تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اهدای جایزه جان همفری به اکبر گنجی


جایزه حقوق بشر جان همفری، نویسنده ی پیش نویس اعلامیه ی جهانی حقوق بشر، به اکبر گنجی اهدا شد. در مراسم اهدای جایزه که در شهر اتاوا در کانادا برگزار شد، گروهی از نمایندگان مجلس کانادا، قضات، نمایندگان نهادهای مدنی، شخصیت های فرهنگی شرکت داشتند.

در این مراسم که بعد از ظهر روز سه شنبه 4 دسامبر 2007 به وقت محلی (چهارشنبه به وقت اروپا) در محل "موزه ی کانادایی تمدن" برگزار شد، مایکل ایگناتیف استاد پیشین دانشگاه هاروارد و پرینستون و کاندیدای رهبری حزب لیبرال کانادا نیز شرکت داشت.

مارک اونیل رئیس موزه در سخنان افتتاحیه خود گفت که مبارزه برای دموکراسی و حقوق بشر محدود به دیگر کشورها نیست. در کانادا هم باید برای تعمیق دموکراسی و رفع تبعیض مبارزه کنیم و خصوصا باید برای حقوق اقلیت های کانادا مبارزه و از دولت انتقاد کنیم.

پس از آن رئیس جدید بنیاد حقوق و دموکراسی، درباره ی فعالیت های بنیاد حقوق و دموکراسی و اهمیت جایزه جان همفری، سخن گفت. وی با تبریک به گنجی به خاطر دریافت جایزه ، افزود: "بسیار خوشنودم که اولین روز کار من با اهدای جایزه به یکی از مبارزان راه آزادی و دموکراسی آغاز می شود." خانم جنیس استاین، دلایل انتخاب گنجی را توضیح داد. به گفته وی، سعدالدین ابراهیم مبارز مصری که سالها زندانی و شکنجه شده، یکی از کاندیداهای امسال بود، ولی با جدیت و احساس بسیار به تصمیم گیرندگان گفت: به جای من این جایزه را به گنجی بدهید، او بهترین انتخاب است."


سعدالدین ابراهیم مبارز مصری جایزه گنجی را به او اهدا کرد

به گفته خانم استاین، گنجی به عنوان بخشی از برنامه های سازمان اهدا کننده جایزه طی سه هفته به بسیاری از شهرهای کانادا سفر کرد و از طریق سخنرانی و مصاحبه های مطبوعاتی گوناگون، با کانادائیان و ایرانیان در خصوص مبارزات مردم ایران سخن گفت.

پس از اجرای موسیقی که دو هنرمند ایرانی ارائه کردند، آقای سعدالدین ابراهیم جهت اهدای جایزه به پشت تریبون رفت. او به حضار گفت: "من و گنجی وجوه اشتراک بسیاری داریم. گنجی دو ماه زودتر از من به زندان رفت. پس از سه سال من از زندان آزاد شدم، اما گنجی سه سال دیگر هم در زندان ماند. در تمام دوران زندان، گنجی در قلب و ذهن من بود و من به عنوان الگوی خود به او می نگریستم و به من قوت قلب می داد."

پس از اهدای جایزه به گنجی، فیلمی که به مناسبت دریافت جایزه ی مارتین آنالز در باره گنجی ساخته شده بود به نمایش در آمد. خانم لوئیس آربور، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز برای این مراسم پیامی ویدئویی فرستاده بود.

اگبر گنجی در این مراسم طی سخنانی به تفصیل در باره معیارهای دوگانه برخورد با حقوق بشر سخن گفت. وی در بخشی از سخنرانی خود گفت: اصل راهنمای اندیشه، زندگی و عمل سیاسی و اجتماعی من احترام به آزادی و اصل برابری شهروندان است، و به گمان من عدالت نیز فرزند آزادی و به رسمیت شناختن برابری شهروندان است.

پس از پایان مراسم، بسیاری از حاضران از مواضع ارائه شده از سوی وی، خصوصاً درباره ی نفی معیارهای دوگانه و سیاست های نظامی گرایانه تشکر کردند.

برنده شدن اکبر گنجی برای جایزه حقوق بشر جان همفری در ماه اوت اعلام شده بود و در ماه دسامبر به او اهدا شد.

این چهاردهمین جایزه ای است که مجامع جهانی به اکبر گنجی اهدا می کنند. جایزه جان همفری در سال 2001 نیز به سیما ثمر از قعالان حقوق زنان در افغانستان اعطا شده است.

مرتبط:
خبر وبسایت حقوق و دموکراسی در باره اعلام برنده جایزه سال 2007

متن فارسی بیانیه مطبوعاتی سازمان حقوق و دموکراسی (پی دی اف)

نظرهای خوانندگان

از رادیوزمانه بخاطر چاپ این گزارش تشکر می کنیم

-- سیروس ، Dec 6, 2007 در ساعت 12:14 AM

aghaie ganji, mishe az in Canadai-ha beporsin mardome mamoolie irano chera inghad moghe viza dadan shekanje mikonan?

-- Malile ، Dec 7, 2007 در ساعت 12:14 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)