تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چهارمین نشست هم‌اندیشی صلح برگزار شد

چهارمین نشست از سلسله نشست های "هم اندیشی کمیته موقت ملی صلح با گروه‌های مختلف اجتماعی ایران" روز دوشنبه دوازدهم آذرماه 1386 با حضور فعالان حوزه‌های زنان و محیط زیست برگزار شد.

"راه حل چیست؟ چه کنیم؟ پیام چگونه به لایه های مختلف اجتماعی منتقل شود؟" از عمده سئوال‌هایی بود که نمایندگان "کمیته موقت ملی صلح" در نشست‌های هم اندیشی گذشته با گروه‌های مختلف اجتماعی در میان گذاشتند تا از این رهگذر ایده‌ای مؤثرتر بیابند. براین اساس آنان این بار نیز این سئوال ها رامطرح کردند تا فعالان حوزه های زنان و محیط زیست پاسخ های خود را بگویند.

به گزارش روابط عمومی کانون مدافعان حقوق بشر، ضرورت ورود همه جریان‌ها در پروسه صلح خواهی نکته دیگری بود که در این نشست بر آن تاکید شد چرا که "شورای ملی صلح یک سازمان سیاسی نیست بلکه می خواهد جنبش صلح خواهی را تقویت کند."

در این نشست با اشاره به اینکه ابعاد اثرات بروز جنگ برای زنان بیشتر قابل لمس است، گفته شد زنان می توانند در این قضیه پیشتاز شده و با احساس زنانه این خطر را به جامعه وارد کنند.

نمایندگان کمیته موقت ملی صلح با این توصیه که نباید شتابزده عمل کرد، وظیفه کمیته موقت را انجام نظرسنجی و فراهم کردن شرایط برگزاری نشست ملی صلح عنوان کردند و اعلام داشتند که در صدد تهیه پیش نویس برای نشست ملی صلح هستند.

همچنین در این نشست، شرکت کنندگان بر این نکته تاکید کردند که فعالان جنبش‌های محیط زیستی و زنان به دلیل نفوذ کلام شان مهم ترین نیروهایی هستند که می توانند به برقراری صلح کمک کنند.

برپایه این گزارش، در این نشست همچنین گفته شد "مشکل اساسی" در این است که "وقتی مسئله جنگ به ایران رسیده است، ضد جنگ شده‌ایم. بنابراین همیشه باید موضع ضد جنگ و حمایت از جنبش های صلح را اتخاذ کرد. به عنوان نمونه باید در زمان حمله امریکا به عراق موضع ضد جنگ اتخاذ می‌شد."

نکته‌ای دیگری که به آن اشاره شد، آگاهی بخشی به جامعه بود. بر اساس این دیدگاه، نگاه نباید خطی باشد و اینکه نیازی به این نیست همه با یک مدل کارکنند. چرا که از هر گروه یک انتظار وجود دارد. بنابراین بر توافق بر سر حداقل‌ها برای ماندگاری و حفظ جمع و ضرورت مرحله بندی کردن کارها تاکید شد.

کمیته موقت ملی صلح تا کنون سه نشست هم اندیشی با نمایندگان دانشجویان، روزنامه نگاران و کارگران تشکیل داده است. در این سلسله نشست ها در خصوص ضرورت طرح بحث مقابله با خطرهای تهدید کننده صلح در ایران و ارتباط آن با شعار "جنگ نه، صلح و حقوق بشر آری" گفت و گو شده است.

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در بیست و هشتم آبان ماه 1386 در فراخوانی پیشنهاد تشکیل "شورای ملی صلح" را ارائه داد که به دنبال آن "کمیته موقت ملی صلح" کار خود را آغاز کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)