تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دهها مهاجر غیرقانونی در آبهای دریای اژه غرق شدند

یک لنج کوچک حامل حدود 70-80 مهاجر غیرقانونی که از ازمیر در غرب ترکیه به سمت جزایر یونان در حرکت بود، در حوالی ساعت 00:30 بامداد دوشنبه بر اثر شدت طوفان و موجهای سهمگین غرق شد و یک فاجعه انسانی را پدید آورد.


انتقال قربانیان حادثه دریای اژه. روزنامه حریت

به گزارش شبکه های تلویزیونی ترکیه صبح روز دوشنبه یک لنج کوچک تفریحی که حامل دهها نفر از مهاجران غیرقانونی بود در سواحل شهر "سفری حصار" در استان ازمیر غرق شد.

به گفته استاندار ازمیر تاکنون اجساد 43 نفر از مهاجران غیرقانونی به خشکی انتقال یافته است و رسانه های ترکیه هر لحظه از افزایش تعداد جان باختگان خبر می دهند. بر اساس گزارش‌های غیر رسمی رسانه‌های ترکیه تاکنون جسد 53 مهاجر از آب بیرون کشیده شده است.


صحنه دیگری از حادثه دریای اژه. روزنامه حریت

نیروهای گارد ساحلی ترکیه تنها توانستند 6 نفر از سرنشینان را نجات دهند. به گفته نجات یافتگان، در این لنج حدود 70 تا هشتاد مهاجر غیرقانونی وجود داشت که با توجه به بدی آب و هوا احتمال می رود تمامی مفقودان کشته شده باشند.

با توجه به معدوم کردن پاسپورت‌ها و اوراق شناسایی از سوی مهاجران غیرقانونی، هنوز خبری رسمی درباره هویت و ملیت جانباختگان و نجات یافتگان منتشر نشده است. اما به گزارش خبرگزاری دوغان ترکیه، بسیاری از این مهاجران اتباع فلسطین، سومالی و عراق بوده اند.

برخی از سوانح دریایی منجر به فوت مهاجران:
در 8 سپتامبر 1991 در همان مکان یک قایق غرق شد و 6 ایرانی جان خود را از دست دادند. در سپتامبر 1992 نیز بر اثر غرق شدن قایق حامل مهاجران غیرقانونی 29 مهاجر کشته شدند. در اکتبر 1992، چهارده مهاجر غیرقانونی در آبهای ترکیه جان خود را از دست دادند. در نوامبر 1994 بیست و هفت نفر در آبهای ترکیه غرق شدند. در ماه مه 1996 بیست و چهار مهاجر غیرقانونی غرق شدند. در ژوئیه 1997 شانزده نفر از 32 سرنشین یک قایق حامل مهاجران جان باختند و جسد 9 نفر نیز هیچگاه پیدا نشد. در آگوست 2003 نیز 19 سودانی و موریتانیایی در این آبها جان خود را از دست دادند. در نوامبر 2004 یازده سرنشین یک قایق بیست نفره جان باختند و جسد 5 مهاجر نیز ناپدید شد. در نوامبر 2005 ده مهاجر غیرقانونی غرق شدند. در آوریل 2007، شش مهاجر غیرقانونی در این آبها غرق شدند. در آگوست 2007 نیز 6 مهاجر کشته و 5 نفر نیز مفقود شدند.در ماه مه 2007 نیز 17 ترکمن ایرانی و ترکمنستانی جان خود را از دست دادند. در نوامبر 2007 نیز سه نفر از مهاجران غیرقانونی در آبهای دریای اژه جان خود را از دست دادند و 15 مهاجر نیز مفقود شدند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)