تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گیتس: انتشار گزارش دوستان خوب ما را آزرده کرد

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، روز شنبه اعلام کرد که سیاست خارجی ایران، تهدیدی است برای ایالات متحده، خاورمیانه و همه کشورهایی که در دامنه برد موشک‌های ایران قرار دارند. گیتس همچنین از انتشار گزارش 16 سازمان اطلاعاتی ایالات متحده درباره برنامه هسته‌ای ایران گلایه کرد.

گیتس که در یک کنفرانس امنیت منطقه‌ای در منامه سخن می‌گفت اظهار داشت: "کمترین تردیدی وجود دارد که سیاست‌های خارجی بی‌ثبات کننده ایرانی‌ها تهدیدی برای منافع ایالات متحده، تک تک کشورهای خاورمیانه و همه کشورهایی است که در تیررس موشک‌های بالستیکی قرار دارند که ایران در حال ساخت آنهاست."

دولت بوش هدف از برپایی سپر پاد موشک خود در اروپای شرقی را رویارویی با تهدید موشکی ایران عنوان کرده است. مسکو برپایی این سامانه در کشورهای عضو پیمان ورشوی سابق را تهدیدی برای امنیت ملی خود قلمداد می‌کند و تاکنون به شدت به آن واکنش نشان داده است.

وزیر دفاع ایالات متحده همچنین ایران را به "تامین و آموزش" شبه‌نظامیان در عراق و پشتیبانی از حزب الله و حماس متهم کرد.

تهدید خواندن برنامه موشکی ایران تنها 5 روز پس از آن صورت می‌گیرد که 16 سازمان اطلاعاتی ایالات متحده در گزارشی اعلام کردند که ایران از سال 2003 از برنامه نظامی هسته‌ای خود دست کشیده است.

رابرت گیتس درباره این گزارش نیز گفت: "این برآورد، انصافا در زمان بدی منتشر شد. این (گزارش) شماری از دوستان خوب ما را آزرده و شماری از افراد را سردرگم کرد."

گیتس بار دیگر خواستار ادامه و تشدید فشارهای سیاسی، اقتصادی و مالی بر تهران شد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)