تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بوش از ماه آگوست در جریان توقف ساخت بمب ایران بوده است

در حالی که رییس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفته بود که تا یک هفته پیش از انتشار گزارش اخیر سازمان‌های امنیتی ایالات متحده، هیچ گزارش کاملی از توقف ساخت بمب از سوی ایران نداشته است، کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که بوش از ماه اوت می‌دانسته که ایران احتمالاً پروژه ساخت بمب را متوقف کرده بود.

پس از انتشار گزارش روز دوشنبه سرویس‌های امنیتی ایالات متحده گزارشی را منتشر کردند که می‌گفت برمبنای اطلاعاتی که آن‌ها بعد از سال 2005 به دست آورده‌اند، ایران از سال 2003 ساخت بمب هسته‌ای را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از اعضای حزب دموکرات پس از انتشار این گزارش به بوش اعتراض کردند که حتی با دانستن این‌که سرویس‌های امنیتی این کشور تصویر متفاوتی از وضع ایران داشته‌اند، سیاست و لحن مهاجم خود را در مقابل ایران حفظ کرده است.

جرج بوش در طی کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه خود به خبرنگاران گفت که تنها یک هفته پیش از انتشار گزارش آن را دیده است، و در ماه اوت نیز جان مایکل مک‌کانل، ریيس سازمان ملی اطلاعات ايالات متحده، به او گفته که اطلاعات جدیدی درباره ایران به دست آمده است.

بوش در این‌باتره به خبرنگاران گفت "او به من نگفت که این اطلاعات چه هستند. بلکه گفت تحلیل آن‌ها به زمان نیاز دارد."

با این حال، روز چهارشنبه سخنگوی کاخ سفید، دانا پرینو، گفت که مک‌کانل در ماه اوت به بوش گفته بود که ایران احتمالاً برنامه ساخت سلاح هسته‌ای خود را تعلیق کرده است و نیز گفته بود که اطلاعات جدید ممکن است ارزیابی سرویس‌های امنیتی را درباره ایران تغییر دهد.

خانم پرینو در پاسخ به پرسشی درباره این‌که مک‌کانل دقیقاً چه چیزی به بوش گفته، به خبرنگاران گفت که مک‌کانل به بوش گفته است که " درستی‌ اطلاعات جدید برای ما روشن شده، و نشان می‌دهد که آن‌چه فکر می‌کردیم می‌دانیم مطمئناً درست است. ایران برنامه مخفی ساخت سلاح هسته‌ای داشته است، اما این برنامه احتمالاً به تعلیق درآمده است."

پس از انتشار گزارش روز دوشنبه بسیاری از منتقدان بوش او را متهم کردند که سودای تهدید ایران را داشته است و اقدامات او را با نحوه برخورد هیئت حاکمه او درباره گزارش‌های مربوط به سلاح‌های کشتار جمعی در عراق مقایسه می‌کردند که یکی از علت‌های آغاز جنگ عراق بود ولی هیچ‌گاه چنین سلاح‌هایی یافت نشد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)