تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سیا نوارهای بازجویی از القاعده را نابود کرده است

سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده (سیا)، دست‌کم دو نوار مربوط به بازجویی‌های سال 2002 از دو مظنون اصلی عملیات تروریستی القاعده را نابود کرده است و می‌گوید از بین بردن این نوارها برای "حفظ امنیت بازجویان بوده است." این اقدام بار دیگر شیوه بازجویی‌های سیا از متهمان عملیات تروریستی را زیر سوال برده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات روز پنجشنبه ژنرال مایکل هایدن، رییس سازمان سیا درباره اقدام کارمندان این سازمان موجی از نگرانی را در میان اعضای کمیته امنیتی سنا برانگیخته است و اعضای این کمیته فوراً درپی بررسی ای موضوع برآمده‌اند.

هایدن گفته است، تصمیم برای نابودی این نوارها "در داخل سیا" گرفته شده است و ماموران سیا این نوارها را برای حفظ افسران مخفی انجام دهنده این بازجویی‌ها نابود کرده‌اند و "این اسناد دیگر ارزش اطلاعاتی نداشته‌اند."

او همچنین گفته است که بازرسان داخلی سیا در سال 2003 این نوارها را دیده‌اند و تشخیص داده‌اند که بازجویی‌ها روندی غیر قانونی داشته‌اند. هایدن افزوده که این نوارها 3 سال پس از انجام بازجویی‌های سال 2002 نابود شده‌اند.

همچنین روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه دراین‌باره از مقامات سابق و فعلی دولت ایالات متحده نقل کرده است که محتوای این نوارها نشان می‌داده که ماموران سیا دستگیر شدگان القاعده از جمله ابوزبیده فرد اول زندانی نزد این سازمان را زیر بازجویی‌های سخت قرار داده‌اند.

نابود کردن این نوارها همچنین این پرسش را برانگیخته است که شاید سیا اطلاعاتی را نیز از کنگره دادگاه و کمیسیون بررسی 11 سپتامبر پنهان کرده باشد.

افشای نابودی این نوارها در همان روزی صورت گرفته است که کمیته‌های اطلاعاتی کنگره و سنای ایالات متحده برای قانونی کردن منع سیا از استفاده از روش‌های افراط کارانه در بازجویی‌ها به توافق رسیدند. کاخ سفید روز پنجشنبه تهدید کرد که چنین قانونی ممکن است توسط بوش وتو شود.

پس از انتشار توضیحات رییس سیا، جنیفر داسکال یکی از مسئولان دیدبان حقوق بشر با غیر صادقانه خواندن اظهارات ژنرال هایدن، گفته است که نابود کردن این نوارها غیر قانونی بوده است. خانم داسکال افزوده که "پیش از هر چیز این کار نابود کردن شواهد بوده است."

نظرهای خوانندگان

اين آمريكايي ها با اينكارها و رفتارشان حيثيت دموكراسي را به سخره گرفته اند و خوراك تبليغاتي براي فاشيستها آماده مي كنند .!

-- احمد ، Dec 8, 2007 در ساعت 12:40 PM

يکي از شگفت ترين(اگرنگويم احقانه ترين)ايراد ها و نق نق هايي است که در عمرم شنيده ام.اگر « سيا» اصلاً از اين ماجراي اعتراف گيري که بقول شما روندي غير قانوني داشته است تصوير برداري نکرده بود به کجاي دنيا بر ميخورد؟ اگر هر مقام مسؤل اداري يا سردبير هرنشريه يا هر عاشق دلشکسته اي که يک يادداشت را پاره کرد ودور ريخت بايد جوابگوي مشتي آدم هوچي وغير مسؤل باشد؟

-- ناظري ، Dec 8, 2007 در ساعت 12:40 PM

مقايسه سيا با "عاشق دلشكسته" كه يادداشتي را پاره ميكند نشان از تصويري دارد كه خانم يا آقاي ناظري كامنت گذار از اين سازمان رسواي جاسوسي در ذهن دارد. اين مشتي آدم هوچي و غير مسئول هم البته تا اينجا نمايندگان كنگره و سناي خود ايالات متحده بوده‌اند؛ كامنت گذار بالا حتي تحمل اين را هم ندارد كه در داخل آمريكا هم كسي به اين عاشق دلشكسته ايراد بگيرد كه چرا نوارهايي را كه بنابر وظيفه و قانوني كه با آن كار ميكنند، بايد تهيه ميكرده‌اند، نابود كرده اند.
از همه مهمتر ايشان كل زمينه را ناديده ميگيرد؛ اين كه مشكل به خاطر اتهام دستگاههاي امنيتي آمريكا به استفاده از شكنجه است. و اين كه در همين گزارش آمده كه در اين مورد هم بازرسان خود سيا همين ايراد را گرفته بودند.
معلوم نيست كامنت گذاراني داريم كه از "حق" سيا براي از بين بردن آثار شكنجه دفاع ميكنند، چه نظري درباره شكنجه در زندانهاي جمهوري اسلامي دارند؛ آنجا به توصيه شما ظاهرا عمل ميشود و فيلمي هم از اصل گرفته نميشود؛ حمايت كنيد!

-- لادن ، Dec 8, 2007 در ساعت 12:40 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)