تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جدال‌های درونی جبهه مشارکت و اعتماد ملی علنی شد

جدال‌های درونی جبهه مشارکت و حزب اعتماد ملی، پس از انتشار نامه اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی اعتماد ملی که طی آن حضور نیروهای افراطی در جبهه مشارکت را عامل شکست‌های پیاپی اصلاح طلبان دانسته بود، علنی شد.

این نامه که تنها خبرگزاری فارس، نزدیک به اصولگرایان، متن آنرا دیروز منتشر کرد باعث شد تا سعید شریعتی از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت نیز در برابر آن موضع گیری کند.

بنا به گزارش سایت نوروز، وی اعلام کرد که پاسخ این نامه تنظیم شده و به زودی به صورت محرمانه به گرامی مقدم ارائه خواهد شد.

سعید شریعتی در تشریح روند این نامه‌نگاری گفت: "حدود یک ماه پیش نامه‌ای از سوی سخنگوی حزب اعتمادملی به صورت محرمانه به دبیرکل محترم جبهه مشارکت ارسال شد که اگر از لحن اهانت‌آمیز آن بگذریم، حاوی پاره‌ای اظهارات و ایرادات غیرمنصفانه و بعضا خلاف واقع بود که ظاهرا محرمانه ماندن این نامه وافی به مقصود برخی دوستان در حزب اعتمادملی نبوده است."

وی افزود: "خویشتنداری ما در برابر مواضع اینچنینی که هر از گاه به شیوه‌های مختلف اعم از مصاحبه با رسانه‌های اقتدارگرا و مقاله‌ها و سخنرانی‌ها، از سوی برخی از بزرگان و اعضای حزب اعتمادملی مطرح می‌شود، تاکنون به این سبب بوده است که ما مصالح کلی جبهه اصلاحات را به پاسخگویی به اتهامات این دوستان ترجیح می‌دهیم؛ ضمن اینکه این نوع مواجهه درون جبهه اصلاحات را حتی مفید به حال حزب اعتمادملی هم نمی‌دانیم و معتقدیم حتی اگر این امکان وجود داشته باشد که نظرسنجی از اعضای اعضای محترم شورای مرکزی حزب اعتمادملی صورت گیرد، قطعا اکثریت آن دوستان هم در این موضع با ما هم‌نظر خواهند بود."

نامه اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتمادملی به دبیرکل جبهه مشارکت در حالی روز دوشنبه از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد که اسماعیل گرامی‌مقدم یک روز قبل در گفتگو با نوروز تاکید کرده بود که این نامه از سوی حزب اعتمادملی منتشر نشده است. او البته همان روز بخش‌هایی از مفاد نامه را در گفتگویی با خبرگزاری آفتاب بیان کرده بود.

در بخشی از نامه وی که خطاب به محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت نگاشته شده آمده است: "مدتی است به بهانه پاسخ به برخی نظرها، ـ فارغ از این‌که از جانب کدام جایگاه حزبی صورت گرفته باشد، در اکثر موارد از جمله سخنرانی جناب آقای دکتر محمدرضا خاتمی عضو محترم شورای مرکزی حزب مشارکت ـ شاهد ایراد برخی اتهامات ناروا به جناب آقای کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی هستیم که بیش‌ترین بهره از این ماجرا را صداوسیما در جهت بهره‌برداری خاص سیاسی از آن خود کرده‌است."

در ادامه این نامه آمده است: "چگونه می‌توان پاسخ‌های غیرمتعارف را در مقابل بیان نقدهایی که در برابر فشارهای متراکم اما مخرب به منظور تحمیل نظریه ائتلاف بدون هرگونه پشتوانه سیاسی به حزب اعتماد ملی وارد شد و دربرابر آن دبیرکل حزب اعتماد ملی نیز به برخی از دلایل این اتخاذ موضوع اشاره کرد، توجیه نمود؟ در حالی‌که باز گویی دلایلی از قبیل راهبرد سیاست تحریم انتخاباتی، جایگزین ائتلاف شود که به نظر می‌رسد که با کارکرد حزبی، سازگاری ندارد وکمکی به نهادینه شدن فرهنگ حزبی نمی‌کند، تمام ماجرا است."

این نامه می افزاید: "جایی که این اظهارات حداقلی، دبیرکل سابق حزب مشارکت و شاخه جوانان که مرید ایشان هستند را عصبانی کرده و با نسبت‌های ناروا در محافل سیاسی پای را فراتر از حد گذارده و به طور علنی و با لحنی دور از نزاکت، مطالبی را نسبت به شخصیت‌های برجسته نظام و اصلاحات نشر می‌دهند. آیا مراد از این اهانت‌ها سرپوش گذاردن بر سهم بزرگ و انکارناپذیر این حزب در به شکست کشاندن اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای دور دوم، مجلس هفتم و ریاست جمهوری نهم نیست؟
حضرتعالی واقفید که شکست خورده‌ایم و علم به آن، گامی عالمانه است و اما قبول بفرمایید که غفلت از این مهم، قافله اصلاحات را در غایت به سرمنزل مقصود نخواهدرسید.

آیا به یاد دارید تندروی‌های خارج از ظرفیت جامعه، از سوی حزب مشارکت و برخی احزاب همسو با شما، نتایج کنونی را برای اصلاح‌طلبان و کشور به وجود آورد؟ آیا به خاطر دارید که مبدع «ترازوی وزن‌کشی» در انتخابات شوراها شما بودید؟ و بدین‌ترتیب 300 رای را بین سه لیست تقسیم کردید و رقیب ناشناس و تازه ازراه‌رسیده (حداکثر برای نفر اول لیست) توانست با 200 هزار رای تمام کرسی‌های اداره پایتخت را تصاحب کند."

گرامی مقدم در ادامه این نامه با اشاره به مقوله" تندروی" آورده است: "جنابعالی در چند شماره آخر روزنامه شرق در مصاحبه‌ای اعتراف به اقدامات تندروانه کردید و در قبال آن، تندروها را مانع عملی شدن اهدافی نظیر رفراندوم خواندید و مشی حزب مشارکت را از مسیر اعتدال‌گرایانه حزب اعتماد ملی جدا دانستید. اما آیا چشم‌‌ها را بر عقلانیت به کار رفته در رفتار سیاسی تمام کسانی که هَمِّ خود را برای متلاشی نشدن اصلاحات و تفکر اصلاح‌طلبی به کار گرفته‌اند، باید بست؟ اگر نبود آن دوراندیشی‌هایی که شیخ‌ اصلاحات در این سه سال به خرج دادند، در مجلس هفتم نیز سویی از اصلاحات نبود و این همه با مواضع اعتدال‌گرایانه جمعیت حامی دبیرکل آن روز مجموع روحانیون مبارز بود و بس که امروز هم‌فکران محترم شما درصدد بازگشت مجدد به عرصه قدرت و در قالب ائتلاف هستند.
خوب است حال که حزب مشارکت استراتژی ائتلاف را پذیرفته و عملا قصور و ناکامی‌ها رابر عهده گرفته است، صادقانه اقدام به برپایی «همایش آسیب‌شناسی شکست اصلاحات»نماید. کاری که می‌بایست به پیشنهاد آقای کروبی، آقایان خاتمی و موسوی خوئینی‌ها می‌کردند که آن‌گاه معلوم شود، مقصد کیست و مشکل کجاست؟ و برای حل مشکلات خودساخته چه باید کرد؟ آیا با روشن شدن پاسخ به این پرسش‌ها مشخص نخواهد شد که چه باید کرد؟

این‌که راهبرد ائتلاف، گامی است برای پاک کردن صورت مسئله، آیا طرح این ناسزاگویی‌ها برای دادن یک آدرس نادرست است؟ "

او با اشاره به سخنان محمد رضا خاتمی و وبیانیه‌های شاخه جوانان مشارکت در نقد کروبی، با در نظر گرفتن دو فرض خطاب به میردامادی می نویسد:"دو فرض را می‌توان متصور شد؛ ‌نخست این‌که شما از این گستاخی‌ها و توهین‌ها اطلاع داشته‌اید؛ که حتما دلایلی بر آن مترتب است ـ ازجمله به‌زعم ما آن را باید در عکس‌العمل‌ و همراهی نکردن رییس‌مجلس ششم با رفتارهای تند و تیز و نوع طرز تفکر شما تعریف کرد و شاید تلاشی دیگر در جهت انتقام‌گیری از انتخابات نهم ریاست جمهوری که امروز هنوز آتش‌های پرکینه شعله بر شرارت‌های وسیع می‌کشاند ـ ، و یا این‌که شما هم تصدیق می‌کنید که این‌گونه رفتارها و سخنان، مصداق همان شعارها و عملکردهای نسنجیده‌ای است که دائما محافظه‌کاران بر علیه اصلاح‌طلبان از آن سود می‌جستند؛ به همین گواه، ما برای عدم سوءاستفاده و بهره نگرفتن رقیبان در باب مواضع جبهه مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نهم، سکوت اختیار کردیم.
نکته دوم: اگر از خبر منتشرشده توسط شاخه جوانان خود اطلاع نداشته‌اید که برای حزب مشارکت جای بسی تأمل و تأسف است که توان کنترل یک جزء از شاخه‌های خود را ندارد و آن وقت مدعی است."

گرامی مقدم در پایان این نامه آورده است: "انتظار این است که حال که اعضای 53 نفره شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، برای همگرایی در درون طیف اصلاحات از مقابله به مثل ول و امیدواری هواداران امتناع ورزیده‌اند و به همین قلم قاصر حقیر اکتفا نمودند، بیش از این‌که به نقاط افتراق پرداخته شود، به تقویت اشتراکات در راستای منافع ملی که امروز بیش از هر چیزی نیاز مبرم جامعه است، بپردازیم و جنابعالی به‌عنوان دبیرکل حزب مشارکت اقدامی جدی در زدودن رفتارهای تند و پرخاشگرانه نمایند."

نظرهای خوانندگان

اين حركات از طرف كروبي به اين سبب است كه در پشت پرده قولهايي به ايشان داده شده مبني بر تاييد صلاحيت هم فكران ايشان و درعوض حذف كردن مشاركتيها .

-- a ، Dec 11, 2007 در ساعت 05:41 PM

اين آقاي گرامي دجار توهمي شده كه همه متظر سخنان آقاي شيخ اصلاحات هستند تا دوم خرداد تكرار شود.بهتر آن است هر كس جايگاهش را بشناسد و از بالا و از طرف مقامات(حكومتي) كلامي نگويد. ايشان راه رفته را ميخواهد بازامتحان كند شايد اين بار راه داد.باباجان راه نميده مطمئن باش.مردم از تكرار اين دعوا بيزارند.قبول كنيد.

-- بدون نام ، Dec 12, 2007 در ساعت 05:41 PM

اين آقاي گرامي دجار توهمي شده كه همه متظر سخنان آقاي شيخ اصلاحات هستند تا دوم خرداد تكرار شود.بهتر آن است هر كس جايگاهش را بشناسد و از بالا و از طرف مقامات(حكومتي) كلامي نگويد. ايشان راه رفته را ميخواهد بازامتحان كند شايد اين بار راه داد.باباجان راه نميده مطمئن باش.مردم از تكرار اين دعوا بيزارند.قبول كنيد.

-- مسعود ، Dec 12, 2007 در ساعت 05:41 PM

آقای کروبی و همراهانش با این هوچی گری ها می خواهند دوباره برای مجلس خیز بگیرند...

-- p ، Dec 12, 2007 در ساعت 05:41 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)