تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

شماری از صادرکنندگان نفت به‌زودی وارد کننده می‌شوند

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد رشد اقتصادی سریع بسیاری از کشورهای تولید کننده نفت اگر همچنان ادامه یابد، این کشورها احتمالا طی 10 سال آینده، خود به وارد کننده نفت تبدیل خواهند شد.

به نوشته این روزنامه نمونه اندونزی همچون تلنگری برای کشورهای دیگر است که هم‌اکنون خود به وارد کننده نفت بدل شده است. برپایه برخی برآوردها اتفاقی مشابه ممکن است ظرف 5 سال آینده برای مکزیک روی دهد؛ کشوری که دومین صادرکننده نفت به ایالات متحده است.

نیویورک تایمز در ادامه می‌آورد بلافاصله پس مکزیک، ایران که چهارمین صادرکننده نفت جهان است، به سرنوشت مکزیک دچارخواهد شد.

نیویورک تایمز می‌نویسد در برخی از این کشورها دولت به بنزین به‌طور گسترده یارانه می‌دهد و بهای فروش آن به گالنی 7 سنت نیز می‌رسد که به مصرف بی‌رویه سوخت شدت بخشیده است.

برپایه تازه‌ترین گزارش موسسه "سی آی بی سی" افزایش مصرف داخلی در عربستان احتمالا 40 درصد از تولید این کشور را از هم ‌اکنون تا سال 2010 به خود اختصاص دهد، و در همین حال احتمالا بیش از نیمی از صادرات نفت ایران در این مدت به دلیل رشد مصرف داخلی کاهش یابد.

"سی آی بی سی" می‌افزاید رشد شدید میزان مصرف داخلی در روسیه، مکزیک و کشورهای عضو اوپک در پایان این دهه روزی 2.5 میلیون بشکه نفت خام از صادرات آنها خواهد کاست.

این میزان نفت برابر با 3 درصد از تقاضای جهانی نفت که ممکن است رقم بالایی به نظر نیاید اما به گفته کارشناسان بازار تقاضا برای نفت بسیار غیرقابل انعطاف است و ظرفیت تولید اضافی نیاز بسیار محدود است. همین امر باعث می‌شود که حتی اگر میزان کمی از تولید کاسته شود، بهای نفت افزایش یابد. برای نمونه در سال 2002، در پی اعتصابات کارگری در ونزوئلا که کاهش 3 درصدی تولید جهانی منجر شد، بهای نفت ظرف چند هفته 26 درصد افزایش یافت.

برپایه این گزارش تقاضای داخلی برای 5 کشور عمده صادر کننده نفت- عربستان، روسیه، نروژ، ایران و امارات متحده عربی- برپایه گزارش‌های دولتی در سال 2006 نسبت به سال پیش از آن 5.9 درصد افزایش نشان می‌دهد و در برابر 3 درصد از صادرات این کشورها کاهش یافته است.

به گفته کارشناسان این روند ضرورتا به معنای کمبود نفت نخواهد بود بلکه به احتمال زیاد بازارهای نفت تغییر می‌کند؛ برای نمونه منابع نفتی کانادا از اهمیت برخوردار خواهند شد و فشار برای استخراج نفت از حوزه‌‌های نفتی بسته شده ایالات متحده افزایش خواهد یافت.

این گزارش می‌افزاید، افزایش ثبات در کشورهایی چون عراق، ایران و ونزوئلا می‌تواند به استخراج نفت بیشتری از این کشورها بینجامد.

نظرهای خوانندگان

doostane aziz lotfan manbae khabar ra faramoosh nakonid

...
زمانه: چندین و چند بار در متن به منبع اشاره شده است

-- بدون نام ، Dec 9, 2007 در ساعت 11:28 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)