تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله روزنامه‌های ایران

جلوه های ویژه از کابینه 70 میلیونی
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با اشاره به کناره گیری محمدباقر ذوالقدر از سمت خود در وزارت کشور، چنین آورده است: "پایان همکاری ذوالقدر با وزارت کشور، نشان داد که جابجایی های مدیریتی که سایه آن بر سر اکثر وزیران وجود دارد، برخی از معاونان وزیران را نیز در برگرفته و ظاهراً در این مورد هم، بنا نیست که ضعف یا خطای مدیران مستعفی یا معزول، به اطلاع مردمی برسد که با اعتماد به شعار "دست به دست دادن همه نیروها برای خدمت به مردم" به احمدی نژاد رای دادند. البته کسی در حق قانونی رئیس جمهور برای انتخاب مدیران زیردست خود، تردید ندارد اما آنچه موجب نگرانی است احتمال پافشاری بر بعضی سیاست گذاری و برنامه ریزیهاست که حتی نزدیک ترین یاران اقتصادی، سیاسی و فرهنگی رئیس جمهور نیز نمی توانند آن را بپذیرند."

این روزنامه در خاتمه سرمقاله خود می نویسد: "اکنون که جلوه های ویژه کابینه هفتاد میلیونی در برابر مردم قرار گرفته است، شاید "باز تعریف تعامل" و نیز پافشاری سایر دستگاهها و نهادهای قانونی کشور بر استفاده از اختیارات قانونی خود الزامی باشد تا مردم مطمئن شوند امور مهم اقتصادی، اجتماعی و دیپلماتیک، تنها توسط چند نفر معدود تصمیم سازی و تصمیم گیری نمی شود."

در منزلت فرهنگ
روزنامه اعتمادملی در سرمقاله واپسین شماره خود با اشاره به دیدار اعضا شورای انقلاب فرهنگی با آیت الله خامنه ای ، به تجلیل از این نهاد پرداخته و می نویسد:"انقلاب اسلامی در تلاش بوده و هست که ارزش ها و معنویات خود را نه با زور و نه با ابزار نامتعارف، بلکه با تکیه بر ارزش ها و باورهای خردمندانه، انسانی و رحمانی توسعه و گسترش دهد. رمز ماندگاری انقلاب و فضایلش در گستره و بلندای آرمان ها، اندیشه ها و خردورزی هایش است. شاید شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند پرچمدار این تحول بلند و ماندگار باشد."

به انگیزه 19 آذر
روزنامه رسالت نیز در موضوعی مشابه با اشاره به سالگرد تاسیس نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی به ذکر پاره ای انتقادات از این نهاد پرداخته و می نویسد: "همچنان که مقام رهبری از تعبیر "قرارگاه"و "اتاق فرمان فرهنگی" برای شورای عالی انقلاب فرهنگی بهره جسته اند باید گفت اگر حقیقتا این نهاد می خواهد نقش قرارگاه عملیاتی و اتاق فرمان مدیریت و مهندسی عمومی کشور را داشته باشد بایستی به خط مقدم تهاجم فرهنگی رفته و از نزدیک آسیب ها و چالش ها و نقاط قوت و توانمندی ها را بررسی کند و آن گاه تصمیم گیری متناسب اتخاذ نماید. متاسفانه فضای ذهنی و اندیشه ای برخی از اعضای شورا از واقعیات محیط های فرهنگی و اجتماعی به دور است و غالبا به گزارش های چند صفحه ای مشتمل بر اعداد و ارقام آماری اکتفا می کنند."

تاروپود از هم گسیخته صنعت نساجی
روزنامه سرمایه در سرمقاله این شماره خود با وخیم توصیف کردن وضعیت صنعت نساجی ،نسبت به تعطیلی قریب الوقوع واحد هایی از این صنعت هشدار داده و آورده است: "وزیر صنایع و معادن در حالی اختصاص اعتبار برای نوسازی صنایع نساجی را مطرح کرده است که در دولت قبلی نیز 63 واحد نساجی معادل286 میلیون یورو اعتبار مربوط به نوسازی را جذب کرده بودند. در آن زمان حدود 500 میلیون دلار در اعتبار یورویی برای این امر اختصاص یافته بود اما نکته اصلی اینجاست که تمام 63 واحدی که از این اعتبارات استفاده کرده اند، چه بخواهند و چه نخواهند، ورشکسته تلقی می شوند و دیر یا زود باید منتظر توقف خطوط تولید آن ها بود؛زیرا مدیران این واحدها، باید ارزی را که آن زمان با یورو 720 تومانی دریافت کرده اند اکنون با یورویی که نرخ آن به هزار و 400 تومان رسیده به دولت بازگردانند. این مساله باعث شده تا دغدغه اصلی مدیران این واحدها فقط پرداخت اقساط این وام ها باشد."

این روزنامه در ادامه چنین آورده است: "اکنون، با وجود پتانسیل های بالا که در این صنعت شاهد آن هستیم انتظار می رود مسوولان تدبیری جدی بیندیشند. آیا وقت آن نرسیده که رکود حاکم بر صنعت نساجی و سایر صنایع کشور را پایان دهیم تا به اهداف توسعه صنعتی در برنامه چهارم و سند چشم انداز 20 ساله دست پیدا کنیم؟"

در باره۲سند
روزنامه کیهان در سرمقاله روز یکشنبه خود که به قلم مهدی محمدی نگاشته شده با اشاره به دو سند مربوط به پرونده هسته ای ایران یعنی گزارش البرادعی و دیگری گزارش سازمان های اطلاعاتی امریکا، به اهمیت فوق العاده آنها اشاره کرده و چنین آورده است: "در شرایط فعلی تقریبا همه علائم حاکی از آن است که امریکا به خوبی فهمیده که نمی تواند روند امور را به نحو دلخواه خود پیش ببرد و هر روز مانعی جدید هویدا می شود و پیمودن مسیر تشدید فشار علیه ایران را دشوارتر می کند. اما در مقابل، ایران چه به لحاظ منطقه ای و داخلی و چه از حیث ارزیابی ناتوانی های طرف مقابل هر روز به نسبت روز قبل احساس قدرت بیشتری می کند و دلیلی برای کوتاه آمدن نمی بیند. به عنوان یک نمونه ساده توجه کنید که اکنون بیش از یک ماه از تسلیم درخواست رسمی امریکا برای گفت وگو با ایران درباره عراق می گذرد اما تهران هنوز پاسخی به این درخواست نداده است. در چنین شرایطی محتمل ترین اتفاق این است که غرب خود را برای انجام یک معامله بزرگ به شرط حفظ آبرو با ایران فراهم کند و تنها یک چیز است که می تواند دوباره غربی ها را نسبت به تداوم روند ماجراجویی علیه ایران متقاعد کند و آن هم این است که پیام هایی از داخل دریافت کنند و به این طمع بیفتند که با کمک به اصلاح طلبان برای ورود به مجلس هشتم می توانند موضوع را به نحو بنیادی تری حل کنند. علائمی که این حدس را تایید می کند اکنون چندان پوشیده نیست."

انتخابات و هشدارهای بی پشتوانه
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با اشاره به سخنان اخیر سخنگوی شورای نگهبان و هشدار وی مبنی بر انجام برخی سوءاستفاده ها از اموال و امکانات دولتی برای انتخابات، آورده است: "اولین و مهمترین سئوالی که از این هشدار معاون اجرائی و امور انتخابات شورای نگهبان به ذهن ها راه می یابد اینست که تخلفات مورد اشاره در این هشدار از چه کسانی سرزده است پاسخ این سئوال در متن خبر آمده است . نامه های جداگانه ای که معاون اجرائی و امور انتخابات شورای نگهبان در این زمینه نوشته خطاب به "روسای برخی سازمانها و نهادهای دولتی و عمومی " است. به عبارت روشن تر افراد و احزاب غیروابسته به دستگاه های دولتی و عمومی مرتکب تخلف مورد اشاره معاون اجرائی شورای نگهبان نشده اند بلکه این تخلف از کسانی سرزده است که باید در صیانت از قانون سهیم باشند و به برگزاری سالم انتخابات کمک کنند. مصادیق این عناوین همگی در حاکمیت و مدیریت اجرائی کشور حضور دارند و طبق قانون باید در برابر بهره برداری داوطلبان از امکانات دولتی و عمومی حساسیت و عکس العمل نشان دهند. در کنار این واقعیت تلخ توجه به این نکته بسیار مهم است که آنچه رخ داده و بخاطر آن هشدار داده شده مربوط به سه ماه و نیم قبل از انتخابات است . هنوز ثبت نام صورت نگرفته صلاحیت ها مشخص نشده فهرست احزاب نهائی نشده و زمان زیادی به تبلیغات انتخاباتی باقی مانده است . در این زمان چنین هشداری نشان از شرایط نامطلوبی دارد که اگر مورد توجه قرار نگیرد و برای برخورد با آن تلاش جدی بعمل نیاید سلامت انتخابات زیر سئوال خواهد رفت ."

جلوه های ویژه از کابینه 70 میلیونی
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با اشاره به کناره گیری محمدباقر ذوالقدر از سمت خود در وزارت کشور، چنین آورده است:"پایان همکاری ذوالقدر با وزارت کشور، نشان داد که جابجایی های مدیریتی که سایه آن بر سر اکثر وزیرانوجود دارد، برخی از معاونان وزیران را نیز در برگرفته و ظاهراً در این مورد هم، بنا نیست که ضعف یا خطای مدیران مستعفی یا معزول، به اطلاع مردمی برسد که با اعتماد به شعار "دست به دست دادن همه نیروها برای خدمت به مردم" به احمدی نژاد رای دادند.البته کسی در حق قانونی رئیس جمهور برای انتخاب مدیران زیردست خود، تردید ندارد اما آنچه موجب نگرانی است احتمال پافشاری بر بعضی سیاست گذاری و برنامه ریزیهاست که حتی نزدیک ترین یاران اقتصادی، سیاسی و فرهنگی رئیس جمهور نیز نمی توانند آن را بپذیرند."

این روزنامه در خاتمه سرمقاله خود می نویسد:"اکنون که جلوه های ویژه کابینه هفتاد میلیونی در برابر مردم قرار گرفته است، شاید "باز تعریف تعامل" و نیز پافشاری سایر دستگاهها و نهادهای قانونی کشور بر استفاده از اختیارات قانونی خود الزامی باشد تا مردم مطمئن شوند امور مهم اقتصادی، اجتماعی و دیپلماتیک، تنها توسط چند نفر معدود تصمیم سازی و تصمیم گیری نمی شود. "

در منزلت فرهنگ
روزنامه اعتمادملی در سرمقاله واپسین شماره خود با اشاره به دیدار اعضاء شورای انقلاب فرهنگی با آیت الله خامنه ای ، به تجلیل از این نهاد پرداخته و می نویسد:"انقلاب اسلامی در تلاش بوده و هست که ارزش ها و معنویات خود را نه با زور و نه با ابزار نامتعارف، بلکه با تکیه بر ارزش ها و باورهای خردمندانه، انسانی و رحمانی توسعه و گسترش دهد. رمز ماندگاری انقلاب و فضایلش در گستره و بلندای آرمان ها، اندیشه ها و خردورزی هایش است. شاید شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند پرچمدار این تحول بلند و ماندگار باشد."

به انگیزه 19 آذر
روزنامه رسالت نیز در موضوعی مشابه با اشاره به سالگرد تاسیس نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی به ذکر پاره ای انتقادات از این نهاد پرداخته و می نویسد:همچنان که مقام رهبری از تعبیر "قرارگاه"و "اتاق فرمان فرهنگی" برای شورای عالی انقلاب فرهنگی بهره جسته اند باید گفت اگر حقیقتا این نهاد می خواهد نقش قرارگاه عملیاتی و اتاق فرمان مدیریت و مهندسی عمومی کشور را داشته باشد بایستی به خط مقدم تهاجم فرهنگی رفته و از نزدیک آسیب ها و چالش ها و نقاط قوت و توانمندی ها را بررسی کند و آن گاه تصمیم گیری متناسب اتخاذ نماید. متاسفانه فضای ذهنی و اندیشه ای برخی از اعضای شورا از واقعیات محیط های فرهنگی و اجتماعی به دور است و غالبا به گزارش های چند صفحه ای مشتمل بر اعداد و ارقام آماری اکتفا می کنند. "

تاروپود از هم گسیخته صنعت نساجی
روزنامه سرمایه در سرمقاله این شماره خود با وخیم توصیف کردن وضعیت صنعت نساجی ،نسبت به تعطیلی قریب الوقوع واحد هایی از این صنعت هشدار داده و آورده است:"وزیر صنایع و معادن در حالی اختصاص اعتبار برای نوسازی صنایع نساجی را مطرح کرده است که در دولت قبلی نیز 63 واحد نساجیمعادل286 میلیون یورو اعتبار مربوط به نوسازی را جذب کرده بودند. در آن زمان حدود 500 میلیون دلار در اعتبار یورویی برای این امر اختصاص یافته بود اما نکته اصلی اینجاست که تمام 63 واحدی که از این اعتبارات استفاده کرده اند، چه بخواهند و چه نخواهند، ورشکسته تلقی می شوند و دیر یا زود باید منتظر توقف خطوط تولید آن ها بود; زیرا مدیران این واحدها، باید ارزی را که آن زمان با یورو 720 تومانی دریافت کرده اند اکنون با یورویی که نرخ آن به هزار و 400 تومان رسیده به دولت بازگردانند. این مساله باعث شده تا دغدغه اصلی مدیران این واحدها فقط پرداخت اقساط این وام ها باشد."

این روزنامه در ادامه چنین آورده است:"اکنون، با وجود پتانسیل های بالا که در این صنعت شاهد آن هستیم انتظار می رود مسوولان تدبیری جدی بیندیشند. آیا وقت آن نرسیده که رکود حاکم بر صنعت نساجی و سایر صنایع کشور را پایان دهیم تا به اهداف توسعه صنعتی در برنامه چهارم و سند چشم انداز 20 ساله دست پیدا کنیم؟"

در باره۲سند
روزنامه کیهان در سرمقاله روز یکشنبه خود که به قلم مهدی محمدی نگاشته شده با اشاره به دو سند مربوط به پرونده هسته ای ایران یعنی گزارش البرادعی و دیگری گزارش سازمان های اطلاعاتی امریکا، به اهمیت فوق العاده آنها اشاره کرده و چنین آورده است: " در شرایط فعلی تقریبا همه علائم حاکی از آن است که امریکا به خوبی فهمیده که نمی تواند روند امور را به نحو دلخواه خود پیش ببرد و هر روز مانعی جدید هویدا می شود و پیمودن مسیر تشدید فشار علیه ایران را دشوارتر می کند. اما در مقابل، ایران چه به لحاظ منطقه ای و داخلی و چه از حیث ارزیابی ناتوانی های طرف مقابل هر روز به نسبت روز قبل احساس قدرت بیشتری می کند و دلیلی برای کوتاه آمدن نمی بیند. به عنوان یک نمونه ساده توجه کنید که اکنون بیش از یک ماه از تسلیم درخواست رسمی امریکا برای گفت وگو با ایران درباره عراق می گذرد اما تهران هنوز پاسخی به این درخواست نداده است. در چنین شرایطی محتمل ترین اتفاق این است که غرب خود را برای انجام یک معامله بزرگ به شرط حفظ آبرو با ایران فراهم کند و تنها یک چیز است که می تواند دوباره غربی ها را نسبت به تداوم روند ماجراجویی علیه ایران متقاعد کند و آن هم این است که پیام هایی از داخل دریافت کنند و به این طمع بیفتند که با کمک به اصلاح طلبان برای ورود به مجلس هشتم می توانند موضوع را به نحو بنیادی تری حل کنند. علائمی که این حدس را تایید می کند اکنون چندان پوشیده نیست."

انتخابات و هشدارهای بی پشتوانه
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با اشاره به سخنان اخیر سخنگوی شورای نگهبان و هشدار وی مبنی بر انجام برخی سوءاستفاده ها از اموال و امکانات دولتی برای انتخابات ، آورده است:"اولین و مهمترین سئوالی که از این هشدار معاون اجرائی و امور انتخابات شورای نگهبان به ذهن ها راه می یابد اینست که تخلفات مورد اشاره در این هشدار از چه کسانی سرزده است پاسخ این سئوال در متن خبر آمده است . نامه های جداگانه ای که معاون اجرائی و امور انتخابات شورای نگهبان در این زمینه نوشته خطاب به " روسای برخی سازمانها و نهادهای دولتی و عمومی " است . به عبارت روشن تر افراد و احزاب غیروابسته به دستگاه های دولتی و عمومی مرتکب تخلف مورد اشاره معاون اجرائی شورای نگهبان نشده اند بلکه این تخلف از کسانی سرزده است که باید در صیانت از قانون سهیم باشند و به برگزاری سالم انتخابات کمک کنند. مصادیق این عناوین همگی در حاکمیت و مدیریت اجرائی کشور حضور دارند و طبق قانون باید در برابر بهره برداری داوطلبان از امکانات دولتی و عمومی حساسیت و عکس العمل نشان دهند. در کنار این واقعیت تلخ توجه به این نکته بسیار مهم است که آنچه رخ داده و بخاطر آن هشدار داده شده مربوط به سه ماه و نیم قبل از انتخابات است . هنوز ثبت نام صورت نگرفته صلاحیت ها مشخص نشده فهرست احزاب نهائی نشده و زمان زیادی به تبلیغات انتخاباتی باقی مانده است . در این زمان چنین هشداری نشان از شرایط نامطلوبی دارد که اگر مورد توجه قرار نگیرد و برای برخورد با آن تلاش جدی بعمل نیاید سلامت انتخابات زیر سئوال خواهد رفت ."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)