تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

عملیات "تخلیه مغز" سی آی ای علیه ایران

روزنامه لوس‌آنجلس تایمز به نقل از چند مقام کنونی و پیشین اطلاعاتی ایالات متحده می‌نویسد، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) از سال 2005 برنامه‌ای را برای فرار مقامات و دانشمدان ایرانی ترتیب داد که از این راه بتواند از برنامه‌ هسته‌ای ایران اطلاعات کسب کرده و در این برنامه کارشکنی کند.

این برنامه که "تخلیه مغز" نام دارد، بخشی از برنامه گسترده‌تر سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده است که به دستور کاخ سفید دوسال پیش علیه ایران به اجرا درآمد.

به گفته منابع لوس‌آنجلس تایمز، بخش عمده‌ای از گزارش 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران که هفته گذشته منتشر شد، حاصل همین کارهای جاسوسی است که از دو سال پیش آغاز شده است. در این گزارش آمده است که ایران از سال 2003 برنامه اتمی نظامی خود را متوقف کرده است.

لوس‌آنجلس تایمز می‌نویسد، منابع اطلاعاتی این روزنامه به این پرسش که تا چه حد این گزارش حاصل برنامه "تخلیه مغز" سازمان سیا است خودداری کردند.

جذب و فراری دادن دانشمندان و مقامات، یکی از روش‌های متداول سیا در زمان جنگ سرد بود که هم‌اکنون در قبال ایران به کار گرفته شده است. با این حال به گفته منابع اطلاعاتی لوس‌آنجلس تایمز، این روش تاثیر چندانی در تقلیل توانایی‌های ایران نداشته است. این منابع اطلاعاتی می‌گویند از آنجا که هنوز دانش هسته‌ای ایران اندک است، این روش‌ به کار نمی‌آید.

به گفته منابع اطلاعاتی لوس‌آنجلس تایمز تاکنون 6 نفر که در جایگاه مناسبی هم قرار داشته‌اند پناهنده شدند اما هیچکدام در موقعیتی نبودند که اطلاعات فراگیری از برنامه هسته‌ای تهران به دست دهند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)