی که به فرودگاه آمده بودند، گفت: "من عضو اطلاعات نبودم، به خدا قسم می‌خورم که من عضو هیچ یک از تشکیلات جمهوری اسلامی نبودم."

وی گفت: "موقعی که دستگیر شدم هیچ سمتی در هیچ تشکیلاتی نداشتم و فقط عضو اتحادیه دانشجویان مسلمان در اروپا بودم. یکی‌از مسایلی که باعث دستگیری من شد، این بود که با بچه‌های مسلمان اعم از ترک، عرب و لبنانی تماس داشتم."


علی باقری معاون اروپا و آمریکای وزیرامور خارجه ایران که برای استقبال از دارابی در فرودگاه حضور داشت، با بیان این که حکم دادگاه نیز حکایت از "بی‌گناهی" دارابی دارد، در خصوص نقش وزارت امور خارجه در آزادی وی گفت: " سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر اصولی است که یکی از این اصول محوریت حقوق بشر است و آقای دارابی نیز به عنوان یک شهروند ایرانی و انسان بی‌گناه در زندان گرفتار بود."



وکلای دادگاه میکونوس اعلام کرده‌اند که آزادی دارابی بر اساس معامله ای بین ایران و آلمان صورت می گیرد و با آن مخالفت کرده‌اند. بر اساس حکم دادگاه کاظم دارابی نمی توانسته است تا قبل از 25 سال از عفو برخوردار شود.

در جریان حمله به رستوران ایرانی میکونوس در شامگاه 17 سپتامبر 1992 چند مرد مسلح به مخالفان جمهوری اسلامی ایران حمله کردند و چهار تن از آنان را به قتل رساندند. سه تن از قربانیان، دکتر صادق شرفکندی، همایون اردلان و فتاح عبدلی، از رهبران حزب دموکرات کردستان ایران بودند که برای شرکت در نشست بین‌المللی سوسیالیست‌ها در برلین به‌سر می‌بردند. نفر چهارم، نوری دهکردی، یکی از فعالان سیاسی برلین بود که سران حزب دموکرات را در این نشست به عنوان مترجم همراهی می‌کرد.

رسیدگی به "پروند‌ه‌ی میکونوس" 5 سال طول کشید و در پایان، دادگاه کاظم دارابی و سه لبنانی به نام عباس رایل، یوسف امین و محمد عطریس را به عنوان عاملان این ترور محکوم کرد. دادگاه برلین همچنین شماری از رهبران بلندپایه جمهوری اسلامی را به عنوان آمران این ترور مجرم شناخت.

"عاملان ترور میکونوس آزاد شدند"

نظرهای خوانندگان

آزا کردن یک تروریست ادم کش و اسقبال رسمی از وی توسط معاون وزازت امر خارجه در روز جهانی حقوق بشر اتحاد ناپاک جانیان و تروریستها حاکم بر ایران را را با اروپائیان باصطلاح انساندوست و آزادی خواه بر ملا نمود .ننگ بر آنان که برای چند بشکه نفت و یا چند یورو در آمد بیشتر تمام اصول و خقوق انسانی را پایمال میکنند حتی در روز جهانی حقوق انسانها.

-- جهان ، Dec 12, 2007 در ساعت 06:07 PM

واقعا جای تعجب است که کشور های اروپایی اینقدر دم از مبارزه با تروریسم میزنند و اینگونه با ازاد نمودن یک تروریست ......

-- رضا ، Dec 12, 2007 در ساعت 06:07 PM

همانگونه كه وكلا هم اعلام كردند آزادي دارابي و رايل در نتيجه انجام معامله پشت پرده ايران،آلمان،اسرائيل و حزب ا... در ازاي آزادي 2 سرباز اسرائيلي و دريافت اخباري از ران آراد بود.

-- كاله ، Dec 12, 2007 در ساعت 06:07 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)