تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نگرانی شورای همکاری خلیج فارس از حمله به ایران

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه در یک کنفرانس امنیت منطقه‌ای در منامه که وزیر دفاع ایالات متحده نیز در آن حضور داشت نسبت به حمله نظامی به ایران هشدار دادند.

عبدالرحمن العطیه، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با ابراز نگرانی از حمله احتمالی به ایران، از ایالات متحده خواست این گزینه را کنار بگذارد.

العطیه به خبرگزاری فرانسه گفت: "ما می‌خواهیم مولفه نظامی حذف شود."

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران گفت: "ما در شورای همکاری خلیج فارس، یافتن راه‌حل‌هایی که امنیت و ثبات را ارتقا دهد، مد نظر داریم ... و معتقدیم دیالوگ راهی برای حل این بحران است." عبدالرحمن العطیه گفت: "ما طرفدار گزینه برخورد نظامی نیستیم."

در همین حال شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، از این فراتر رفته و از واشنگتن خواست باب گفتگو با تهران را بگشاید.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی که دولت متبوعش در میان کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس بهترین روابط را با ایران دارد و در عین حال میزبان فرماندهی مرکزی ایالات متحده در خاورمیانه نیز است، در منامه گفت: "گفتگوهای مستقیم به معنای توافق با طرف دیگر نیست."

نخست‌وزیر قطر افزود: "گمان نمی‌کنم ما بتوانیم مسائلمان را با تلاش برای کنار زدن ایران از منطقه حل کنیم. آنها بازیگر بسیار مهمی هستند."

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی همچنین گفت "رفتن به سوی رویارویی نظامی با ایران" به سود هیچیک از اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیست.

شبکه عرب زبان الجزیره نیز گزارش می‌دهد که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران گفته است که به دلایلی نمی‌تواند در این کنفرانس سه روزه شرکت کند.برپایه این گزارش، متکی توضیحی درباره این دلایل نداده است.
این کنفرانس برای چهارمین سال پیاپی و با شرکت کارشناسان دفاعی، استراتژیست‌ها و مقام‌های امنیتی منطقه‌ و دیگر کشورها تشکیل می‌شود.

گیتس: انتشار گزارش دوستان خوب ما را آزرده کرد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)